آتلانتا
۱۹۹۶
NBC
۸۹۶۰۰۰۰۰۰
بیست و هفت
سیدنی
۲۰۰۰
NBC
۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰
بیست و هشت
آتن
۲۰۰۴
NBC
۱۲۳۷۰۰۰۰۰۰
بیست و نه
پکن
۲۰۰۸
NBC
۱۴۰۱۰۰۰۰۰۰
سیام
لندن
۲۰۱۲
NBC
۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰[۳۲]
تبلیغات و جذب حامیان مالی ورزشی
جذابیت ورزش و رویدادهای ورزشی برای عموم مردم در سراسر جهان باعث شده است تا ورزش به عنوان یک هدف تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرد و حامیان ورزشی جهت شناساندن محصولات و آرم شرکتهای تجاری خود، ایجاد شوند. جذب حامیان ورزشی که یکی از دستاوردهای بزرگ رویدادهای ورزشی است به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی بخش ورزش به حساب می آید و بعد از پخش تلویزیونی، که سهم ۵۰ درصد از درآمدها را دارد، سهم ۳۶ درصدی را به خود اختصاص میدهد و در رتبه دوم قرار میگیرد (گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ۱۳۸۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در واقع یکی از مهمترین و مؤثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است، موضوع “تبلیغ” به مفهوم روش القای فکری و یا ایدهای است که به منظور توسعه و گسترش آن در فرد یا عموم مردم صورت میگیرد. مدیران بنگاههای اقتصادی به اهمیت فوقالعاده “تبلیغ” از طریق بهره گیری از محبوبیت رشته های ورزشی مختلف آگاه گشته و با بهره گرفتن از مشاوران و کارشناسان بازاریابی، تبلیغ و بکارگیری روشهای مناسب و ابزارهای رسانهای در فضای جامعه ورزشی، توانسته اند قضاوت، نگرش، برداشت، تصور و عقاید مردم را نسبت به بنگاه، کالا یا خدمت مورد نظرشان تحت تأثیر قرار داده و فرایند کلی رفتار و اعمال عمومی را متناسب با اهداف و مزایای مورد نظرشان ساماندهی نمایند (کاظم، ۱۳۸۱).
برخی از شرکتها، مانند “آدیداس"، “کوکا کولا"، “جی وی سی” و “مستر کارت” که دارای چند دهه سابقه حمایت و پشتیبانی مالی در ورزش هستند با پرداخت مبالغی به فدراسیونهای بین المللی یا تیمهای محبوب و مطرح در جهان، از مزایای بینظیر تبلیغات در مسابقات برخوردار میشوند. برای مثال، هزینه تبلیغات شرکت تولیدی وسایل ورزشی “نایک” در مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۰۲ معادل ۱۰۰ میلیون دلار و آدیداس ۴۴ میلیون دلار بوده است. تیم فوتبال برزیل، با انعقاد یک قرارداد ۱۰ ساله به مبلغ ۱۸۲٫۲۵ میلیون یورو با شرکت “نایک” در سال ۱۹۹۶، موظف به پوشیدن پیراهن تولیدی این شرکت شد. البته توسعه صنعت ورزش مستلزم گسترش باشگاههای ورزشی، مکانهای ورزشی، تأمین تجهیزات آموزشی و پرداخت هزینه های مربوط به دستمزد کارکنان، مربیان، بازیکنان است که با توجه به حرفهای شدن اکثر رشته های ورزشی به توانمندی باشگاهها برای جذب منابع مالی نیاز دارد. استقبال باشگاههای ورزشی برای فروش محبوبیت خود و بدست آوردن درآمد از تبلیغ، یکی از اهداف مهم اقتصادی در صنعت ورزش به شمار میرود. بنابراین، در صنعت ورزش علاوه بر تولید کنندگان لوازم ورزشی، باشگاهها نیز درآمدهای قابل توجهی از تبلیغات و فروش لوازم، به ویژه پیراهن بازیکنان کسب می کنند و بخشی از درآمد آنها در کنار سایر محصولات فرعی، به این امر اختصاص دارد (گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ۱۳۸۹).
افزایش سلامتی، بهره وری و کاهش هزینه ها
بر اساس نظر میشل بویت[۳۳] (۲۰۰۰)، بالا بودن سطح استاندارد سلامتی جوامع، موجب بهرهوری و موفقیت بیشتر می شود. ورزش و تفریحات سالم در زمان اوقات فراغت، علاوه بر سلامت جسمی و روانی شخص، موجب افزایش کارآیی و جلوگیری از بیماریها و معضلات فردی و اجتماعی و در پی آن صرفهجویی در هزینه های درمانی می شود. تدابیر پیشگیرانه شرکتها در زمینه سلامت کارکنان، با هدف صرفهجویی در هزینه های درمانی و ضررهایی که به دلیل غیبت از کار پیش می آید، یا با هدف تبلیغ شرکتی با کارایی مطلوب و کارکنان سالم اتخاذ میگردد. شادابی جسمی و روحی کارکنان و اعضای خانوادههایشان، نتایج زیر را در پی دارد:
- کاهش دفعات بیماری و درنتیجه آن غیبت از کار در سال بصورت کاملاً محسوس.
- افزایش فشارپذیری در محیط کار.
- استفاده بیشتر از امکانات رفاهی.
- افزایش حساسیت نسبت به عوامل و رفتارهای ریسکدار مثل دخانیات، الکل و… .
- افزایش کارآیی کارکنان.
- بهبود تراز هزینهها- درآمدها به نفع درآمدها (جلالی فراهانی، ۱۳۸۷).