یکی از ویژگیهای اصلی فعالیتهای فراغتی، آزادی انتخاب فرد است. اما باید توجه داشت که این آزادی انتخاب، چه در گردشگری و چه در تفرج، کاملاً بدون محدودیت نیست. اگرچه انگیزه فردی برای برخی فعالیتهای تفریحی یا گردشگری گرایش ایجاد می کند، اما مشارکت واقعی حاصل انتخاب بهترین گزینه ها یا سازش میان شرایط موجود است. انتخاب توسط تعدادی مانع، شامل توانایی فیزیکی، معقولیت اقتصادی، آگاهی، محدودیت زمانی و اجبارات خانوادگی می شود. وجود و شدت این موانع در میان افراد مختلف و گروه های جمعیتشناختی و اجتماعی ـ اقتصادی متفاوت و در مراحل چرخه حیات، متغیر است (هینچ و جکسون، ۲۰۰۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پژوهشها حاکی از آن است که محدودیتها، روابط متقابلی دارند و به صورت جمعی بر مشارکت اثرگذارند. بنابراین باید با توجه به آن ارزیابی شوند (بکمن[۶۳]، ۱۹۹۱؛ بکمن و کرامپتون، ۱۹۹۰؛ بکمن و رایت[۶۴]، ۱۹۹۰؛ بلیزی[۶۵]، ۱۹۸۷؛ هندرسون و همکاران، ۱۹۸۸؛ جکسون و دان[۶۶]، ۱۹۸۷؛ مکگوایر[۶۷]، ۱۹۸۴؛ رایت و گودیل[۶۸] ، ۱۹۹۱).
بنابراین گردشگری و تفریح نیز به تعدادی از موانع واقعی یا ادراک شده مانند ایمنی و سلامت، امنیت و شرایط مالی حساس است. افراد در انتخاب مکان، زمان، مدت، نوع سفر، فعالیتها و هزینه های گشت و گذار آزادند و هر کدام از این موارد ممکن است توسط فاکتورهای پیش بینینشده یا غیرقابل کنترل تعدیل یا تغییر یابند. باید توجه داشت که ادراک فرد از فرصتهای تفرجی موجود به شدت بر روی مشارکت وی تأثیرگذار است (پیگرام و جنکینز[۶۹]، ۱۹۹۹). به هر حال، نباید فراموش کرد که ارائه خدمات بر اساس اصل برآورده کردن نیازها یا تلاش برای تبدیل نیازهای پنهان به نیازهای آشکار از طریق ارائه چنین خدماتی بوده است (جکسون و اسکات، ۱۹۹۹). به طور کلی، پژوهشهایی که در زمینه محدودیتهای گردشگری و اوقات فراغت انجام شده اند، پایه و اساس فهم عمیق و دقیق رفتار گردشگری است (گودیل و ویت، ۱۹۸۹).
۸-۲-۲ تعدیل یا تخفیف محدودیتهای فراغت
پژوهشگران در راستای غلبه بر محدودیتهای فراغت، سالها به مطالعه استراتژی های تعدیلی پرداختهاند و با آزمودن رابطه میان محدودیتهای فراغت با مذاکره، انگیزه و مشارکت، نظریه تخفیف محدودیتها را تکمیل کرده اند (الکساندریس و همکاران، ۲۰۰۲؛ هوبارد و مانل[۷۰]، ۲۰۰۱). نتایج چنین پژوهشهایی حاکی از آن است که محدودیتهای فراغت الزاماً مجموعه ثابتی نیستند که عدم مشارکت را به همراه داشته باشند؛ بلکه، فرد در مواجهه با این محدودیتها می تواند بر آنها غلبه نماید (کروفورد و همکاران، ۱۹۹۱؛ جکسون، کروفورد و گودبی[۷۱]، ۱۹۹۳؛ اسکات، ۱۹۹۱).
اسکات (۱۹۹۱) در یک پژوهش کمّی نشان داده است که افراد از روشهای نوینی برای غلبه بر محدودیتها استفاده می کنند؛ این نخستین بار بود که واژه «تعدیل» وارد ادبیات محدودیت شد. نظریه تعدیل بر این اساس استوار است که افراد راهی برای مشارکت در فعالیت مورد علاقه خود مییابند. کی و جکسون (۱۹۹۱) نشان دادهاند که چگونه افراد علیرغم وجود محدودیتها، در فعالیتهای فراغتی منتخب خود شرکت می کنند. از نظر شاو، بونن و مککیب[۷۲] (۱۹۹۱) افرادی که با محدودیتهای بیشتری مواجهند، بیشتر در فعالیتهای فراغتی مشارکت دارند. این پژوهش اثر ساختار اجتماعی به عنوان یک محدودیت را بیشتر از پژوهشهای پیش از خود نشان داده است (شاو، بونن و مککیب، ۱۹۹۱).
استراتژی های تعدیلی عبارتند از: «مدیریت زمان»، «کسب مهارت»، «هماهنگی میان فردی» و «مدیریت منابع مالی» (هوبارد و مانل، ۲۰۰۱). علاوه بر این، نتایج فرایند تعدیل، به شدت نسبی محدودیتها، و رابطه میان محدودیتها و انگیزه برای مشارکت بستگی دارد (کروفورد و همکاران، ۱۹۹۱؛ لی، ۲۰۱۰).
کی و جکسون (۱۹۹۱) نیز برای غلبه بر محدودیتهای زمانی و مالی، استراتژی های زیر را پیشنهاد دادهاند:
کاهش، نه قطع مشارکت
پسانداز پول به منظور مشارکت
تلاش در جهت یافتن ارزانترین فرصت
صرفهجویی در کارهای غیرفراغتی
کاهش زمان اختصاص داده شده به کارهای منزل
کاهش ساعات کاری.
سامدال و همکارانش (۱۹۹۷) نیز به طور مشابه نشان دادهاند که افراد چگونه ساعات کاری و برنامه روزمره خود را تغییر می دهند تا بتوانند فعالیتهایی را برگزینند که اهداف فراغتی آنها را برآورده میسازد. جکسون و راکس[۷۳] (۱۹۹۵) استراتژی شناختی شامل مدیریت زمان، کسب مهارت، تغییر روابط میان فردی، بهبود وضع مالی، درمان فیزیکی و تغییر خواسته های فراغتی و استراتژی های رفتاری مانند تعدیل فراغت و غیرفراغت را برشمردهاند (هینچ و همکاران، ۲۰۰۱).
۳-۲ بخش دوم: صنعت گردشگری ایران
۱-۳-۲ تحلیل SWOT برای صنعت گردشگری در ایران
جدول -۲۲. تحلیل SWOT صنعت گردشگری ایران
نقاط قوت (Strengths) | وجود جاذبههای گردشگری طبیعی تاریخی فرهنگی معماری نیروی کار ارزان توان وسیع بازار داخلی (تقاضای وسیع) برای جذب گردشگران با توجه به رشد درآمد سرانه و نیاز مردم به سیر و سیاحت ارزآوری توانایی رقابت (با کشورهای همسایه) نگاه به این بخش به عنوان صادرات ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم پراکندگی جاذبههای گردشگری در سراسر کشور |
نقاط ضعف (Weaknesses) | ناوگان حمل و نقل فرسوده در کلیه سطوح جادهای ریلی دریایی هوایی فرسوده بودن بیشتر بخش تأسیسات اقامتی کشور نارساییهای مدیریتی عدم آموزش کافی نیروی انسانی سرمایه گذاری |