هدف از این پژوهش نقش بازاریابی رابطهمند با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب میباشد. در این پژوهش استراتژیهای بازاریابی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار میگیرند. دیدگاه اول همان مدیریت آمیخته بازاریابی (بازاریابی معاملاتی) است. بازاریابی معاملاتی به عنوان یک نگرش کوتاه مدت که فقط روی معاملات فعلی تمرکز دارد، تعریف میشود. دیدگاه دوم، بازاریابی رابطهمند میباشد که هدف آن تمرکز بر مشتریان کلیدی میباشد و تاکید بر نگرشی بلند مدت دارد.
۱-۲ بیان مسأله
در یک محیط رقابتی، ارتباطات مؤثّر، نقش بسیار مهم و حیاتی را در استراتژی بازاریابی بازی میکند، بازاریابی مدرن نیازمند به برقراری ارتباط مؤثّر با مشتریان است. (لاولاک[۳]، ۱۹۹۹) حلقه ارتباط با مشتری، ترفیعات است. در محیطهای رقابتی، مدیران به ابزارهای آمیخته بازاریابی نیازمند هستند. یکی از مهمترین این ابزارها، پیشبرد فروش است، که انواع متنوع آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در دهه ۱۹۸۰ استفاده از ابزارهای پیشبرد فروش شروع به رشد کرد و در اواخر دهه، هزینه پیشبرد فروش نسبت به تبلیغات پیشی گرفت. ولی با این وجود تحقیقات دانشگاهی بسیار کمی در این زمینه انجام شده است. (پتی[۴]، ۲۰۰۱: ۲۸۶-۲۹۰)
پیشبرد فروش یکی از مهمترین عناصر ارتباطات بازاریابی است که شامل فعالیتها و تکنیکهایی متفاوت با فروش شخصی، تبلیغات و روابط عمومی میباشد. بسیاری از شرکتها در طول دهه اخیر بیش از ۷۰ % بودجه ارتباطات بازاریابی خود را به پیشبرد فروش اختصاص دادهاند.(توکلیزاده، ۱۳۸۴: ۱) پیشبرد فروش شامل ابزارهای متنوعی است از جمله: مسابقه و بازیها- لاتاریها- هدیهها و پیشکشها- اشانتیونها و نمونهها – نمایشگاهها- کوپنها (تخفیف پیش از خرید) - تخفیف بعد از خرید یا پس دادن بخشی از پول- اعتبارهای کم بهره- میهمانیها و پذیراییها - کالاهای مجانی یا خیلی ارزان- پاداش به مشتریان وفادار (پیشبرد وفاداری) و غیره. پیشبرد فروش یک پیشنهاد خاص بازاریابی است که فایده و سودی بیش از ارزش درونی که یک مشتری از شرایط فروش یک کالا یا خدمت برخوردار شده، ارائه نموده و تاثیر سریعی بر فروش میگذارد. ( ویلیامز[۵]، ۱۹۹۵)
پیشبرد فروش توانایی جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان وفادار را دارد و اگر شما به عنوان یک سازمان علاقمند به نگهداری مشتریان فعلی خود هستید باید در برنامه بازاریابی خود، جایی برای پیشبرد فروش در نظر بگیرید. پیشبرد فروش یک روش بسیار عالی برای نگهداری مشتریان فعلی و دادن پاداش به آنها برای تداوم و استمرار رابطهشان با سازمان شما است. موارد استفاده پیشبرد فروش در صنعت خدمات نیز رو به رشد است چرا که اکثریت سازمانهای خدماتی نیازمند برقراری ارتباط با مشتریانشان میباشند. (وایت، ۲۰۰۳)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بالا رفتن سطح انتظارات مشتریان و انتقال قدرت تصمیمگیری از ارائه دهندگان خدمات به مشتریان، میدان رقابت را تنگتر نموده و بقا را برای سازمانهای بزرگ و کوچک دشوار ساخته است. پرداختن به مشتریان، نیازها و خواستههای ایشان و مهمتر از آن یافتن راهی برای پاسخگویی به آنها، موضوعاتی هستند که ذهن مدیران و نظریه پردازان را به خود معطوف داشته است. امروزه پارادایم مدیریت آمیزه بازاریابی در حال سست شدن است و نگرش جدیدی پا به عرضه دانش بازاریابی میگذارد، که بازاریابی را از دو دیدگاه اصلی مورد بررسی قرار میدهد. دیدگاه اول همان مدیریت آمیخته بازاریابی به عنوان یک مسئولیت وظیفهای و سنتی است. بازاریابی معاملاتی به عنوان یک نگرش کوتاه مدت که فقط روی معاملات فعلی تمرکز دارد، تعریف میشود. در دیدگاه دوم، بازاریابی رابطهمند میباشد که هدف، تمرکز همه جانبه بر مشتریان کلیدی در سرتاسر سازمان است. (پینی و همکاران[۶]، ۱۹۹۸)
بازاریابی رابطهمند، هنر کسب و کار امروز است. برای حفظ مشتریان کلیدی(سودآور) موجود، مهارت در ایجاد ارتباط صحیح با مشتری ضروری است. تئوری بازاریابی کلاسیک، عمدتاً به انجام معامله توجه داشت و به حفظ مشتریان اهمیتی نمیداد. اما با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها با این واقعیت روبهرو شدند که امروزه دیگر مانند گذشته شرکتها با یک نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبهرو نیستند. امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینک شرکتها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار ثابت یا رو به کاهش باید مبارزه کنند، بنابراین هزینههای جذب مشتریان جدید رو به افزایش نهاده است. (سفیانیان، ۱۳۸۶: ۱۶-۱)
ابرات و روسل[۷] بر این باور بودند که حفظ مشتریان موجود برای سودآوری بلند مدت حیاتی است و در کانون توجه فلسفه بازاریابی رابطهمند قرار دارد. حفظ و تقویت روابط با مشتریان در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در بازار نقش حساسی ایفا میکند. محققان بین مبادلات گسسته و رابطهای، تمایز قایل میشوند. مبادلات رابطهای به عنوان مقدمهای برای مبادله میباشند و انتظار برای همکاریهای آتی، جایی که بین گروهها روابط پیچیده شخصی و رضایتمندیهای غیراقتصادی در طول زمان شکل میگیرند. (فیلای و شرما[۸]، ۲۰۰۳: ۶۵۱-۶۴۳)
بنابراین در این پژوهش با توجّه به جامعهی مورد مطالعه(شرکت قند اسلام آباد غرب) سعی شد تا نقش بازاریابی رابطهمند با پیشبرد فروش مورد مداقه و بررسی دقیقی قرار گیرد. در تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوال هستیم که: رابطه بین بازاریابی رابطهمند و پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب چیست؟
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت این تحقیق کسب شناختی جامع و عمیق در ارتباط با بازاریابی رابطهمند (جلب اعتماد، تعهد، حفظ رابطه متقابل با مشتری و توجه به نیازها و ارزشهای مشترک) و ارتباط میانها آنها با پیشبرد فروش(یکی از چهار آمیخته بازاریابی) در شرکت شرکت قند اسلام آباد غرب میباشد. درک روابط میان عوامل بازاریابی رابطهمند و ارتباط میانها آنها با پیشبرد فروش موجب افزایش اثربخشی و درنتیجه اطلاعات ارزشمند برای سازمان میشود.
از طرفی، تحقیق و بررسی، قبل از پیادهسازی یک تئوری، بیانگر اهمیت مسأله جهت جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان مادی و معنوی برای سازمان و اعضا بوده و ارائه پیشنهادهایی منتج از آن و منطبق با شرایط سازمان مدنظر، اهمیت آن را دو چندان میکند. مخصوصاً در مورد بازاریابی رابطهمند و پیشبرد فروش که اهرم پیشبرنده در هر سازمانی محسوب میشوند.
۱-۴ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ هدف اصلی
۱- تعیین وضعیت بازاریابی رابطهمند در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۲- تعیین وضعیت پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۳- تعیین نقش بازاریابی رابطهمند با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۱-۴-۲ اهداف فرعی
۱- تعیین رابطه بین جلب اعتماد مشتریان( اعتمادسازی) با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۲- تعیین رابطه بین داشتن تعهد(تعهد به خدمت) با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۳- تعیین رابطه بین حفظ رابطه متقابل با مشتریان (کیفیت ارتباطات) با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۴- تعیین رابطه بین توجه به نیازها و ارزشهای مشترک مشتریان (مدیریت تعارض) با پیشبرد فروش در شرکت قند اسلام آباد غرب.
۱-۵ چارجوب نظری(مدل مفهومی)
بازاریابی رابطهمند یکی از گستردهترین مفاهیمی است که میتوان آنرا از تمام دیدگاههای بازاریابی که روی رابطهمندی بحث میکند، نتیجه گرفت. بازاریابی رابطهمند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها وگروههای ذینفع اشاره میکند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و مؤثّر به منظور حفظ و نگهداری آنها میباشد و پیشبرد فروش یا ترویج فروش به معنی مجموع فعالیتهای اطلاعرسانی است، به طوری که پس از طی یک چرخه ارتباط و ابلاغ صفات، کیفیات، مزیتها و غیره عکسالعمل مورد نظر را در خریدار ایجاد نموده و نهایتاً تقاضای آن کالا را افزایش دهد.
شکل۱-۱ مدل مفهومی تحقیق را نشان میدهد.دراین پژوهش متغییر بازاریابی رابطه مند به عنوان متغییر مستقل و متغییر پیشبرد فروش به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. ابعاد بازاریابی رابطهمند(اعتمادسازی، تعهد به خدمت، کیفیت ارتباطات و مدیریت تعارض) بر اساس مدل دوبیسی(۲۰۰۷) و پیشبرد فروش بر اساس تعریف کاتلر(۲۰۰۱) میباشد.
شکل۱-۱ مدل مفهومی تحقیق
۱-۶ فرضیه تحقیق
۱-۶-۱ فرضیه اصلی
۱- بین بازاریابی رابطهمند و پیشبرد فروش رابطه معنیداری وجود دارد.
۱-۶-۲ فرضیههای فرعی
۱-بین جلب اعتماد مشتریان( اعتمادسازی) و پیشبرد فروش رابطه معنیداری وجود دارد.
۲-بین داشتن تعهد(تعهد به خدمت) و پیشبرد فروش رابطه معنیداری وجود دارد.
۳-بین حفظ رابطه متقابل با مشتریان (کیفیت ارتباطات) و پیشبرد فروش رابطه معنیداری وجود دارد.
۴-بین توجه به نیازها و ارزشهای مشترک مشتریان (مدیریت تعارض) و پیشبرد فروش رابطه معنیداری وجود دارد.
۱-۷ قلمرو انجام تحقیق
۱-۷-۱ قلمرو موضوعی
رابطه بازاریابی رابطهمند و پیشبرد فروش .
۱-۷-۲ قلمرو مکانی
شرکت قند اسلام آباد غرب.
۱-۷-۳ قلمرو زمانی
این تحقیق دربازهی زمانی شهریور ۱۳۹۳ لغایت بهمن ۱۳۹۳ انجام شده است.
۱-۸ تعریف واژهها
۱-۸-۱ تعریف نظری واژهها
بازاریابی[۹]
از نظر کاتلر بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیلهی آن، افراد و گروهها، نیازها و خواستههای خود را از طریق تولید، عرضه و مبادلهی کالاهای مفید و با ارزش با دیگران، تأمین میکنند. این تعریف از بازاریابی بر مفاهیم اساسی زیر تأکید دارد: نیازها، خواستهها و تقاضا، کالاها (محصولات، خدمات و ایدهها)، فایده، هزینه و رضایتمندی، مبادله و معاملات، روابط و شبکهها، بازارها، بازاریابان و مشتریان. (روستا و همکاران، ۱۳۷۸: ۹)
بازاریابی رابطهمند[۱۰]
بازاریابی رابطهمند نگهداری مشتریان و توسعه روابط و جذابتر کردن هر چه بیشتر رابطه با مشتریان است. (فونتنوت و اتال[۱۱]، ۲۰۰۴: ۱۲۴) بازاریابی رابطهمند فهم و مدیریت ارتباطات مشتریان و تأمینکنندگان میباشد. بازاریابی رابطهمند شناسایی، ایجاد، نگهداری و ارتقای روابط با مشتریان و ذینفعان شرکت است که این امر از طریق ایجاد اعتماد در نتیجه عمل به تعهدات محقق میشود. (گامیسون[۱۲]، ۱۹۹۴: ۱۸) در این پژوهش با الهام از مدل دوبیسی(۲۰۰۷) متغیرهای اعتمادسازی(جلب اعتماد)، تعهد به خدمت، کیفیت ارتباطات(حفظ روابط متقابل) و مدیریت تعارض(توجه به نیازها و ارزشهای مشترک) به عنوان عوامل اصلی و بنیادی تشکیل دهنده بازاریابی رابطهمند بررسی شده است.(دوبیسی[۱۳]، ۲۰۰۷: ۹۸-۱۰۶)