۲-۲-۵ خلاصه نتایج برآورد مدل ساختاری
نتایج تحلیل عاملی تاییدی
جهت اینکه مشخص شود نشانگرهای انتخاب شده برای اندازه گیری سازه های مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند، روایی سازه مورد مطالعه قرار گرفت. این معیار که برای بررسی دقت و اهمیت نشانگرهای انتخاب شده برای اندازه گیری سازه ها، انجام شد نشان میدهد نشانگرهای موجود، ساختارهای عاملی مناسبی را جهت اندازه گیری ابعاد مورد مطالعه در مدل پژوهش فراهم می آورند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتایج بررسی روایی تشخیصی
نشانگرها (شاخص ها)ی هر سازه (متغیر) در نهایت باید تفکیک مناسبی را به لحاظ اندازه گیری نسبت به سازه های دیگرمدل فراهم آورند. به عبارت ساده تر بایستی هر نشانگر فقط سازه خود را اندازه گیری کند و ترکیب آن هابه گونه ای باشد که تمام سازه ها به خوبی از یکدیگر تفکیک شوند. این فرایند از دو طریق قابل مطالعه است که یکی از آنها در این پژوهش استفاده شد. در این روش با کمک شاخص میانگین واریانس استخراج شده مشخص شد که تمام سازه های مورد مطالعه دارای میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، بالاتر از ۵/۰هستند. پس در این پژوهش تمام سازه ها به خوبی از یکدیگر تفکیک شده اند.
نتایج بررسی پایایی ترکیبی
پایایی به این معنا است که بین پاسخ دهندگان مختلف مورد مطالعه برداشت یکسانی از سوالات وجود داشته است. در روش شناسی مدل معادلات ساختاری از ضریب پایایی ترکیبی نیز استفاده می شود که در این پژوهش مقادیر برای هر سازه بالاتر از ۶/۰ بود که نشان از پایایی مناسب آن دارد.
نتایج بررسی روایی همگرا
از روایی همگرا برای بررسی اینکه هر نشانگر دارای بیشترین همبستگی با سازه خود نسبت به سایر سازه ها باشد استفاده می شود. نتایج نشان داد که روایی همگرا نیز مورد تائید قرار می گیرد.
نتایج مدل ساختاری
مدل اول:
طبق نتایج استخراج شده از روش pls برای مدل اول، هر دو متغیر جو سازمانی( ۰.۵۸۶= β وt = 5.478 ) و سبک رهبری ( ۰.۷۲۷= β وt = 4.374 ) با متغیر وابسته یعنی انگیزش کارکنان ارتباط معنی دار دارند.(قدر مطلق آماره t این متغیرها از ۹۶/۱ بزرگتر می باشد)
در مورد میزان تاثیرگذاری هر یک از متغیرهای مستقل یا ضرایب آنها نیز می توان گفت که متغیر سبک رهبری بیشتر از متغیر جوسازمانی بر متغیر انگیزش کارکنان تاثیر دارد.
با توجه به مقدارR2 مدل اول، نتیجه می گیریم که مدل پیشنهادی%۸/۷۲ از تغییرات انگیزش کارکنان را در خود گنجانده است.
مدل دوم:
طبق نتایج استخراج شده از روش PLS برای مدل دوم، متغیر سبک رهبری ( ۰.۸۶۴= β وt = 13.432 )، با متغیر وابسته یعنی جوّ سازمانی ارتباط معنی دار دارد.(قدر مطلق آماره t این متغیر از ۹۶/۱ بزرگتر می باشد)
R2 مدل دوم نشان می دهد که% ۱/۵۰ از تغییرات جوّ سازمانی توسط مدل پیشنهادی با متغیر مستقل سبک رهبری توضیح داده می شود.
تفسیر ضرایب متغیرهای مستقل
بطور خلاصه می توان اینگونه نتیجه گیری کرد:
با افزیش یک واحدی متغیر جو سازمانی، انگیزش کارکنان به اندازه ۵۶۸/۰ واحد افزایش می یابد.
با افزیش یک واحدی متغیر سبک رهبری، انگیزش کارکنان به اندازه ۷۲۷/۰ واحد افزایش می یابد.
با افزیش یک واحدی متغیر سبک رهبری، جو سازمانی به اندازه ۸۶۴/۰ واحد افزایش می یابد.
پیشنهادهای کاربردی
با توجه به اینکه سبک رهبری بر جوّ سازمانی بسیار تاثیر گذار است لذا توصیه های زیر برای مدیران واحدها در سازمان صدا وسیما می تواند مفید باشد:
در سازمان وضعی را به وجود آورید که افراد پدیده تغییر را بپذیرند. اعضای سازمان باید بر این امر اعتقاد پیدا کنند که تغییر به نفع آن ها و سازمان تمام خواهد شد.
نظرها و عقاید جدید را تقویت کنید. مدیران سازمان از بالاترین مقام تا سرپرستان رده پایین، باید این موضوع را در گفتار و در عمل ثابت کنند که مقدم نظرهای جدید را گرامی می دارند. مدیران برای اینکه پدیده خلاقیت را تشویق و تقویت نمایند باید به پیشنهادهای زیردستان با علاقه گوش بدهند و نظرات مفید که نوید بخش آینده ای درخشان است را به اجرا درآورند و آن نظرات را به سطوح بالاتر و مقامات عالی سازمان برسانند.
اجازه دهید اعضاء، روابط متقابل با هم داشته باشند یک جوّ باز و خلاق، زمانی تقویت می شود که به افراد اجازه داده شود با یکدیگر ارتباط نزدیکتری برقرار کنند و گروه ها و اعضای گروه های مختلف، روابط متقابل (تعامل) با هم داشته باشند. این روابط متقابل باعث می شود که اطلاعات مفید بین اعضای سازمان رد و بدل، نظرات و دیدگاه های جدید درباره مسائل سازمانی، آزادانه به سایر اعضاء داده شود.
در برابر شکست شکیبا باشید برخی از نظرهای جدید در مرحله عمل ناموفق می ماند. مدیران مؤثر یا موفق کسانی هستند که واقعیت ها و زمان یا منابعی که باید در راه تجربه آموزی (در مورد نظرات جدید و کارساز بودن یا کارساز نبودن آنها) به مصرف برسد را بپذیرند.
هدفها را به صورت مشخص تعیین کنید و برای تأمین آنها به اعضاء، آزادی عمل بدهید. اعضای سازمان باید برای بروز خلاقیت خود دارای هدفو جهتباشند. از نظر مرز یا محدودیت هایی که در رابطه با خلاقیت اعضاء وجود دارد دستورالعمل هایی معقول صادر کنید و مدیران باید بر مقدار زمان و پولی که در رابطه با ارائه نظر جدید به مصرف می رسد نوعی کنترل اعمال کنند.
برای افراد خلاق و سخت کوش ارزش قائل شوید. افراد خلاق دارای انگیزه بسیار قوی هستند. از این رو هیچ گاه دست از تلاش و سخت کوشی بر نمی دارند تا کاری که مورد علاقه شان است انجام دهند ولی آنها هم انسان هستند و باید در این راه مورد تشویق قرار گیرند و در ازای کار خوبی که انجام می دهند پاداش مناسب بگیرند. یک مدیر از طریق سپاسگزاری، تقدیر و تشویق از فرد خلاق، از طریق افزایش حقوق، دادن جایزه، یا نوع دیگری پاداش، باید به نبوغ فرد و خلاقیت وی ارج نهد.
ایجاد یک جوّ حمایتی و دوستانه جهت افزایش رضایت کارکنان و در نتیجه افزایش اثربخشی.
همچنین با توجه به اینکه سبک رهبری بر انگیزش کارکنان نیز تاثیر گذار است، لذا توصیه های زیر در این زمینه برای مدیران واحدها در سازمان صدا وسیما و دیگر نهادها، می تواند مفید باشد: