-
- فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
در این فصل شمای کلی تحقیق و طرح تحقیق جهت آشنایی کلی خواننده با مسأله اصلی تحقیق، موضوع تحقیق، ضرورتها و اهداف تحقیق، و روش برخورد محقق با این مسأله در روش تحقیق، شیوه جمع آوری اطلاعات و قلمروی تحقیق بهطور کلی بیان میشود.
۱-۲- تعریف مساله
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت روابط جهانی و منشاء مزیت های رقابتی و نیز فرصت های توسعه اقتصادی و اجتماعی را به طور بنیادینی تغییر داده است. از سوی دیگر با افزایش شکاف دیجیتالی (فاصله ای است میان افراد و جوامعی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت بطور اثر بخش استفاده می کنند و آنهایی که این توانایی را ندارند) رهبران دولت ها، شرکتهای تجاری و سازمان های اجتماعی سعی دارند قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت توسعه خویش مهار کنند. برای استفاده اثربخش از فاوا، نهادی باید از جهت زیر ساخت ها، میزان دسترسی به فاوا در سطح گسترده افراد و جنبه های قانونی و حقوقی بر استفاده از فاوا دارای آمادگی الکترونیکی باشد. بنابراین اگر قرار است خلاء شکاف دیجیتالی پر شود، همه این موضوعات باید در یک استراتژی منسجم و دست یافتنی که جهت رفع نیازهای محلی آن نهاد خاص توسعه داده شده است، مورد توجه قرارگیرند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رهبران کشورها، شرکتها و سازمانهای درحال توسعه میتوانند از ابزار ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت اندازهگیری و برنامهریزی برای انسجام و یکپارچهسازی کمک گیرند. این امر به آنها کمک میکند تا بر تلاشها و نیازهایی تمرکز کنند و حوزههایی را مورد شناسایی قرار دهند که نیازمند پشتیبانی خارجی و سرمایهگذاری و کمک میباشند.
اما ارزیابی به تنهایی کافی نیست و تصمیمگیرندگان با دو چالش کلیدی در زمینه استفاده اثربخش از این ابزار روبرو میباشند. اولاً، آنها نیاز دارند که درک کنند فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (فاوا) چگونه میتواند به کشور، کسب و کار و یا سازمانشان در دستیابی به مزایای اقتصادی، اجتماعی و یا عملیاتی و در نتیجه تعیین اهداف واقعی کمک کند. ثانیاً، آنها بایستی گامهای محکمی به سمت استفاده مؤثر و قابلتوجه از فاوا بردارند که به آنها کمک خواهد کرد که به اهداف توسعه دست یابند.
از طرف دیگر طیف وسیعی از ابزارهای ارزیابی برای اندازهگیری میزان آمادگی الکترونیکی توسعه یافتهاند. این ابزارها از تعاریف بسیار متنوعی برای آمادگی الکترونیکی و نیز روشهای اندازهگیری متفاوتی استفاده میکنند، که ارزیابیها از نظر اهداف و نتایج حاصله بهطور قابل ملاحظهای با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
بنابراین در راستای تحقق دولت الکترونیک نیاز می باشد که آمادگی الکترونیکی شدن سازمان ها مورد ارزیابی قرار گیرند. از آنجایی که بیشتر سازمان های کشور با محوریت خدمت می باشد، به بیانی دیگر در حال ارائه خدمت به مردم و سازمان های دیگر می باشد در این تحقیق به ارائه مدلی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی پرداخته می شود.
در سازمانهای خدماتی تولید و مصرف همزمان است، یعنی بین مشتری و ارائه کننده خدمت رابطه متقابل ایجاد می گردد. و نیز سازمان های خدماتی عموما باید از نظر زیر ساخت (فیزیکی، انسانی، منابع ملموس و غیر ملموس)، قابلیت دسترسی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای عامه مردم و تاثیر چاچوب ضوابط قانونی موجود در به کارگیری فناوری مزبور از آمادگی الکترونیکی برخوردار باشند. لذا با ارزیابی میزان امادگی الکترونیکی، سازمانها با اطمینان بیشتر در راستای برنامه ریزی لازم برای گسترش امور مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات گام برمی دارند.
به همین دلایل این تحقیق به طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی شدن متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشورمان برای سازمان های خدماتی جهت پذیرش، به کارگیری و سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات می پردازد.
۱-۳- اهمیت موضوع
با توجه به تغییرات فزاینده فناوری در زمینه فاوا که شکل مبادلات و ارتباطات و نحوه انجام فرایندهای سازمانی را نیز تغییر داده است، تنها راه بقا، کسب مزیت رقابتی و مدیریت مؤثر تغییرات سریع در محیط کاملاً متغیر کسب و کار است. با توجه به ظهور فاوا و تغییرات محیطی موجود، مزیت رقابتی واقعی تنها زمانی حاصل میشود که فعالیتهای کلیدی سازمان با کمک فاوا دگرگون شوند و تغییر شکل یابند. دگرگونی مهمی که در بسیاری از سازمانهای سنتی در حال وقوع است، بر بهکارگیری و سرمایهگذاری در فاوا یا فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود بهرهوری، افزایش کارایی عملیاتی و مالی کسب و کارها تمرکز دارد. این حوزه مهم که آن را کسب و کار الکترونیکی[۱] مینامند، ثروتی از درآمدهای جدید و رشد مشتریان، فرصتهای جدید جهت بهبود بهرهوری و صرفه جویی در هزینهها را فراهم میآورد.
کسب و کار الکترونیکی شامل دیجیتالی کردن کامل زنجیره ارزش و فرایندهای تجاری و تعهد به کمک به سازمانهای سنتی جهت ایجاد ارزش افزوده و رسیدن به درجاتی از تعالی و توسعهیافتگی عملیاتی و مالی است که پیش از آن به آنجا نرسید بودند. بنابراین در راه رسیدن به کسب و کار الکترونیکی مدیران شرکتها با وظیفه سنگینی جهت شناسایی فرصتها و ارزیابی و توجیه سرمایهگذاریهای مناسب کسب و کار الکترونیکی مواجه هستند.
لذا مزیت ارائه شده توسط این تحقیق، ارائه مکانیسمی برای اندازهگیری آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی جهت بهبود اولویتبندی، برنامهریزی و مدیریت تغییر مرتبط با فعالیتهای کسب و کار الکترونیکی است جهت دستیابی به کسب و کار الکترونیکی موفقی که برای رقابتی ماندن و بهرهگیری کامل از مزایای کسب و کار الکترونیکی ضروری است و علاوه بر مزایای فوق باعث ظهور فرایندهای نوآورانه و خلاق، سازماندهی جدید فرایندهای کسب و کار، اثرات عملکردی و مالی قابل توجه میباشد. مزیت اصلی که با انجام این تحقیق بدست میآید، این است که این مدل راهنمایی برای تلاشهای توسعه و سرمایهگذاری در جهت بهکارگیری فاوا فراهم میکند که از آن میتوان جهت محکگذاری به منظور اندازهگیری و مقایسه پیشرفت با وضعیت قبلی خود یا با سایر موارد مشابه در سازمانهای خدماتی ایرانی استفاده کرد.
۱-۴- سوالات تحقیق
به طور کلی این تحقیق به دنبال پاسخگویی به سؤالات زیر می باشد:
-
- چه معیار هایی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی با توجه نقش فناوری اطلاعات در کسب و کار باید در نظر گرفته شود؟
-
- نتایج ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بهره گرفتن از الگو ارائه شده در این تحقیق چه می باشد؟
-
- آیا من حیث المجموع سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح آمادگی لازم، جهت الکترونیکی شدن را دارا می باشد؟ و در چه سطحی آمادگی لازم را دارا می باشد؟
۱-۵- هدف تحقیق
هدف کلی این تحقیق طراحی الگو ارزیابی آمادگی الکترونیکی شدن متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و فناوری کشور به منظور ارزیابی میزان آمادگی سازمانهای خدماتی ایرانی جهت پذیرش، بهکارگیری و سرمایهگذاری در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات می باشد. لذا می توان اهداف جزئی را به شرح زیر بیان نمود:
-
- سنجش میزان آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیرو های مسلح جهت مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت و شناسایی اولویتهای سرمایهگذاری برای فاوا
-
- ارائه راهکارهای مناسب به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جهت مشخص نمودن حوزههایی که به حمایت، سرمایهگذاری و برنامهریزی جهت توسعه یکنواخت و منسجم فاوا احتیاج دارند.
هدف کاربردی این تحقیق طراحی الگو ارزیابی آمادگی الکترونیکی شدن متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و فناوری کشور به منظور ارزیابی میزان آمادگی سازمانهای خدماتی ایرانی جهت پذیرش، بهکارگیری و سرمایهگذاری در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات می باشد. لذا می توان اهداف فرعی را به شرح زیر بیان نمود:
-
- مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت و شناسایی اولویتهای سرمایهگذاری
-
- توسعه استراتژیهای مناسب و منسجم برای فاوا در سطح سازمانهای خدماتی ایرانی جهت بهبود گسترش تجارت الکترونیک
-
- مشخص نمودن حوزههایی که به حمایت، سرمایهگذاری و برنامهریزی جهت توسعه یکنواخت و منسجم فاوا احتیاج دارند.
۱-۶- روش تحقیق
۱-۶-۱- روش و ابزار گر آوری اطلاعات
در این تحقیق از روشهای زیر جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است:
-
- در تکمیل مبانی نظری از منابع کتابخانهای و اینترنتی شامل کتب و مقالات و مطالعات موردی انگلیسی و بعضا ترجمه شده به فارسی استفاده خواهد شد.
-
- در شناسایی معیارها و شاخصها از مصاحبه با دست اندرکاران و متخصصان استفاده خواهد شد.
-
- برای تعیین میزان آمادگی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از پرسشنامه، مصاحبه و اطلاعات آماری منتشر شده، استفاده خواهد شد.
۱-۶-۲- روش تجزیه و تحلیل داده ها
روش این تحقیق در شناسایی و تحلیل شاخصها و مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی گراندد تئوری[۲] یا نظریه زمینه ای یا تئوری سازی داده بنیاد میباشد. بهطور کلی گامهای انجام این تحقیق عبارتند از: