کاربران تحقیق
کاربردهای تحقیق به فراخور یگان استفاده کننده تا رده کوپ قابل استفاده میباشد.در سطح وسیعتر، پلیسهای تخصصی شهرستان کاشان با تبیین مناسبات تعاملی موثر فی ما بین آموزش و پرورش و پلیس در ارائه برنامههای زیربنایی پیشگیری از جرم در ابعاد فرهنگی و آموزشی، موفقتر عمل خواهند کرد. در سطح اجرایی نیز نتایج این تحقیق در شهرستان، تا رده های کوپها برای تعامل با مدارس و آموزشگاهها کاربرد خواهد داشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همچنین فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان میتواند از نتیجه تحقیق، در راستای برنامه ریزی پیشگیری از جرائم تا رده کوپها، از آن استفاده نماید. همچنین پلیس پیشگیری میتواند بر اساس یافته های تحقیق، تعاملات خود را در سطح کلی و اجرایی، با آموزش و پرورش و مدارس، ساماندهی نماید.
بخش اول : پیشینه تحقیق
با تحقیق و استعلام از سایت های اینترنت ایران داک،…. و اینترانت ناجا وکتابخانه دانشگاه علوم انتظامی هیچ گونه تحقیق و پژوهشی با عنوان بررسی نقش تعامل آموزش و پرورش با پلیس در پیشگیری از جرایم وتخلفات راهنمایی و رانندگی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه یافت نشد . اما تحقیقاتی با موضوعات مرتبط به شرح ذیل انجام شده است.
خدمتگزار[۱](۱۳۸۲)در مقاله ای تخصصی، به بررسی نقش نهادهای آموزشی در پیشگیری از وقوع جرایم میپردازد.مخاطبان اصلی این مقاله، خانوادهها، برنامهریزان و معلمان هستند و دارای دو زمینه است:
۱- شناخت اوضاع و شرایط جرمزا
۲- تلاش برای حذف یا از بین بردن شرایط جرمزا
والدین نخستین کسانی هستند که در محیط خانوادگی بر رفتار فرزندان خود تأثیر میگذارند. ضعف عقیده و ایمان در محیط خانواده زمینه بزهکاری جوانان را فراهم میآورد. پیشگیری یکی ازراهکارهایی است که در بخش کنترل اجتماعی مطرح میشود و از تباهی جلوگیری میکند.در ادامه محقق به بررسی نقش مدیریت در پیشگیری از جرم پرداخته است و آن را از نظر مدت زمان اجرا به دو دسته پیشگیری کوتاه مدت و پیشگیری بلندمدت تقسیم می کند.در پایان، محقق، برای پیشگیری از انحرافات اجتماعی شیوههای متفاوتی را در نظام آموزشی مورد بررسی قرار داده که عبارتند از :
۱- شیوه آموزشمدار (یادگیری)
۲- شیوه کنترلمدار
۳- شیوه عاطفیمدار
۴- شیوه قدرتمدار
چیانی شهمیری[۲](۱۳۸۲)در مطالعه خود به نقش رسانه های جمعی در پیشگیری از جرایم نوجوانان و جوانان توجه کرده است.در این مقاله، ضمن بیان اهمیت مسأله جرم و پیشگیری از وقوع آن که در کشورهای جهان به آن توجه خاص دارند، سعی شده است به طرح مسأله« رسانه و پیشگیری از وقوع جرم»، «تفکیک سنی ارتکاب جرایم»، «نظریات گوناگون در حوزه مخاطب»،« ضرورت کاربرد ارتباطات سنتی و ارتباطات نوین در ایران»، «تأثیر رسانهها در جلب مشارکت مخاطب»، تفکیک رسانهها «راهکارهایی برای مقابله با آسیبپذیری رسانهها» پرداخته شود.اهمیت خاص تحقیق در زمینه رسانهها و پیشگیری از وقوع جرم مخصوصاً از آن رو است که این وسایل تمامی زندگی انسان را یکسره در بر میگیرند. پس ضروری است که در شناخت بهتر این ابزار و وسایل جمعی تلاش نمود.در این پژوهش، مخاطبان جوان و نوجوان هدف اصلی مقاله میباشند.محقق در این مقاله علاوه بر بررسی نظریات گوناگون در مورد مخاطب به ضرورت کاربرد ارتباطات سنتی و نوین در ایران نیز پرداخته است.در ادامه نیز به راهکارهایی برای مقابله با آسیبپذیری رسانهها اشاره داشته است. از جمله این راهکارها میتوان به عامل افشاگری در رسانهها و اصل کثرت در عین وحدت اشاره نمود. در پایان محقق سعی نموده است به ارائه راهکارهایی در این زمینه بپردازد، که برخی از آنها عبارتند از :
- سیاستها و برنامهریزیهای لازم جهت نظارت بر تبلیغات بازرگانی به شکل آزاد، توسط سازمانها و نهادها
- آموزش دولت در زمینه فرهنگ صحیح استفاده از رسانههای جمعی در سطح عمومی جامعه
- توجه مسئولین به نقش کوتاهمدت و بلندمدت رسانهها در تهدید هدفها یا محدودکردن آن
- آگاهی از گسترش روزافزون برخی ناهنجاریها و کژرویهای اجتماعی به ویژه در نسل جوان و نوجوان
- تأمل نسل جوان در برابر پیام رسانهها و عکسالعملهای منطقی در برابر آن که تخطی از قانون نباشد.
- مشارکت دولت، مردم و رسانهها جهت پاکسازی الگوهای نامناسب
- توجه مسئولین به مقتضیات زمانی و مکانی با توجه به شرایط روحی نسل جوان به جامعهپذیری ازطریق رسانهها و …
فهیمی[۳](۱۳۸۲)در مطالعه ای به نقش نهادهای آموزشی در پیشگیری از جرایم پرداخته است. نگارنده در بخش اول مقاله خود، به اهمیت الگوپذیری دانشآموزان از معلم، تدریس مناسب، همکاران فرهنگی، اهمیت زمان در شیوه تدریس و مدیریت عاطفی حاکم بر کلاس درس اشاره میکند و در بخش دوم مقاله نیز به اهمیت مدیریت خانواده، خانوادههای پرجمعیت و نقش آن در گرایش فرزندان به جرم، مشغله کاری اولیاء و عدم مشارکت فرزندان در مسائل خانوادگی، تزلزل خانوادهها و عدم آگاهی خانوادهها در زمینه برنامهریزی مناسب در خصوص اوقات فراغت فرزندان میپردازد. دربخش سوم نیز به تجزیه و تحلیل محتوای آموزشی و نقش آن در گرایش دانشآموزان به انحرافات اجتماعی مبادرت میورزد.
علاوه بر بررسی مسائل فوق، محقق در طرح مسأله به بررسی نقش معلم و مدرسه و خانواده در پیشگیری از جرایم و انحرافات اجتماعی دانشآموزان پرداخته است و به عوامل زیر اشاره داشته است :
۱- الگوپذیری دانش آموزان از معلم
۲- تدریس مطلوب از سوی همکاران فرهنگی از عوامل پیشگیری جرم
۳- شیوه تدریس با توجه به مدیریت زمان
۴- مدیریت عاطفی از عوامل اصلی پیشگیری از جرم
همچنین در خصوص نقش خانواده در پیشگیری از وقوع جرایم نیز، محقق به عوامل زیر اشاره نموده است :
۱- خانوادههای پرجمعیت و نقش آن در گرایش فرزندان به جرم
۲- مشغله کاری اولیاء و خانواده زمینهساز گرایش فرزندان به انحرافات اجتماعی
۳- عدم مشارکت فرزندان در مسائل خانوادگی زمینهساز گرایش آنان به جرم
۴- تزلزل خانوادهها و تأثیر آن در انحرافات اجتماعی
۵- عدم آگاهی خانوادهها در زمینه برنامهریزی صحیح در خصوص اوقات فراغت فرزندان عامل مهم گرایش فرزندان به جرم
در انتها نیز پژوهشگر پیشنهاداتی را مطرح ساخته که عبارتند از :
۱- تعادل بین نقشهای آموزشی اولیاء دانشآموزان
۲- برنامهریزی مناسب در خصوص اوقات فراغت دانشآموزان
۳- اتخاذ تدابیر مناسب در حوزه مشکلات معیشتی معلمان
۴- در نظرگرفتن ظرفیتهای دانشآموزان در تدوین کتب درسی
۵- نهادینه نمودن مهرورزی در نهادهای آموزشی و …
رجبیپور[۴](۱۳۸۳)در مقالهای به مبحث پیشگیری از جرم پرداخته است.در این تحقیق، محقق ضمن بررسی نقش پلیس در پیشگیری از انواع جرم و بزهکاری، به تأثیر مثبت تعامل پلیس با شهروندان در کاهش جرایم پرداخته است.محقق همچنین اشاره داشته که هرچه نقش پلیس در پیشگیری از جرایم پررنگتر جلوه نماید، موفقیتهای پلیس در کاهش جرایم و همچنین کاهش هزینههای مادی و معنوی و حفاظت از سرمایههای انسانی و اجتماعی کشور بیشتر میگردد. درواقع پلیس میتواند با مداخله پیشگیرانه، ارتکاب جرایم را برای مجرمان دشوارتر نماید و آماجهای جرم و جاذبههای آن را کاهش دهد.از طرفی حضور باصلابت، هوشیارانه و قانونمند پلیس در خیابانها و مکانهای گوناگون، جغرافیای جرم را تحت تأثیر قرار داده و در عین حال اقدام مناسبی است در مقابله با وقوع جرم از سوی افرادی که در شرایط بحرانی و یا در آستانه ارتکاب جرایم قرار دارند.
غلامحسین آقاگلزاده(۱۳۸۹)درتحقیقی با موضوع تعامل پلیس با مدارس با تاکید بر افزایش آگاهیهای دانشآموزان در زمینه پیشگیری از جرم به بررسی تعامل پلیس و مدارس پرداخته است. اهداف این تحقیق به صورت زیر مطرح شدهاند:
تبیین تعامل پلیس با مدارس در زمینه پیشگیری از جرم.
تعیین الگوی تعامل پلیس با مدارس و آموزش و پرورش(قوانین و مقررات و اختیاری)
تعیین نحوه تعامل آموزشی پلیس با مدارس در افزایش آگاهی دانشآموزان در پیشگیری از جرم.
تعیین موضوعات انتظامی و امنیتی تعامل پلیس با مدارس در جهت افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه پیشگیری از جرم.
بیان میزان تأثیر برنامه های اجرایی تعاملی موجود پلیس با مدارس درافزایش آگاهی دانش آموزان جهت پیشگیری از جرم.
تعیین راهکارهای مطلوب پلیس با مدارس و آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم.
روش پژوهش محقق از نوع پیمایشی اکتشافی و از حیث اهداف آن کاربردی میباشد.مهمترین فرضیات آن نیز به صورت زیر مطرح شدهاند:
برنامه های اجرایی تعاملی موجود امنیتی و انتظامی پلیس با مدارس در افزایش آگاهی دانش آموزان جهت پیشگیری از جرم مؤثر است.
اقدامات انتظامی و امنیتی در تعامل پلیس با مدارس موجب افزایش آگاهی دانش آموزان در پیشگیری از جرم می شود.
تعامل غیرمستقیم آموزشی (از طریق مربیان و مدیران ) پلیس با مدارس در افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه پیشگیری از جرم مؤثر است.