انواع تحقیق براساس نوع داده ها
کیفی : داده های مورد استفاده در این تحقیق از نوع عدد و رقم نیستند، بلکه به صورت قضاوتی ، ذهنی و شهودی می باشند.
کمّی : داده های این تحقیق از نوع عدد و رقم و قابل محاسبه هستند
دو وجهی: بعضی از داده های موجود در این تحقیق کیفی و برخی کمّی هستند
انواع تحقیق براساس میزان کنترل محقق
آزمایشی(تجربی): محقق حضور فعال در صحنه تحقیق دارد و از طریق دستکاری در متغیرهای آزمایشی می خواهد رابطه احتمالی بین متغیرها را بسنجد
غیرآزمایشی(غیر تجربی)
شبه آزمایشی(شبه تجربی)
انواع تحقیق براساس روش
پیمایشی : روشی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاه ها ، باورها ، نظرات و رفتارها یا مشخصات نمونه ای از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام نظرخواهی و پرسشگری.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عملی : به عنوان یک روش علمی در تعریف ، توصیف ، تفسیر و تشریح سیستماتیک مشکلات دنیای واقعی بوده و کمک شایانی در طراحی راه حل های مناسبی جهت حل مسائل روزمره در سطوح فردی و سازمانی می نماید.
موردی : درباره پدیده کنونی یا زمان معاصر در چارچوب یا بستر زندگی واقعی پژوهش می کند.
تحلیل محتوا : تحقیقی است که برای تشریح ارتباطات به کار می رود وتمامی مسیر یک ارتباط واقعی مورد تحلیل قرار می گیرد.
قوم نگاری : مطالعه توصیفی دقیق از مردم به خصوص در زمینه های فرهنگی مربوط به قومیت ها ،جوامع سنتی و… از اهداف اساسی این تحقیق است
ترکیبی : در انجام تحقیق ترکیبی سعی می شود معلوم جدیدی را نه از جمع آوری داده های جدید بلکه از ترکیب و ادغام تحقیقات قبلی به دست آورد.
تطبیقی : روشی است که به مدد آن اختلافات و تشابهات دو یا چند پدیده را از طریق مقایسه در می یابند.
فرا تحلیل : تحقیقی که به ارزشیابی تحقیقات دیگر می پردازد.
تاریخی : با بهره گرفتن از اسناد و مدارک معتبر به ئنبال ویژگی های عمومی و مشترک پدیده ها و حوادث تاریخی و دلیل بروز آن ها می گردد
هم بستگی : برای کسب اطلاع از وجود رابطه معنادار بین متغیرها انجام می شود ولی الزاما به دنبال کشف رابطه علّی – معلولی بین متغیرها نیست.
پس رویدادی(علّی) : کشف علت ها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه مدنظر است.یعنی پس از آن که واقعه ای روی داد تحقیق درباره علل آن شروع می شود.[۳۸]
تحقیق حاضر:
از نظریات موجود در بحث استراتژی بازاریابی و مباحث برند بهره گرفته و به دنبال مدلی برای معماری برند است .لذا تحقیق بر مبنای نتیجه ، تحقیقی کابردی است
به بررسی دلایل و علل موثر بر انتخاب معماری برند می پردازد و هدف آن آزمون فرضیه های تعریف شده تحقیق است. لذا بر مبنای هدف ، تحقیقی تبیینی است
دارای داده های کیفی (مانند استراتژی بازاریابی در هر مرحله یا اهداف برند) و داده های کمّی(مانند محدوده برند) می باشد.لذا برمبنای نوع داده ها ، تحقیقی دو وجهی است
با حضور فعال محقق در صحنه تحقیق انجام می گیرد ، بنابراین تحقیقی آزمایشی (تجربی) است
به پرسشگری از نمونه از جامعه(چند تولیدکننده در صنعت لوازم خانگی) و استفاده از روش های کمّی جهت تحلیل اطلاعات به دست آمده می پردازد.لذا بر مبنای روش تحقیقی پیمایشی است.
انواع متغیرها
انواع متغیرها براساس ارزش
متغیرهای کمّی : متغیرهایی مانند قد ، وزن ، نمرات درسی ، درآمد ، طول و… که با عدد و رقم قابل اندازه گیری هستند.این متغیرها دو دسته اند : کمّی پیوسته که مقادیر آن ها اعشار پذیر است مانند وزن و ارتفاع. و کمّی گسسته که مقادیر آن ها اعشار پذیر نیست.مانند تعداد دانشجویان یک کلاس
متغیرهای کیفی : متغیرهایی که مقادیر کمّی به خود نمی گیرند بلکه ارزش های کیفی را می پذیرند. مانند رضایتمندی مشتریان ،نوع روابط رهبر و پیرو، میزان کوشا بودن کارمند
متغیرهای دو وجهی : متغیرهایی که بین متغیرهای کمّی و کیفی قرار دارند یعنی هم ارزش کیفی به خود می گیرند و هم مقادیر کمّی را می پذیرند.مانند درآمد و میزان تحصیلات
انواع متغیرها براساس نقش
متغیرهای علّی : متغیرهایی که به عنوان عامل به وجودآورنده یک پدیده مورد مطالعه قرار می گیرند.این متغیرها در واقع همان متغیرهای مستقل(غیروابسته) هستند
متغیرهای توصیفی :متغیرهایی که نشان دهنده صفات و ویژگی های یک رویداد یا یک پدیده خاص هستند.این متغیرها می توانند کمّی یا کیفی باشند.مانند وضع سنی،وضع سواد ، الگوی زندگی
انواع متغیرها براساس چند ارزشی بودن
متغیرهای دو ارزشی: متغیرهایی که به آن ها فقط دو حالت یا دو ارزش یا دو گزینه را می توان نسبت داد.مانند سوالات با پاسخ های بله و خیر ، جنسیت ، باسواد یا بی سواد بودن
متغیرهای چند ارزشی: متغیرهایی که بیش از دو حالت یا دو ارزش به خود می گیرند.مانند سطح تحصیلات
انواع متغیرها براساس رابطه
متغیر مستقل: متغیری که نقش علت را به عهده دارد و بر متغیرهای دیگر تأثیر می گذارد و منشأ بروز رویدادها می شود و محقق معمولا به دنبال رابطه بین این متغیر با متغیرهای تأثیرپذیر می باشد.این متغیر توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیرش بر روی متغیر وابسته مشاهده شود.
متغیر وابسته (تابع): متغیری است که تابع تغییرات متغیر مستقل است و در واقع معلول آن می باشد.
متغیرهای واسطه ای(میان گر): متغیری که در بعضی مواقع به عنوان رابط بین متغیر وابسطه و متغیر مستقل قرار می گیرد.
متغیر تعدیل کننده : عاملی است که پژوهشگر آن را انتخاب و اندازه گیری یا دستکاری می کند تا مشخص شود که آیا تغییر آن موجب تغییر هم بستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته می شود یا خیر .مثلا اگر تفاوتی بین هوش و معدل دانشگاهی دانشجویان دختر و پسر وجود داشته باشد در این جا متغیر «جنسیت» به عنوان متغیر تعدیل کننده مورد بررسی قرار می گیرد.در واقع هر متغیری که رابطه بین متغیر مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار دهد را متغیر تعدیل کننده گویند.
متغیر کنترل: در یک مطالعه ممکن است که محقق نتواند کلیه متغیرها را به صورت همزمان مورد مطالعه قرار دهد ، می تواند یک یا چند مورد از آن ها ا ثابت نگاه داشته یا اثر آن ها را خنثی نماید. چنین متغیرهایی را که اثر آن ها حذف می شوند متغیرهای کنترل می نامند.
متغیرهای مداخله گر : این گونه متغیرها به صورت فرضی و نظری در متغیر وابسته اثر می گذارند ولی عملا قابل مشاهده ، اندازه گیری و دستکاری نیستند یا خارج از کنترل محقق می باشند. لذا به این اثرگذاری در تحلیل نهایی و تفسیر نتایج اشاره می شود. [۳۹]
متغیرهای این تحقیق :
بر مبنای ارزش هم کیفی و هم کمّی می باشند. متغیرهای کیفی مانند اهداف برند ، نوع برند ، استراتژی های بازاریابی و متغیرهای کمّی مانند محدوده برند (که خود شامل تعداد برند ، تعداد خط محصول ، تعداد طبقه محصول می شود) و شاخص های قدرت نسبی برند مانند سود دهی برند ، رضایت مشتری از برند و میزان وفاداری مشتری به برند می باشد.
بر مبنای نقش شامل متغیرهای علّی مانند استراتژی های بازاریابی ، اهداف برند ، نوع برند و نیز شامل متغیرهای توصیفی مانند مشخصات شرکت ، مشخصات رقابت ، اهداف بازاریابی می شود.