با توجه به حجم گروه نمونه مدیران محاسبه شده و با بهره گرفتن از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، بشرح زیر اقدام شده است:
دبیرستانهای پسرانه،دخترانه تحت نظر این ناحیه بوده است، گروه نمونه تعیین و بطور کاملاً تصادفی بر اساس لیست دبیرستانها انتخاب شدند. همچنین از هر دبیرستان تعدادی دبیر بر اساس دفتر اسامی به طور تصادفی انتخاب شدند و گروه نمونه دبیران را برای پاسخ به سؤال پرسشنامهها تشکیل دادند و پرسشنامهها بین آنان و مدیران دبیرستانها توزیع گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۵۰ نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شد که در نهایت ۵۰ نفر مدیر ۲۵ نفر زن، ۲۵نفر مرد حجم گروه نمونه مدیران را و ۱۰۰ نفر دبیر که۵۰نفرزن،۵۰نفرمرد،حجم گروه نمونه دبیران را تشکیل دادند.
۳-۵- ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار سنجشی در این تحقیق شامل یک پرسشنامه ۳۵ سؤالی است. این پرسشنامه شامل دو قسمت بود بخش اول حاوی ویژگیهای فردی مدیران مانند جنس، میزان تحصیلات، سنوات خدمت، سابقه مدیریت بوده، و بخش دوم مقیاس مشتمل بر ۳۵ گویه، که ارزشیابی مهارتهای سهگانه را مورد سنجش قرار میدهد. مهارتهای فنی تعداد ۱۵ گویه، مهارتهای انسانی، تعداد ۱۰ گویه مهارت ادراکی، تعداد ۱۰ گویه را میسنجند. این سؤالات بر اساسط جملات مثبت در مقیاس ۵ درجهای خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلیکم تنظیم گردیده است. برای نمرهگذاری مقیاس به هر یک از گزینههای پاسخ به ترتیب نمرههای ۵، ۴، ۳، ۲ و ۱ در نظر گرفته شده و به ترتیب به پاسخ خیلی زیاد ۵، زیاد ۴، متوسط ۳، کم ۲ و خیلی کم ۱ در نظر گرفته شده است. بنابراین کسانی که حداکثر نمره را میآورند ۱۷۵=۳۵×۵ و حداقل نمره ۳۸=۳۵×۱ میباشد. شماره گزینههای مقیاس سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران در جدول:
۳-۵-۱- مهارتهای فنی
جدول شماره ۳-۱ شاخصهای مهارت فنی مدیران و سؤالات مربوط را نشان میدهد.
ردیف | شاخصهای مهارت فنی | شماره سؤالات | تعداد |
۱ | برنامهریزی آموزش و تدریس | ۳-۲-۱ | ۳ |
۲ | امور دانشآموزان | ۶-۵-۴ | ۳ |
۳ | امور کارکنان آموزشی | ۸-۷ | ۲ |
۴ | روابط مدرسه و اجتماع | ۱۰-۹ | ۲ |
۵ | تسهیلات و تجهیزات آموزشی | ۱۳-۱۲-۱۱ | ۳ |
۶ | امور اداری و مالی | ۱۵-۱۴ | ۲ |
جدول ۳-۱: فهرست شاخصهای مهارت فنی مدیران دبیرستان و سؤالات مربوطه
۳-۵-۲- مهارتهای انسانی
جدول ۳-۲ شاخصهای مهارت انسانی مدیران دبیرستانها و سؤالات مربوطه را نشان میدهد.