۲۳
هنریش مینتراپ
سال ۲۰۱۲
مقاله
پل زدن میان پاسخگویی، تعهدات و ارزشهای حرفهای در دانشآموزان نیازمند سلامت است
خرد محلی
ترکیبی (کمی و کیفی)
مدرسهها با وجود شرایط یکسان، در درجهی سلامت متفاوت هستند. مدرسههایی با درجهی بالاتری از سلامت، دارای تعادل خوبی میان ارزشها واقعیات است و نسبت به مخالفتها و تهدیدها بازتر عمل میکند. سلامت در این تحقیق با مدل سلامت عمومی دوبل که دارای سه بعد اصلی سلامت فردی، تعهدات رسمی و ملاحظات است سنجیده شد.
۲۴
مایکل مِیِر، جین استین، نیرمالا گوپال
سال ۲۰۱۲
مقاله
کشف پارامترهای عمومی سلامت پلیس
کلان
کمی / پیمایشی
با بهره گرفتن از داده که در تلاش برای یافتن ارتباطی میان مدل بخش عمومی کلارک و تئوری سلامت پلیس بود تصویر پیچیدهای از سلامت در آفریقای جنوبی به دست آمد که بیانگر چالشهای اساسی در برقراری سلامت است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۵-۱- تجزیه و تحلیل پژوهشهای داخلی:
نمودار ۸: پراکندگی سطوح مطالعات و پژوهشها
با توجه به نمودار، میتوان نتیجه گرفت که میزان تحقیقهای صورت گرفته در سه سطح کلان، میانی و خرد به صورت یکسان پراکنده شدهاند.
نمودار ۹: متغیر وابسته در پژوهشهای ذکر شده در ادبیات داخلی
نمودار بالا این موضوع را به روشنی و وضوح بیان میدارد که پژوهشهای صورت گرفته در ایران، بیشتر به فساد و مظاهر آن همانند رشوه، تخلف اداری و به ویژه فساد اداری توجه نشان دادهاند و این در حالی است که سلامت اداری تنها در دو مورد از پژوهشهای سازمانی مورد توجه بوده. این خود نشان از آن دارد که میزان توجه به سلامت اداری در مجامع علمی و اجرایی کم بوده و باید با دیدگاه جدیدی به این موضوع نگریسته شود. در مدل انتخابی این پژوهش، سلامت و فساد دو موضوع مستقل از هم تصور میشود که در کنار هم مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرند.
از سوی دیگر با توجه به نموداری که در ادامه خواهد آمد، اهمیت بعد مدیریتی وقوع فساد و تأمین سلامت خود را نمایان میسازد که این موضوع میتواند، دو بار معنایی با خود به همراه داشته باشد: اول: سیستم اداری و مدیریتی چه در سطح کلان و چه در سطح میانی و خرد با مشکل بروز فساد اداری به شدت روبرو است و با تلاش تمام در جهت کاهش فساد و افزایش سلامت اقدام نموده است. دوم: به نظر میرسد که علمای سایر علوم موضوع سلامت و فساد را چندان از منظر خویش مهم نمیدانند و حال آنچه شاید برای پیشبرد اهداف مدیریتی نیز، به تحلیلهای جامعهشناسانه و حقوقی و اقتصادی از موضوع نیاز باشد که نمودار زیر در واقع نشاندهندهی ضعف چارچوب علمی کل کشور در موضوع سلامت و فساد خواهد بود.
نمودار ۱۰: نمودار فراوانی ابعاد پژوهشی در رابطه با موضوع سلامت و فساد
۲-۵-۲- تجزیه و تحلیل پژوهشهای خارجی:
دو بعد کلی در ادبیات خارجی مورد توجه محقق است: اول سطح تحقیقات صورت گرفته و دوم: تمرکز موضوعی این تحقیقات.
نمودار ۱۱: فراوانی سطوح تحلیل در ادبیات خارجی
به خوبی مشخص است که بر خلاف آن چه در ایران رایج است، در خارج از کشور، سطح محلی و Local Government از اهمیت بیشتری برخوردار است. که شاید بتوان دلیل این امر را در نحوهی متفاوت حکومت و کشورداری دانست. اما، به نظر میرسد که برای پیشگام شدن با مطالعات روز دنیا توجه به سطح محلی در ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در حال حاضر یکی از مهمترین سازمانهایی که در ایران به ادارهی امور محلی میپردازد؛ شهرداریهای شهرهای سراسر کشور میباشد. از این رو در پژوهش پیش رو محقق مطالعهی موردی خود را در سطح شهرداری کلانشهر تهران قرار داده است.
نمودار ۱۲: فراوانی موضوعات اصلی پژوهش در ادبیات خارجی
باز هم نگاهی به ادبیات خارج از کشور این مهم را بیش از پیش مینمایاند که توجه به سلامت به جای توجه صرف به فساد در دنیای امروز مد نظر جوامع بینالمللی میباشد که در کشور ما نیز باید با توجه به الزامات بومی و دینی کشور مورد توجه قرار گیرد.
پیش از نتیجهگیری و معرفی مدل مورد استفاده در این تحقیق باید نسبت به نکاتی که محقق با توجه به مطالعهی پژوهشهای پیشین و برای انتخاب مدل مد نظر قرار داده است، توضیح بیشتری بیان شود. یکی از این نکات تفاوت قائل شدن میان مشتری و اربابرجوع در سازمان مورد نظر است.
به طور حتم میان مشتری و اربابرجوع تفاوتی وجود دارد. مشتری کسی است که انجام معامله و داد و ستدی را در یک محیط رقابتی به عهده دارد و در حالت تعاملی چیزی را میدهد و چیزی را میگیرد، به گونهی اصولی به کارگیری لفظ مشتری که از بخش خصوصی عاریه گرفته شده، در بخش عمومی و دولتی درست نیست زیرا در بخش خصوصی، مشتریان به طور کامل شناخته شدهاند و به گونه مشخصی خدمت یا کالای خود را از بخش خصوصی دریافت کرده، هزینه آن را میپردازند، در حالی که در بخش دولتی تمامی شهروندان باید مشتری محسوب شوند اگر چه همگی خریدار و خواهان خدمت ویژهای از بخش عمومی نیستند (الوانی و دانائیفرد،۱۳۸۰ ص.۲۹۶). از این رو در مدل پیش رو افرادی که از سازمان خدمتی دریافت میکنند اربابرجوع نامیده میشوند که در نظریهی مدیریت دولتی نوین تمامی شهروندان میتوانند اربابرجوع سازمان محسوب شوند دارای بار اطلاعاتی برای سازمان خواهند بود، هر چند اطلاعات به دست آمده از افرادی که دارای مراجعه مستقیم به سازمان هستند (اربابرجوع) با فردی که هم چنان یک مشتری بالقوه است متفاوت خواهد بود. پس پیشنهاد میگردد که این دو به عنوان گروههایی ارزشمند اما جداگانه مد نظر قرار گیرند.
از سوی دیگر بر نکتهی دیگری که تأکید خواهد شد در نظر گرفتن تفاوت ادراک و تجربهی افراد است. برای توضیح این تفاوت محقق ناگزیر باید به نظریههای رفتاری رجوع کند. در میان تمامی نظریههای موجود نظریهی آیزن و فیشباین در بروز رفتار، چنین توضیح میدهند که به نظر آنها رفتار در پی زنجیرهای از عوامل به وجود میآید. حلقهی ما قبل بروز رفتار، قصد و نیت و هنجار ذهنی است، که به وجود آمدن قصد و نیت نیز به نوبهی خود تابع دو متغیر گرایش به سوی رفتار و هنجار ذهنی است. متغیر اول (گرایش به سوی رفتار) یک متغیر فردی و شخصی است که طی آن فرد، انجام یک رفتار را از نظر خود ارزیابی میکند که آیا خوب یا بد است. متغیر دوم (هنجار ذهنی) منعکسکنندهی نفوذ و فشار اجتماعی است که شخص آن را برای انجام یک رفتار احساس و ادراک میکند.
به این ترتیب در صورتی که بخواهیم ظهور و بروز رفتار فسادآمیز و یا توأم با سلامت را مطابق با چنین فرایند بررسی کرد میتوان گفت که نخستین سازهی مؤثر بر قصد به عمل فسادآمیز و یا توأم با سلامت، اطلاعات و آگاهی فرد در مورد آن است، به طور کلی حداقلی از دانش در مورد یک پدیده یا رفتار لازم است تا ذهن فرد نسبت به آن کنجکاو شده و بتواند آن را موضوع احساسات مثبت یا منفی خود قرار دهد. افزون بر درک معنی فساد یا سلامت، لازم است نسبت به انواع ممکن آن نیز شناخت نسبی حاصل شود.
دومین سازه، تصور فرد از پیامدهای آن است. فردی که اجمالاً میداند عمل فسادآمیز یا سالم چیست، بایستی در این زمینه نیز اندیشه کند که در اثر اقدام به آن چه چیزی به دست میآورد؟ و یا چه عواقبی در انتظار اوست؟
در مجموع بر اساس آنچه گفته شد میتوان عناصر موثر در شکل دهی به یک کنش را به صورت زیر فهرست نمود:
انتظاری که افراد در مورد نتایج یک کنش دارند.
ارزیابی که از نتایج کنش مینمایند.
میزان اطلاعات و آگاهی که از ابعاد آن کنش دارند.
تصوری که از ارزیابی دیگران در مورد آن کنش دارند.