خشم : تخلفی آزار دهنده علیه من و چیزهای متعلق به من
اضطراب : مواجه با تهدید وجودی و نامشخص
ترس : مواجعه با خطر فیزیولوژیکی نزدیک ، عینی و شدید
گناه : تخلف از یک اصل اخلاقی
شرم : زندگی طبق آرمان دیگر
ناراحتی : تجربه فقدان غیر قابل بازگشت
غبطه :خواستن آنچه که متعلق به کس دیگر است
حسادت : بیزاری یک شخص سوم به خاطر تهدید به خاطر آسیب یا تهدید نسبت به عواطف شخص دیگر
تنفر: جذب کردن یانزدیکی بسیار به نظریه یا موضوعی غیر قابل هضم
شادی : پیشرفت داشتن مناسب در جهت تحقیق یک هدف
افتخار : ارتقاء هویت الگوی فرد به وسیله اعتبار یافتن به خاطر موضوع یا پیشرفت یا ارزشی که متعلق به خود ماست یا متعلق به شخص یا گروهی که می پندارند جزئی از ماست
آرامش : بهبود یا فتن یا از بین رفتن شرایط آشفته کننده ای که با هدف هماهنگی ندارد
امید : امیال و آرزوی شرایط بهتر
عشق: تمایل یا شرکت در عواطف که معمولا و نه لزوما دو طرفه است
مهربانی : تحت قانون قرار گرفتن به وسیله رنج های دیگران و میل به کمک کردن به آنها ( لازاروس ۱۹۹۱ به نقل از سارمی ۱۹۹۹)
تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور
بهبهانی در سال ۱۳۷۰ در تحقیقی تحت عنوان مقایسه رضایت زناشویی در بین زنان و مردان شاغل شهر ملایر که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین زنان شاغل رضایت زناشوی بیشتر از مردان است ( بهبهانی ۱۳۷۰)
وهمین طور تحقیق اردبیلی در سال ۱۳۶۳ در تحقیقی تحت عنون بررسی رابطه بین رضایت زناشویی و افسردگی در بین زنان حدودسنی ۳۸ ساله شهرستان نطنز که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین رضایت زناشویی و افسردگی رابطه معنی دار وجود دارد .
و همین طور تحقیق مهدوی در سال ۱۳۷۰ که تحقیقی تحت عنوان مقایسه رضایت زناشویی در بین زنان مطلقه و زنان دارای شوهر حدودسنی ۲۵ ساله شهرستان خدابنده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین زنان مطلقه و زنان دارای شوهر از لحاظ رضایت زناشویی دارای تفاوت هستند
و تحقیق عباس زاده در سال ۱۳۶۹ که تحقیق تحت عنوان بررسی رابطه بین رضایت زناشویی و رشد اجتماعی در بین دختران دم بخت و دختران مجرد که نتایج بدست آمده کل از آن است که بین رضایت زناشویی در رشد اجتماعی دختران رابطه وجود دارد
و همین طور تحقیق موسوی در سال ۱۳۶۴ که تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی در بین دانش جویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و سلامت روانی رابطه وجو دارد
و تحقیق اردلان زاده در سال ۱۳۶۸ که تحقیقی تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی دختران مجرد و متاهل حدود سنی ۲۲ ساله شهرستان بافق که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی دختران مجرد و متاهل تفاوت وجود دارد .
بهبودی ۱۳۸۲ در پژوهش خود تحت عنوان نقش هوش هیجانی در محیط کار به این نتیجه رسیده که هوش هیجانی در امر رهبری تاثیر گذار است و شناسایی عواطف موجب کسب آگاهی نسبت به آنها شده زمینه درک صحیح عواطف دیگران را فراهم می نماید هم چنین اسلامی ۱۳۸۰ در پژوهش خود تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی و عاطفی دو افراد مجرد و متاهل به این نتیجه رسیده اند که افراد متاهل دارای هوش هیجانی بیشتری به افراد مجرد می باشند مهتر از همه اینها پژوهشگران دریافتند که ارتباط باثبات و معناداری بین تفاوت های فرد در توانایی ابراز دقیق و صحیح عواطف و تشخیص آنها با شادی های زندگی و روابط زناشوی مطلوب وجود دارد
به عنوان مثال مولر و همکارانش نشان دادند که زوج های خرسند در مقایسه با زوج هایی که رابطه زناشویی و عاطفی خوبی با هم ندارند احساس همدلی بیشتری نسبت به هم نشان می دهند و نسبت به احساساست یکدیگر حساسیت بیشتری به خرج می دهند
در مورد تفاوت هوش هیجانی در زنان ومردان نیز در پژوهشی محققی در کشورمان تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی در میان زنان و مردان بدین صورت مشخص شد که جنسیت تاثیر قابل توجهی در ابراز عواطف و تشخیص دقیق آنها بر جای می گذارد زنان بهتر از مردان در ابراز دقیق عواطف و تشخیص آنها عمل می نمایند و توانایی ابراز دقیق عواطف در زنان ناشی از توانایی بالای آنها در استفاده از رفتارهای غیر کلامی در جریان ارسال پیامهای عاطفی می باشد .
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
روش تحقیق :
روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است که با این روش می توان ارتباط بین متغیرها را به طور روشن مورد سنجش قرار داد.
جامعه مورد مطالعه :
جامعه مورد مطالعه در تحقیق حاضر عبارتند از کلیه دانشجویان دختر و پسر متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ است . طبق آمار بدست آمده ۱۰۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که تقریبا بالای ۲۰۰۰۰ نفر آن جزء متاهلین هستند و مابقیه آن در رده مجردین هستند که از این تعداد هم بالای ۶۰۰۰ نفر جزء دانشجویان دختر و مابقی جزء دانشجویان پسر هستند.
نمونه و روش نمونه گیری :
نمونه مورد مطالعه در این تحقیق ۸۰ نفر بودند (۴۰ نفرزن ، ۴۰ نفر مرد) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین کلیه دانشجویان متاهل انتخاب شدند .
ابزار اندازه گیری :
الف) پرسشنامه رضایت زناشویی که دارای ۴۸ سئوال ۵ گزینه ای است که از گزینه خیلی موافقم تا خیلی مخالفم انتخاب گردیده است این پرسشنامه دارای مسائل مهم ارتباط زناشویی و رضایت و تفاهم زوجین از ازدواج با یکدیگر است و اینکه آیا این رضایت را می توان با مسائلی از بین برد یا نه که در سال ۱۹۶۹ توسط اینریچ طراحی شده است و بر روی زوجین جوان و پیر در ناحیه های مختلف شهری و روستایی نیویورک کالیفرنیا اجرا گردیده است که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که گاهی اوقات بعضی از مسائل زندگی زوجین باعث می شود که رضایت زناشویی در زندگی طرفین وجود نداشته باشد و باعث طلاق و جدایی گردد. مدت اجرای این آزمون در حدود ۲۵ دقیقه است وقبل از اجرای آزمون سئوالات و موضوع کلی آن باید برای آزمودنی ها توضیح داده شود و اینکه آزمودنی باید سعی کند با آرامش به سوالات جواب دهند و نمره گذاری در این آزمون به این صورت است که مطابق کلید نمره گذاری شود بعضی از سئوالات از خیلی موافقم تا خلی مخالفم از ۵ تا ۱ تقسیم بندی شده است شیوه اجرای آزمون به صورت گروهی بوده است .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اعتبار و روایی :
اعتبار و روایی آزمون رضایت زناشویی با توجه به تحقیقات انجام شده که در نرم های ایرانی و خارجی انجام گرفته می توان گفت که تحقیقی که لاله اسدی در سال ۱۳۷۴ در تحقیقی که به بررسی رابطه رضایت زناشویی و اضطراب در بین زنان مطلقه حدود سنی ۳۰ ساله مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۲، تهران انجام داده و به این نتیجه رسیده که رضایت زناشویی با ۹۹ درصد اطمینان می توان در کاهش اضطراب نقش بسزایی داشته باشد و همین طور السیون در سال ۱۹۸۰ در تحقیقی که تحت عنوان بررسی رابطه رضایت زناشویی و سلامت روانی در بین زنان حدود سنی ۲۵ ساله شهر نیویورک سیتی آمریکا انجام داده به این نتیجه رسیده که وجود رضایت زناشویی باعث افزایش سلامت روانی و نبود رضایت زناشویی باعث کاهش سلامت روانی خواهد بود که طبق این تحقیقات روایی آزمون ۶۸/۰ و پایانی آن ۷۲/۰ بوده است .
ب) ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه بار ران است که ۲۰ سئوالی دارای ۲ گزینه بله و خیر است ، این پرسشنامه درباره هوش هیجانی و مولفه های مربوط به آن است و اینکه چه مواردی باعث گسترش هوش هیجانی می شود که این پرسشنامه دارای مسائل و مفاهیم کلیدی مناسب است که توسط بارران در سال ۱۹۷۹ طراحی شده است و بر روی گروه های مختلف سنی اجرا گردیده است و نتایج مربوط به آن محاسبه شده است این پرسشنامه در مدت ۳۰ دقیقه می شود به آن پاسخ داده و نمره گذاری آن از روی کلید است که اگر مطابق کلید باشد ۱ نمره و اگر مخالف کلید باشد نمره صفر به آن تعلق می گیرد طبق آمار بدست آمده و تحقیقات انجام شده می توان گفت که آزمودنی ها در مقطع سنی جوانی و نوجوانی دارای هوش هیجانی بالاتری هستند به این صورت که طبق تحقیقات گذشته مشخص شده است که جوانان حدود سنی ۱۸ ساله که در محل شیکاگو ایالات متحده بر روی آنها آزمون هوش هیجانی اجرا گردیده و مشخص شده است که هوش هیجانی در این قشر در حدود زیادی دیده شده است طبق تحقیقات انجام شده و بررسیهای لازم در رابطه با هوش هیجانی و مباحثی مثل اضطراب ، افسردگی و ویژگیهای شخصیتی و موارد دیگر و طبق بررسیهای مورد توجه می توان گفت که هوش هیجانی بار ران در تحقیقاتی که ایشان بر روی سنجش این مورد بین دانشجویان کالج های شهر لندن انجام داده و بررسی رابطه هوش هیجانی و ویژگیهای شخصی مثل اختلالات اضطرابی ، رفتاری ، اجتماعی را مورد بحث قرار داده که مشخص شد هوش هیجانی می تواند رابطه ای با اختلالات جسمانی ، رفتاری ، و اجتماعی داشته باشد که طبق این نتیجه روایی آزمون برابر ۶۴/۰ و پایانی آن برابر ۶۸/۰ بوده است .
روش اجرایی تحقیق :
برای انجام آزمون فرضیه از پرسشنامه رضایت زناشویی و هوش هیجانی استفاده گردیده که با توضیح پرسشنامه و نحوه جوابگویی به سئوالات برای آزمودنی ها از آنها خواسته می شود که به سئوالات آزمون با دقت جواب بدهند و هر گونه ابهام در هر یک از سئوالها داشتند با ما در میان گذاشته تا بتوانیم در مورد آن سئوال راهنمائیهای لازم را برای شخص مورد نظر به عمل آوریم و بعد از ا جرای آزمون با توجه به کلید نمره گذاری آزمونها را نمره گذاری کرده و جمع نمرات آنها به عنوان نمره خام محاسبه گردیده است .
روش آماری و تجزیه و تحلیل داده ها :
جهت آزمون فرضیه ی یک تحقیق و بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی در بین زنان و مردان از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده که فرمول آن به شرح زیر است :
فصل چهارم
یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها
جدول ۱-۴ نمرات خام آزمودنی ها از آزمون هوش هیجانی در رضایت زناشویی در بین افق جریان متاهل ( زن و مرد )
y | x | ردیف | y | x | ردیف | y | x |