۴- پدر از آن بچه ارث نمی برد ( ولی بچه از آن مرد ارث می برد ) (همان۱۱۵)
۳-۱۴-۱-۵ عقد نکاح درحال احرام
ماده ۱۰۵۳ قانون مدنی می گوید :« عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی است .»
البته عقدی که در حال احرام جاهلاً واقع شود،باطل ولی موجب حرمت ابدی نیست.
۳-۱۴-۱-۶ حرمت ازدواج با محارم از نظر اسلام
-اسلام ازدواج با محارم را به شدت منع نموده و انجام این عمل را مستوجب عذاب میداند،این عمل در جامعه اسلامی عملی زشت و ناپسند است.
در قران کریم در اینباره می خوانیم:
“حرام شد بر شما ازدواج با مادران،خواهران،عمه ها،خاله ها،دختران برادر و دختران خواهر تان و مادران رضاعی و خواهران رضاعی و مادران و دختران زن که در دامن شما تربیت شده اند،اگر با زن معاشرت کرده باشید و اگر دخول با زن نکرده طلاق دهید،باکی نیست که با دختر او ازدواج کنید".
اسلام چون به نسل صحیحو س الم بشری اهمیت زیادی قائل است و به موضوع زن سالم که پایه ی قانون تنازع و بقای حقیقی است نظر دانشمندانه ای دارد.در جمله زیر عمل زنا با محارم را شدیدا منع کرده است.
از حضرت صادق (ع)نقل شده است که فرمود:
“کسی که زنا کند با محارم خود یک ضربت شمشیر به او زده میشود تا هر چه از او کنده شود و چناچه زن در این معاشرت با رغبت رضایت داشته باشد او هم شمشیری بخورد تا هر چه از او کنده شود. ” (اسراء/۲۷)
از بعد علمی و تربیتی باید گفت این امر ضمن اینکه حرمت و حریم خانواده را حفظ می نماید و از هم پاشیدگی آن جلوگیری می نماید.مانع از به وجود آمدن نقص عضوها یا انواع بیماریها میگردد زیرا در بدن افراد ژنها مغلوب و معیوبی وجود دارند که در ازدواج های فامیلی و به ویژه ازدواج با محارم ژنهای معیوب خود را نشان میدهند و موجب پیدایش نقص عضو یا اختلالات جسمی روانی در افراد می گردد. (وسائل الشیعه/باب۱۱)
۳-۱۴-۱-۶ تکمیل بحث:
علاوه بر ازدواج با محارم،اسلام برخی از ازدواج ها را ممنوع اعلام می نمایدکه عبارتند از :
ازدواج با احمق،ازدواج با زناکاران،ازدواج با خویشاوندان نزدیک که همه ی موارد ذکر شده نتیجه ای جز ضعف جسمی،فکری روحی و … نخواهد داشت،هر چند که در نسل های اول هم دیده نشود بالاخره ضعف های موجود،خود را در نسلهای بعد نشان خواهد داد. (موریس شیخی/۱۳۷۶/۹۱)
۳-۱۴-۱-۷ ازدواج با همسر دیگری
۱- هرگاه مردی زن شوهرداری را ،با علم به وجود رابطه زوجیت و حرمت نکاح ، عقدکند ، عقد مزبور باطل و آن زن برآن شخص حرام موبّد می شود . .(میرشمسی/۱۳۸۰/۷۲)
۲-هرگاه مردی با زنی که در عده طلاق یا وفات مرد دیگری است با علم به عده و حرمت نکاح ، عقد ازدواج منعقد کند ، عقد باطل و آن زن نیز بر وی حرام ابدی می شود. . (همان/۷۳)
۳-هرگاه مردی با جهل به شوهر داشتن یا در عده بودن زنی او را به عقد خود درآورد ، چنانچه نزدیکی صورت نگیرد ، عقد باطل می شود ولی حرمت ابدی حاصل نگشته و آن زن بعد از خروج از زوجیت اول یا خروج از عده می تواند با آن مرد ازدواج کند. (همان/)
۴- هرگاه مردی با جهل به شوهر داشتن یا در عده بودن زنی با او ازدواج کند و نزدیکی نماید، عقد باطل و آن دو برهم حرام ابدی می شوند. (همان/)
۳-۱۴-۱-۸ زنا با زن شوهردار یا معتده
ماده ۱۰۵۴ قانون مدنی می گوید :« زنا با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی است .»
در این مسئله فرقی نمی کند که مرد در حال زنا عالم باشد که زن شوهر دارد یا جاهل و یا زن شوهردار خواه دائم و خواه منقطع باشد و یا زن از شوهر خود مدخوله باشد یا فقط عقد انجام گرفته باشد . همچنین هرگاه مردی با زنی که دوران عده رجعیه را می گذراند زنا کند آن زن بر وی حرام موبد می گردد ولیکن زنا با زنی که در عده بائن یا وفات ، عده متعه ، عده شبهه و یا فسخ بسر می برد موجب حرمت ابدی نمی گردد.
۳-۱۴-۱-۹ منع ازدواج در اثر عمل شنیع
ماده ۱۰۵۶ قانون مدنی می گوید:« اگر کسی با پسری عمل شنیع کند ، نمی تواند مادر یا خواهر یا دختر او را تزویج کند.»
۳-۱۴-۱-۱۰ حرمت پس از طلاق سوم
ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی :« زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می شود .مگر آنکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد .» بنابراین ، برای بر طرف شدن حرمت و تحقق حلیّت نیاز به شرایط ذیل است :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- پس از طلاق سوم و انقضای عده با مرد دیگری ازدواج کند.
۲- نزدیکی تحقق یابد.
۳-پس از آن جدایی حاصل گشته و عدّه منقضی گردد.مرد دوم را « مُحَـلِّل » می گویند. (همان/۱۲۲)
نکته: حرمت پس از طلاق
ماده ۱۰۵۸ قانون مدنی می گوید:« زن هر شخصی که به نه طلاق که شش تای آن عدّی است مطلقه باشد بر آن شخص حرام مؤبّد می شود .»
توضیح اینکه طلاق به دو قسم است : بائن ، رجعی
۱- درطلاق بائن : زوج نمی تواند درعده رجوع کند مانند طلاق زوجه غیر مدخوله یا یائسه و یا صغیره و…
۲-در طلاق رجعی : زوج می تواند در عده به زوجه رجوع نماید و زندگی را ادامه دهد مانند طلاق زوجه مدخوله کبیره .
در عین فرض ، چنانچه زوج از حق رجوع استفاده کند و همبستری نماید طلاق « عدّی » وگرنه « غیر عدّی » است . (همان/۱۶۱)
۳-۱۴-۱-۱۱ حرمت نکاح با غیر مسلمان
ماده ۱۰۵۲ قانون مدنی : « نکاح مسلمه با غیر مسلم جایز نیست .»
غیرمسلم ( کافر) اصناف مختلفی دارد :
۱- اهل کتاب : مانند یهود ، مسیحی و…..
ولی در خصوص نکاح مرد مسلمان با زن غیر مسلم قانون ساکت است .حضرت امام(ره ) در این خصوص در تحریرالوسیله می نویسد : « به نحو منقطع اقوی جواز وبنحو دائم احوط ترک است »
همچنین ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی مقرر می دارد :« ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه در مواردی که منع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است »
در این خصوص«آئین نامه اجرایی زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیر ایرانی»در اجرای ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و ماده ۱۷ قانون راجعبه ازدواج در سال ۱۳۴۵ به تصویب هیات وزیران رسیده است. بدیهی است در صورت ازدواج یک زن ایرانی با مرد بیگانه ، رعایت این آئین نامه و دستورالعمل های مربوط به ازدواج با اتباع خارجی ضروری است .
۳-۱۵ اسباب تحریم در زرتشت ، موارد و موانع زناشویی
مردهانمی توانند با :