عامل سوم
وجود سیستم انگیزش نیروی انسانی جهت تحقق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
عامل چهارم
مدیریت و برنامه ریزی مناسب برای تحقق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عامل پنجم
وجود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و فرایند های اجرایی استاندارد در حوزه مدیریت دانش
عامل ششم
وجود تیم های تخصصی متشکل از نیروهای متخصص و ماهر برای اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
عامل هفتم
وجود معماری مناسب دانش و نظام ارزیابی تحقق مدیریت دانش
عامل هشتم
وجود ارتباط نظام مند با ذینفعان سازمان تحقیقات برای تحقق مدیریت دانش
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵ نتیجه گیری
مهم ترین هدف بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ها، انطباق سریع با تغییرات محیط پیرامون به منظور ارتقاء، نوآوری، بهره وری و سودآوری بیشتر می باشد. امروزه دانش کلید اصلی رقابت پذیری سازمان ها به شمار می رود. سازمان های جدید مبتنی بر دانش هستند و این بدان معنی است که آن ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند از دانش سازمانی خود در موقع لزوم بهره برداری نمایند.
دانش متکی به اطلاعات است و تولید اطلاعات نیز مستلزم تحقیق است؛ بنابراین، انتظار می رود در عصر اطلاعات، تحقیق یکی از مهمترین شغلها به شمار آید و سازمان های تحقیقاتی در خط مقدم جبهه رقابت و نوآوری قرار گیرند.
هدف اصلی این تحقیق استخراج عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی و رتبه بندی این عوامل از حیث میزان اهمیت می باشد. چراکه این فرایند به عنوان اولین گام جهت استقرار و پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در اکثر سازمان ها از جمله سازمان های تحقیقاتی می باشد.
همانگونه که شرح آن گذشت، در قدم اول با مطالعه و مرور ادبیات تحقیق کلیه عوامل کلیدی موثر در موفقیت مدیریت دانش در انواع سازمان ها در قالب یک جدول و با ذکر مراجع و نام محققین استخراج گردید. در قدم بعدی و با تمرکز بیشتر بر سازمانهای تحقیقاتی و نیز سازمان های مشابه دیگر از بین عوامل برسی شده در مرحله قبل، ۳۴ عامل به عنوان عوامل موثر در موفقیت مدیریت دانش استخراج گشته و به کمک پرسشنامه این عوامل در یکی از سازمان های تحقیقات دفاعی کشور از بیش از ۷۳ محقق و مدیران سازمان تحقیقاتی مورد پرسش قرار گرفت. سپس به منظور کاهش داده ها و دسته بندی این عوامل از متدولوژی تحلیل عاملی استفاده گردید و نهایتا ۲۲ عامل استخراج گردید که در قالب ۸ گروه یا عامل کلی دسته بندی شدند. در قدم آخر جهت رتبه بندی این ۸ گروه یا عامل کلی بر اساس اطلاعات مرحله قبل، از آزمون فریدمن استفاده گردید. لذا توانستیم عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی را به ترتیب اولویت به شرح ذیل شناسایی نمائیم:
- وجود فرهنگ سازمانی مناسب تحقق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
- وجود نظام مستندسازی و ثبت و ضبط دانش در سازمان تحقیقات
- وجود سیستم انگیزش نیروی انسانی جهت تحقق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
- مدیریت و برنامه ریزی مناسب برای تحقق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
- وجود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و فرایند های اجرایی استاندارد در حوزه مدیریت دانش
- وجود تیم های تخصصی متشکل از نیروهای متخصص و ماهر برای اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان تحقیقات
- وجود معماری مناسب دانش و نظام ارزیابی تحقق مدیریت دانش و
- وجود ارتباط نظام مند با ذینفعان سازمان تحقیقات برای تحقق مدیریت دانش
تحقیقات انجام شده توسط محققینی نظیر تات هیس، مرتینز، هلکوب و کیگان در خصوص سازمان های تحقیقات هوافضای مبتنی بر مدیریت دانش و مطالعات انجام شده توسط اخوان و حسنوی در چند مرکز تحقیقاتی آکادمیک ایران جهت شناسایی مولفه های کلیدی مدیریت دانش موید نتایج حاصل شده در تحقیق حاضر می باشد. همانطور که در جدول(۱-۵) نشان داده شده است، این تحقیق توانسته است به میزان قابل قبولی نتایج تحقیقات مشابه پیشین را پوشش دهد. همچنین می توان اشاره نمود که موارد جدیدی نظیر ارتباط نظام مند با ذی نفعان و ساختار سازمانی نیز در سازمان تحقیقاتی مورد نظر مورد توجه قرار گرفته است که می تواند گامی در جهت تکمیل تحقیقات گذشته باشد.
جدول۱-۵ مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات پیشین
تحقیقات هوافضای انگلستان
تحقیقات ناسا
تحقیقات هوافضای مالزی