در پایان باید گفت درست است که کارمندان ممکن است یک یا دو ساعت وقت خود را در این اجتماعات بگذرانند ولی تحقیقات نشان داده است که این افراد در گذشته به شکل دیگری وقت خود را تلف میکردند. و به هر حال بهترین راه، استفاده مثبت از این وب سایتها در جهت بهبود سازمان است.
در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی جنبه های دیگری از سایبرلوفینگ پرداخته شود و پیامد های احتمالی مثبتی که انجام این فعالیت ها ممکن است برای کارمندان از نظر روحی و ذهنی داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق پیدا کردن جنبه های مثبت اینگونه فعالیتها به جای متوقف کردن آنها است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۳)اهداف(کلی و جزئی) تحقیق :
اهداف پژوهش عبارتند از:
بررسی پیامدهای احتمالی مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه های بابل
در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی جنبه های دیگری از سایبرلوفینگ پرداخته و پیامدهای احتمالی مثبتی که انجام این فعالیت ها ممکن است برای کارمندان از نظر روحی و ذهنی داشته باشد، مورد بررسی قرار گیرد.
۱-۴)سوالات تحقیق :
بین رضایت شغلی کارکنان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟
آیا فعالیتهای سایبرلوفینگ با رضایت شغلی رابطه دارند؟
آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با رضایت شغلی رابطه دارند؟
بین تعهد سازمانی کارکنان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟
آیا فعالیت های سایبرلوفینگ با تعهد سازمانی رابطه دارند؟
آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با تعهد سازمانی رابطه دارند؟
بین عجین شدن کارکنان با شلغشان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟
آیا فعالیت های سایبرلوفینگ با عجین شدن با شغل رابطه دارند؟
آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با عجین شدن با شغل رابطه دارند؟
۱-۵)روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات:
روش تحلیل آماری همبستگی از نوع پیرسون است که رابطه بین دو متغیر رتبه ای را مورد سنجش قرار می دهد. ولی اگر لازم شود اثر متغیرهای میانجی و تعدیل کننده سنجیده شود از مدل های رگرسیون چند متغیره از نوع سلسله مراتبی استفاده خواهد شد.
و همچنین از نرم افزار spss و Lisrel برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده استفاده شده است.
۱-۶)فرایند تحقیق بصورت فلوچارت:
تبدیل مساله به فهرستی از سوالات مربوط به موضوع
انتخاب فرایند مورد مطالعه
مطالعات مقدماتی و جستجوی اطلاعات موجود در رابطه با موضوع تحقیق
تهیه طرح پژوهش
مطالعات اصلی و گرد آوری ادبیات موضوعی
تحلیل اطلاعات و بازسازی روابط موجود بین متغیرها
سوال سازی و استنباط
تجزیه و تحلیل نهایی اطلاعات جمع آوری شده
نتیجه گیری و ارائه گزارش
شکل۱-۱) فلوچارت فرایند تحقیق
۱-۷)تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی:
سایبرلوفینگ: عملی که کارمندان با دستیابی به اینترنت جهت انجام اهداف شخصی در ساعات کاری در سازمانهایشان انجام می دهند.(Lim,2002)
در تعریفی دیگر سایبرلوفینگ به عنوان یک رفتار منحرف در زمینه گشت و گذار در اینترنت از سوی کارکنان در زمانی که باید کار کنند معرفی شده است. (Venegas,2009)
۲-۱) مقدمه
امروزه با توجه به ورود و گسترش فناوری در ادارت و سازمانها، روش های قدیمی که در سازمانها جریان داشته جای خود را به روش های نوینی میدهند که از هر سو برای پیشبرد کارایی و بهرهوری سازمان مفید بوده و با سرعت بخشیدن به روند های روزمره و تکراری سازمان از هر نظر به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای سازمانها خودنمایی میکنند. دفاتر حسابداری قدیمی امروزه جای خود را به بانک های اطلاعاتی داده اند، ایمیل جایگزین مناسب و سریعتری نسبت به مکاتبات اداری در گذشته شده است، حضور در وب برای افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی برای همه به خوبی مشخص است، اما به رغم همه فواید ذکر شده برای این ابزار بسیاری از شرکتها برای استفاده از این فناوری و آزاد گذاشتن کارمندان خود در رابطه با فعالیتهای تحت وب، با دیده تردید می نگرند.
با این حال عمده مدیران به استفاده از فناوریهای نوین روی میآورند و کامپیوترهای اداری خود و کارمندانشان را به این شبکه متصل میکنند. چرا که مطمئنا عدم استفاده از این فناوری تنها به دلیل ترس از سوءاستفاده کارکنان از آن میتواند عواقب منفی زیادی برای سازمان داشته باشد و اجتناب ناپذیری استفاده از اینترنت در شرایط حاضر برای سازمانها را به خوبی مشخص میکند، زیرا دور ماندن از شبکه اینترنت که به مثابه پیشرفتهترین تکنولوژی سبز فایل مورد تمجید همگان قرار گرفته است میتواند در عرصه رقابتی سازمان را از رقبا عقب بیاندازد و از فواید مثبت زیادی که استفاده صحیح از آن میتواند به همراه داشته باشد، محروم کند.
از دیگر پیامدهای اینترنت برای سازمان میتواند تاثیر بالقوه و مثبت آن برای کسب و کار را در نظر گرفت، که میتواند کسب و کار را از فضای سنتی آن خارج کرده و به بهبود سودآوری و بهرهوری، از طریق ابزارهای موجود و بازاریابی های نوینی که از طریق فضای مجازی و تبادل اطلاعات در مورد کسب و کار صورت خواهد گرفت، منجر شود.
استفاده از فضای مجازی برای ارتباط با منابع اطلاعاتی در خصوص صنعتی که سازمانها در آن مشغول به کار هستند و آشنایی با متدهای روز و پیشرفتهای رقبا و علاوه بر این موارد بالا بردن سطح علمی کارکنان با هزینه کم و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود در فضای گسترده وب میتواند تاثیرات مثبت زیادی را برای سازمان به همراه داشته باشد.
۲-۲)مبانی نظری
۲-۲-۱) اینترنت
اینترنت در کمک به کسب و کار به منظور کاهش هزینهها، کوتاه شدن زمان چرخه محصول، ارائه محصولات به بازار و خدمات موثرتر، نقش مهمی را ایفا کرده است.(Anandarajan, Simmers, & Igbaria, 2000) همچنین اینترنت علاوه بر یک ابزار کسب و کار کارآمد، برای کارکنان دسترسی به بزرگترین زمین بازی جهان را نیز فراهم میکند. (Anandarajan, 2002)
همانطور که دسترسی به اینترنت برای کارکنان متداولتر شده است، تمایل آنها نیز به استفاده از اینترنت برای سرگرمی و دیگر اهداف غیرکاری در کار افزایش یافته است. (Blanchard &Henle,2008)
برای سالهای متمادی اعتیاد هایی مانند اعتیاد به الکل، مواد مخدر و اعتیاد به قمار باعث نگرانی کارفرمایان بودند چرا که کارکنان تحت تاثیر این اعتیادها قرار میگرفتند. اعتیاد جدیدی که این روزها در حال شیوع است و کارکنان ممکن است از روی عادت هر روزه این کار را روی میز خود انجام دهند، اعتیاد به اینترنت است. (Foster. 2001)
۲-۲-۱-۱) استفاده از اینترنت در محل کار
روند رو به رشد استفاده از اینترنت در طول سالهای اخیر که از تحقیقات بدست آمده در ادامه نشان داده میشود.
در سال ۲۰۰۰، ۵۶٪ از کارکنان از اینترنت به دلایل شخصی استفاده میکردند. (Greengard,2002)
در سال ۲۰۰۳، ۵۹ % استفاده از اینترنت برای کار غیر مرتبط در محل کار بود. (Griffith,2003)
و مالاچوسکی (۲۰۰۵)، استفاده از اینترنت را رایج ترین روش تلف کردن زمان در محل کار، توسط کارمندان اعلام کرده است.
وسوسه داشتن اینترنت و همچنین استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است و طی سالهای گذشته با سیاستهایی که برای جلوگیری از آن وجود داشته است نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش قابل توجهی نیز داشته است.
از سوی دیگر ووین و تامپسون (۲۰۰۵)، معتقدند علیرغم اینکه اینترنت نقش مهمی در کار و زندگی شخصی همه افراد در سراسر جهان دارد. تا موقعی که دستیابی به اینترنت، راههای انجام کارها را متحول میسازد، به موقعیت افراد جهت گشتزنیاینترنتی هنگامی که سرکار هستند نیز میافزاید.
همچنین ویوین (۲۰۰۲) معتقد است که اینترنت مانند یک شمشیر دو لبه است که شرکتها باید در گسترش آن میان کارکنان با احتیاط عمل کنند.