۲- مسائل استراتژیک مستلزم تخصیص مقادیر زیادی از منابع شرکت است.تصمیمات استراتژیک بنا به ماهیّتشان با مصرف مقادیر زیادی از منابع شرکت سروکار دارند. نیروی انسانی، دارایی های فیزیکی یا پول لازم باید از منابع داخلی تأمین شود یا از بیرون مؤسّسه فراهم گردد.
۳- مسائل استراتژیک اثرات عمدهای بر رونق بلند مدّت موسّسه دارند. تصمیمات استراتژیک ظاهراً مؤسّسه را برای مدّت درازی، معمولاً پنج سال، متعهد میسازد. با این وجود چارچوب اثرات فراتر از این مدّت است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-مسائل استراتژیک آیندهنگر هستند.تصمیمات استراتژیک تأکید بر تدوین پیش بینیهایی است که به مؤسّسه امکان میدهد، بهترین گزینه استراتژیک را انتخاب نماید. در محیط در حال تغییر و رقابتی بازار آزاد، مؤسّسه موفّق باید موضعی آینده ساز[۴۴]و سبقت جویانه [۴۵] نسبت به تغییر اتخاذ نماید.
۱-مسائل استراتژیک معمولاً پیامدهای عمده چند وظیفه ای یا چند کسب و کاری دارند.تصمیم استراتژیک هماهنگ کننده مشتریان، تأکید رقابت، و یا ساختار سازمانی، وظیفهها بخشها و یا واحدهای برنامه را در بر میگیرد.
۲-مسائل استراتژیک در نظر گرفتن عوامل محیطی خارجی موسّسه را ضروری میسازد.همهمؤسسات کسب و کار در یک سیستم باز قرار دارند. آنها بر وضعیّت برونی اثر میگذارند و ازآن به میزان معتنابه و غیرقابل کنترلی اثر میپذیرند.(پیرس، رابینسون،۲۰:۱۳۸۴)
۲-۶- مدل های مدیریت استراتژیک
۲-۶-۱- مدل استراتژی جنریک:[۴۶]وای تینگتن[۴۷] چهار رویکرد جنریک برای تبیین استراتژی سازمانها معرفی می کند. این چهار رویکرد جنریک را، وای تینگتن، در چارچوب دو پیوستار که یکی معرف نتیجه مورد انتظار و دیگری معرف فرایند تصمیم گیری است تحت چهار عنوان کلاسیک[۴۸]، تغییر تدریجی[۴۹]، فرایندی[۵۰] و سیستمیک [۵۱] به صورت شکل ۲-۱ مطرح ساخته است:
شکل۲-۱- مدل استراتژیک جنریک واتینگتن
محور عمودی طیفی از نتایج مورد انتظار، از به حداکثر رساندن سود تا سایر اهداف مورد نظر را در بر میگیرد ومحور افقی مشخص کننده این است که استراتژی باید صورت دلخواه و پیش خواسته و یا تصادفی و تجربی اتخاب می شود و در چهار منطقه خاص، تلاقی این پیوستار، استراتژی های جنریک را به شرح زیر مطرح میسازد:
۱- استراتژی کلاسیک : این نوع استراتژیک به عنوان فرایندی از پیش خواسته و عقلانی در نظر گرفته شده که به طور عقلایی و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیلهای لازم، تبیین میگردد. مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط داخلی و خارجی سازمان وجود دارد و تصمیماتی که از طریق این فرایند اتخاذ می شود و به موفقیت در بلند مدت منتهی میگردد.
۲-تغییر تدریجی : این نگرش استراتژی کلاسیک را نامربوط میشمارد و بر این عقیده است که سازمانهایی که به دنبال به حداکثر رساندن سود هستند باقی خواهند ماند و بقیه محکوم به نابودی هستند. مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط وجود ندارد بلکه باید تلاش شود استراتژی و محیط متناسب یکدیگر باشند.
۳- استراتژی فرایندی: به عدم امکان انتخاب استراتژی مغایر با شرایط محیط چندان اعتقادی ندارد و در مورد انتخاب استراتژی خوش بینتر و بر این باور است که استراتژی بیشتر از فرایند توافقات، یادگیری و سازشهای لازم شکل میگیرد تا تجزیه و تحلیل عقلائی. در عین حال چون رقبا نیز در همین شرایط قرار دارند تشخیص اینکه مناسبترین استراتژی کدام است چندان آسان نیست.
۴-استراتژی سیتمیک: ضمن پذیرش انتخاب استراتژی دلخواه نوع استراتژی را به شرایط محیط مربوط می کند در این رویکرد در صورتی که زمینه و بستر فرهنگی – اجتماعی مساعد باشد میتوان به دلخواه استراتژی به حداکثر رساندن سود را انتخاب نمود و حتی ممکن است با انتخاب مناسب بر محیط نیز اثر گذاشت. در یک نتیجه گیری مختصر میتوان ادعا کرد که سیر تحول اندیشه های مدیریت استراتژیک نیز مانند تئوری مدیریت با نگرش عقلائی- تحلیلی آغاز، وبا مطرح شدن نگرش تجربی – انطباقی و چالش فکری، بین این دو مکتب به نگرشی اقتضایی دست یافته است و نگارنده نیز برای سازمانهای ایران به ویژه دستگاهای کسب و کار دولتی مکتب تلفیقی با گرایش به پیش تدبیری را توصیه نموده است(میرسپاسی،۱۳۸۳: ۲۹).
۲-۶-۲ - مفاهیم و تئوریهای مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک
جدول۲-۱- مفاهیم و تئوریهای مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک( منبع : جفری اس ،۱۳۸۹، ۱۳)
تجزیه و تحلیل موقعیّت | فرایندسنّتی توسعه استراتژی ،شامل تجزیه و تحلیل محیطهای داخلی و خارجی سازمان به منظور دستیابی به ثبات سازمانی. حاصل امر شکل گیری مبنایی برای توسعه مأموریّتها، اهداف و استراتژیها میباشد. | |
تأثیرپذیری محیطی | وظیفه مدیر تعیین استراتژی است که دارای بیشترین تناسب با نیروهای محیطی،فنی و انسانی باشد | |
اصل تأثیرگذاری | سازمانها تسلیم نیروهای موجود در محیط نمی باشند.آنها می توانند از طریق اتحادهای استراتژیک با ذینفعان،تبلیغات،ائتلافهای سیاسی و انواع روشهای دیگر تا حدودی محیط خود را شکل دهند | |
ا ستراتژی برنامه ریزی شده | مدیران برای پیگیری خواسته استراتژیک موردنظر خود،دست به برنامه ریزی می زنند.استراتژی به شکل سنجیده طراحی می شود | |
استراتژی نوخواسته |