کاربر۵
کاربر۶
میانگین
سیستم پیشنهادی
۸/۰
۰
۴/۰
۸/۰
۰
۴/۰
۴۰/۰
یاهو
۴/۰
۲/۱
۸/۰
۸/۰
۲/۱
۲/۱
۹۳/۰
۳-۵ نتیجه گیری
در این فصل به مفهوم شخصیسازی موتور جستجو و مراحل آن پرداخته شد.مراحل شخصیسازی که سه دسته شناخت کاربر، مدل سازی و اجرای شخصیسازی بود بررسی شد. موتور جستجوی خوشهبندی سلسله مراتبی اسنکت و معماری آن و روش کار آن توضیح داده شد. اسنکت یک سیستم خوشهبندی سلسله مراتبی متحدکننده کدهای آماده-وب با یک واسطه وب برای جستجو در حوزه وب، کتاب، اخبار و وبلاگ است. با توجه به آزمایشات گسترده اجرا شده روی اسنکت و مهندسی ماژول های آن، می توانی بیان کرد که عملکرد زمانی و کیفیت سلسله مراتب پوشه برچسبگذاری شده، با Visivimo قابل مقایسه است، امااسنکت منبع باز است. علاوه بر این، اسنکت ، شکلی خلاقانه از رتبهبندی شخصیسازی شده را فراهم میکند که به طور کامل مطابق با نیازهای کاربر، حفظ کننده حریم خصوصی و با تعداد کاربران مقیاس پذیر است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل چهارم
مدل پیشنهادی برای شخصیسازی موتورجستجو
ونتایج بدست آمده از آزمایش ها
۴-۱ مقدمه
در این فصل به بررسی و بیان کارهای انجام شده در این پایان نامه پرداخته میشودونتایج آزمایش های صورت گرفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آزمایش ها در دو مرحله انجام شدند.در مرحله نخست چندین پرسوجو انتخاب و آزمایش روی آنها انجام پذیرفت .از این رو در دو مرحله آزمایش چندین پرسوجو به موتورهای جستجوی گوناگون ارسال و سپس راهکاری در تلفیق نتایج حاصله به منظور شخصیسازی موتورهای جستجو ازطریق تحلیل نتایج حاصل از آزمایش ها معرفی و مورد بررسی قرار میگیرد.در این فصل هدف، طراحی یک موتور جستجوی شخصیسازی شدهاست.
۴-۲ شرح آزمایشها و تجزیه مسئله
قبل از شرح مراحل آزمایش به علت استفاده از پنج موتور جستجو، به شرح تک تک آنها می پردازیم.
- Google: یکی از کارآمدترین موتورهای جستجو است که طی سالهای اخیر توسعه یافته و وب سایت ها، اخبار، مدارک واسناد دولتی را بازیابی میکند. دارای جستجوی ساده و پیشرفته است.نتایج جستجو به صورت رتبه بندی شده همراه چکیده ای از محتوای اطلاعاتی سایت ها عرضه میشود. این موتور جستجو دارای امکانات وسیعی برای اولویت بندی یا محدود کردن جستجوها است.
- :Askاین موتور جستجو، تفاوت قابل ملاحظه ای با گوگل دارد. قابلیت پرسیدن سوال به جای جستجوی کلمات کلیدی برخلاف جستجوگرهای عادی را دارد. می توان مطلب مورد نظر را به زبان انگلیسی پرسید و در مطالب یافت شده ، هوش انسانی هم دخیل است.
- :Bing این موتور جستجو متعلق به شرکت مایکروسافت است. نمایش فهرستی از پیشنهادهای جستجو در زمانی که کاربر واژه های مورد نظرش را تایپ میکند و همچنین نمایش فهرستی از جستجوهای مرتبط از جمله تغییرات قابل توجه در Bing بوده است.
- :Exciteپایگاه اطلاعاتی این موتور جستجو شامل اخبار و گروه های خبری، فهرستهای پستی و صفحات وب میباشد.در Exciteاگر واژه ی مورد نظر دقیقآ درمدرک ذکر نشده باشد این گروه از موتورهای کاوش با بهره گرفتن از مهارت های زبان شناختی و روشهای بازیابی هوشمند مفاهیم [۷۹](ICE) به ایجاد شبکه های مفهومی برای جستجو میپردازد .Exite نتایج جستجو را براساس میزان ارتباط آنها با واژه ی مورد جستجو رتبه بندی میکند و برای آگاهی از محتوای هر صفحه توصیفی کوتاه از آن نیز ارائه میشود.
- :Dog pileسال ها پیش قبل از Google، Dog pile یک انتخاب سریع و کارآمد بوده است. با تغییر زمان و شرایط،Dogpile به نوعی دچار گمنامی شدو Google تبدیل به یک پادشاه گردید. اما امروزه -Dog pile با یک شاخص رو به رشد و یک نمایش مرتب و سریع بازگشته است[۳۶].
برای رسیدن به شخصیسازی موتور جستجو مراحلی طی شد که در ادامه به آن پرداخته میشود.
- گام اول: در جدول ۴-۱ تعدادی از پرسوجو ها و موتورهای جستجوی مورد آزمایش آورده شدهاست. با توجه به این امر که موتور جستجوی Google دقیق تر است و الگوریتم های آن همیشه به روز میشود وبا توجه به این امر که در انجام آزمایش های موتورهای جستجو همواره شاخصی برای اسناد کل مرتبط مورد نیاز است، نتایج حاصل از موتور جستجو Google برای هر پرسوجو به عنوان مبنا در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت .
جدول۴-۱.تعدادی از پرسوجو ها و موتورهای جستجوی مورد آزمایش