فرایند تاثیر بر متغیرهای وابسته
عضویت در انجمن های حرفه ای
مشارکت در کارگاههاو سمینارها
بهبود کیفیت تدریس
تعهد در مبادله برنامه آموزشی
ایجاد محیط یادگیری اثر بخش
تلاش برای ارزیابی خویشتن
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پیگیری تغییرات و ارائه بازخورد به برنامه آموزشی
هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان (اقدام پژ وهی )
متغیرهای ملاک توسعه حرفه ای
۱-۳ ضرورت واهمیت انجام تحقیق:
نظام های آموزشی در گذر از مسایل کمی و همگانی کردن آموزش ناگزیر از توجه به مسایل کیفی پدیده های آموزشی هستند و به استناد یافته های پژوهشی در برنامه ریزی آموزشی، ارتقای حوزه های کیفی آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داده اند بومی سازی روش های ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد. در یک نظام ارتقاء کیفیت فعالیت آموزش و پرورش با تاکید بر محور بودن معلم، ارتقای توانایی و مهارت های حرفه ای معلمان است که در درجه اول زمینه های ارتقای کیفت و بهبود وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم می کند و در درجه های بعدی زمینه های افزایش انگیزه معلمان از طریق جایگاه حرفه ای مناسب و رتبه بندی آنها به منظور ایجاد تحرک لازم در نظام آموزشی را تعیین می کند (اللهیار ترکمن ٬۱۳۸۵٬ص۲۶-۲۷).
پاندی پیل [۱۲](۲۰۰۴) چهار نوع الگو را در نظام مدیریت مدرسه محوری به شرح زیر ارائه داده است :
-کنترل اداری : که از طریق استفاده از شورا های مدرسه با مشورت، نصیحت هدایت و راهنمایی مدیر حاصل می شود.
-کنترل حرفه ای معلمان : که در این مدل معلمان بعنوان متخصصان صاحب قدرتند و تصمیمات را آنان می گیرند .
-کنترل اجتماع : که در این مدل والدین و جامعه کانون توجه قرار میگیرند و آنها اتخاذ تصمیم میکنند .
-کنترل متعادل : اشاره به دخالت همه عوامل انسانی مرتبط با مدارس در امر تصمیم گیری دارد (معلمان ،دانش آموزان ،اولیای آنها ،افراد جامعه و… ) ( جهانیان ،۱۳۸۷،ص۵۳) .
شکل۱-۲ چهار الگوی نظام مدیریت مدرسه محور پاندی پیل
کنترل اداری
کنترل اجتماع
چهار الگوی نظام مدیریت مدرسه محور
کنترل متعادل
کنترل حرفه ای
مهم ترین عوامل موفقیت مدرسه های فعال در نظام مدیریت مدرسه محور عبارتند از : توزیع گسترده قدرت در سطح مدرسه، استفاده از انجمن ها برای اتخاذ تصمیم و ایجاد هماهنگی، ارائه خدمات و حمایت های کافی از سوی ادارات مرکزی، استفاده از اختیار تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات معنی دار در آموزش وپرورش و دانش و مهارتهای افراد و ایجاد جامعه یاد گیرنده حرفه ای در مدرسه، استفاده از مدیرانی توانمند و تسهیل کننده، سرمایه گذاری عمده در پرورش افراد و قابلیت های افراد (جعفری مقدم و فانی ،۱۳۸۱، صص۱۷-۱۳).
واگذاری اختیارات از اداره های آموزش و پرورش به مدارس ، تقویت و توسعه فرهنگ سازی در این زمینه در سطح جامعه ، اصلاح قوانین و مقررات آموزش و پرورش در راستای تمرکز زدایی ، آگاه نمودن عوامل انسانی مدارس و ارتقای سطح دانش و مهارتهای حرفه ای آنها جلب موافقت مدیران و افراد ذینفع در مدارس ،ایجاد ساختاری که از نظام مدیریت مدرسه محوری حمایت کند، اجرای تدریجی نظام مدیریت مدرسه محور …. و ارئه فرهنگ مشارکت در جامعه از مهمترین مواردی است که مصاحبه شوندگان در این زمینه ارئه داده اند (جهانیان ، ۱۳۸۷، ص۶۴) . بسیاری از نظریه پردازان مدیریت، توانمندی و رشد حرفه ای کارکنان را همان واگذاری اختیار و عدم تمرکز در تصمیم گیری مشارکتی می دانند که حاصل آن تاکید بر شیوه های مدیریت مشارکتی، چرخه های کیفیت، گروه های خود مدیریتی و خودگردان و هدفگذاریهای دوطرفه است (کانتر،۱۹۹۸)
دکتر جف اسپرینگ [۱۳]طراح سیاست مدرسه محوری در استرالیا، یکی از اصول این سیاست را واگذار کردن قدرت واقعی به مدیران مدرسه ها می داند، مانند اختیار انتخاب و ترکیب بندی کارکنان و اختیار استفاده از بودجه مدارس به صورت کاملا نا متمرکز. بنابراین صلاحیت و اهلیت حرفه ای مدیران آموزشی از ضروریات اعمال سیاست مدرسه محوری است (مدیریت رشد مدرسه ،۱۳۸۵،ص۱۰) .
دی ام باس [۱۴]و جی اوگان[۱۵] اشاره می کنند که سه عامل وجود دارد که فعالیتهای آموزشی کارمندان را ضروری ساخته است :
۱-پیشرفت تکنولوژیکی، ۲-پیچیدگی سازمان،۳ -روابط انسانی
رشد وپیچیدگی سازمانها ، منجر به بروز مشکلاتی گوناگون مانند از خود بیگانگی ، مشکلات درون فردی و درون گروهی شده است . به همین دلیل آموزش در زمینه روابط انسانی و توسعه مهارتهای برقراری روابط بهتر برای حل مشکلات انسانی ضرورت می یابد . امروزه کمتر سازمانی قادر است، بدون آموزش کارکنان خود بهبود و توسعه بیابد . (بزاز جزایری ،۱۳۷۳ ،صص ۵۵ - ۵۴) . که در سه عامل اشاره به توسعه مهارت وکسب آن شده است که عامل سوم نقش پر رنگتری را نسبت به بقیه ایفا می کند. از طرفی در پژوهشی که آقای صافی انجام داده است و به بررسی مشکلات مدیران مدارس ، ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه شهر وروستا اعم از مشکلات مختلفی که باعث شده مدیران مدارس ( دخترانه و پسرانه ) نتوانند اهداف واحد آموزشی خود را بخوبی انجام دهند و محقق سازند در پانزده مورد اولویت بندی نموده است که برخی از اینها که در حوزه توسعه حرفه ای معلمان ومدیران و برخی مربوط به مدیریت متمرکز مدارس است بدین قرار است :
-کمبود نیرو های کار آزموده ومجرب
-کمبود اطلاعات علمی
- عدم همکاری مسئولان منطقه در بعضی موارد
-کم توجهی به مدیران در جامعه
-اختیار ندادن به مدیران
-ندادن آموزش کافی به مدیران
-صدور بخش نامه های متعدد وتکراری به مدارس
-کمی حق مدیریت
(صافی ،۱۳۸۹، صص۱۴۵-۱۴۴ ). با کمی دقت متوجه می شویم که تمام عوامل برشمرده شده در بالا به نحوی مربوط به مولفه های مدیریت مدسه محور ویا مولفه های سنجش توسعه حرفه ای بوده است و این می تواند دال بر اهمیت ار تباط این دو مقوله باشد. دیو[۱۶]،۱۹۹۶ و هرمن[۱۷]، ۱۹۸۲می گویند، رشد حرفه ای فقط یک فرایند یادگیری ابزار و فنون جدید نیست. شخص زود فرسوده خواهد شد اگر رشد حرفه ای او فقط ازطریق بدست آوردن دانش ابزار و فنون بیشتر تعریف شود. رشد حرفه ای باید همچنین از طریق خودآگاهی از فرایندهای تفکر و از طریق فهم اینکه چگونه الگوهای تفکر مسلط شخص در نظرات و توانایی هایش برای یاد گرفتن و انجام دادن تاثیر می گذارد، باشد ( سید عباس زاده ،مقدسی ، ۱۳۸۸) .در تحقیق حاضر نیز بنا به استناد های یاد شده مدیریت مشارکتی که یکی از روش های موثر برای اثربخشی فعالیتهای یادگیری در مدرسه است در صورتی که به بحث توسعه حرفه ای کارکنان نگاه جدی تر شود عملی تر خواهد بود و اهمیت توجه به رابطه بین مدیریت مدرسه محور در مدارس و توسعه حرفه ای باید در نظر گرفته شود.
۱- ۴ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ هدف کلی :
-بررسی رابطه بین توسعه حرفه ای و مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهرستان خوی در سال ۹۲-۹۱ .
۱-۴-۲ اهداف جزئی :
۱- تعیین رابطه دستیابی به فرصت های یادگیری و مدیریت مدرسه محور
۲- تعیین رابطه مشارکت با همتایان برای دستیابی به اهداف آموزشی و مدیریت مدرسه محور
۳- تعیین رابطه بین ایجاد محیط یادگیری اثربخش مشارکتی و مدیریت مدرسه محور
۴- تعیین رابطه تلاش برای ارزیابی خویشتن و مدیریت مدرسه محور
۵- تعیین رابطه بین تعهد در مبادله برنامه آموزشی و مدیریت مدرسه محور