مقیاس
راهبرد مسئله مدار
راهبرد هیجان مدار
راهبرد اجتنابی
روان رنجورخویی
*۳۴/۰-
**۴۸/۰
۱۹/۰-
برون گرایی
۰۴/۰-
۰۹/۰
۱۰/۰
*معنی داری در سطح ۰۱/۰> p **معنی داری در سطح ۰۰۱/۰> p
نتایج مندرج در جدول ۹-۳ نشان می دهد که بین روان رنجورخویی و سبک مقابله ای هیجان مدار همبستگی مثبت و معنی دار، و بین روان رنجورخویی و سبک مقابله ای مسئله مدار همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. این نتایج مطابق با نتایج شکری و همکاران (۱۳۸۷) و رافنسون و همکران (۲۰۰۶) است، بنابراین پرسشنامه سبک های مقابله از اعتبار همگرا برخوردار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مقیاس خود گزارشی نوجوانان
در این پژوهش برای اندازه گیری مشکلات رفتاری از مقیاس مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (۱۹۹۱) استفاده شد. این مقیاس توسط آخنباخ (۱۹۹۱) ساخته شده است و یک مقیاس خودارزیابی کننده برای سنین نوجوانی است که برای افراد با حداقل تحصیلات در حد پایه ی پنجم ابتدایی در مدت زمان ۱۵ دقیقه قابل پاسخ گویی است. این مقیاس شامل بخش شایستگی ها[۲۵۶] و سندرم ها[۲۵۷] می باشد.
بخش شایستگی ها از چهار قسمت فعالیتها[۲۵۸]، عملکرد تحصیلی[۲۵۹]، کارآمدی اجتماعی[۲۶۰] و شایستگی کلی تشکیل شده است. مقیاس سندرم ها شامل گوشه گیری/ افسردگی، شکایات بدنی، افسردگی/ اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، رفتار بزهکارانه، رفتار پرخاشگرانه و همچنین مقیاس سایر مشکلات رفتاری است که مجموعه ی ناهمگونی از ناراحتی های مختلف مثل رفتار به شیوه ی جنس مخالف، نافرمانی، غذا نخوردن، ترس از مدرسه، ناخن جویدن، کابوس، پرخوری، اضافه وزن، کم خوری و غیره را تشکیل می دهد (حبیبی عسگرآباد و همکاران، ۱۳۸۸). انطباق و هنجاریابی این مقیاس در ایران، توسط مینایی (۱۳۸۵) صورت گرفته است. از YSR بهطور گسترده در پژوهشهای مربوط به نوجوانان استفاده کرده است. چک لیستهای رفتاری کودکان و نوجوانان به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است و تا سال ۱۹۹۸ در بیش از ۲۳۰۰ پژوهش بهکار گرفته شدهاند. این پژوهشها در زمینههای مختلف از جمله مواد مخدر و اعتیاد بوده است.
نحوه نمره گذاری پرسشنامه
در مقابل هر عبارت، ۳ ستون قرار دارد که آزمودنی باید به یکی از سه گزینه درست نیست (۰)، تا حدی یا گــاهی درست است (۱) و کاملاً یا غالبــاً درست است (۲) پاسخ دهــد. حداقل و حداکثر نمره به ترتیب ۰ تا ۸۲ است. این شیوه نمرهگذاری جهت مقاصد پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد و برای مقاصد بالینی دارای پروفایل و نقطه برش است.
اعتبار و پایایی مقیاس مشکلات رفتاری
ضریب پایایی مقیاسهای YSR در مطالعه محمدی و همکاران (۱۹۹۸ به نقل از ارشدی، ۱۳۷۸) بر روی جمعیت ایرانی ۱۲ تا ۱۵ سال ساکن انگلیس برای رفتار بزهکارانه ۵۲/۰، رفتار پرخاشگرانه ۸۳/۰، مشکلات توجه ۷۶/۰ و کل پرسشنامه ۹۳/۰ بدست آمد. در پژوهش مینایی (۱۳۸۵) ضریب پایایی آن با بهره گرفتن از روش بازآزمایی با فاصله زمانی ۸ تا ۵ هفته در دامنه ای از ۶۳/۰ تا ۹۵/۰ و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در دامنه ای از ۶۳/۰ تا ۹۵/۰ به دست آمده است. همچنین ضریب توافق بین پاسخ دهندگان نیز در دامنه ای از ۰۹/۰ تا ۶۷/۰ نوسان داشته است. کاکابرایی و همکاران (۱۳۸۶) نیز در پژوهش خود نشان دادند که همسانی درونی، پایایی بازآزمایی این مقیاس بر روی دانش آموزان مقطع متوسط استان کرمانشاه رضایت بخش است. در مطالعه پورشهباز و همکاران (۱۳۸۴) پایایی مقیاسهای این پرسشنامه به روش ضریب همسانی دورنی برای مقیاس رفتار بزهکارانه ۷۳/۰، پرخاشگری ۸۰/۰، مشکلات توجه ۶۷/۰، مشکلات تفکر ۶۶/۰، مشکلات اجتماعی ۵۹/۰ و مشکلات برون سازی شده ۸۸/۰ بدست آمد.
در پژوهش حاضر نیز پایایی آن در نمونه جداگانه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از پایایی آن در جداول ۱۰-۳ ارائه شده است.
جدول ۱۰-۳٫ ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس مشکلات رفتاری برونی سازی و خرده مقیاس های آن در پژوهش حاضر
مقیاس
ضریب آلفای کرونباخ
تعداد
مشکلات رفتاری برونی سازی شده
۸۵/۰
۴۸
مشکلات پرخاشگری