- بین متغیرهای زمینه ای(سن، جنس، تاهل، طبقه اجتماعی- اقتصادی ) زنان و میزان پایبندی آنان به هویت فرهنگی رابطه وجود دارد.
فصل سوم: روش شناسی
۳ـ۱ـ مقدمه:
ورود به مرحله تجربی پژوهش، به امکانات، ابزارها و روشهایی نیاز دارد که باید پیش از آغاز بررسی تجربی، اندیشیده شود. بدیهی است که عواملی چون موضوع، امکانات و اهداف تحقیق درگزینش ابزارهای اندازه گیری، شیوه های گردآوری اطلاعات و به طورخلاصه، روش تحقیق سهم عمدهای دارند و در هر پژوهش به ناچار باید شیوههای خاصی برای بررسی تجربی واقعیت برگزیده و ابزارهای اندازه گیری معینی مدد گرفته وآزمونهای خاصی به کارگرفته شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دراین فصل که به روش شناسی تحقیق اختصاص دارد، ابتدا به تعریف مفهومیو عملیاتی متغیرهای تحقیق پرداخته میشود سپس روش تحقیق و تکنیک جمع آوری دادهها، جامعه آماری، روش برآورد حجم نمونه و شیوه نمونه گیری بیان می شوند. سپس ابزار جمع آوری اطلاعات معرفی شده و سنجش اعتبار و روایی بررسی می شود. همچنین دراین فصل نحوه تجزیه و تحلیل داده ها توضیح داده خواهد شد.
۳-۲- تعریف مفاهیم
در این بخش مفاهیم اصلی که در فرضیه های تحقیق آمده و می بایست سنجیده شوند بصورت نظری و عملیاتی تعریف می شوند. این مفاهیم شامل متغیرهای مستقل و متغیر وابسته می شوند که در ذیل به تعریف آنها پرداخته شده است:
۳-۲-۱- متغیرهای مستقل
۳-۲-۱-۱- پایگاه اجتماعی – اقتصادی
الف-تعریف مفهومی:
پایگاه اجتماعی – اقتصادی به تعبیری عبارت است از میزان دست یابی به منابع ارزشمندی مانند قدرت، مالکیت، ثروت، احترام، منزلت و غیره. بسیاری از جامعه شناسان تحت تاثیر ماکس وبر، موقعیت اجتماعی یک شخص را اکنون برحسب پایگاه اقتصادی-اجتماعی(ses) وی یعنی مجموعه ای از عوامل مانند درآمد، نوع شغل، سالهای تحصیل و گاه مسکن ارزیابی می کنند (رابرتسون، ۱۳۷۲: ۲۱۴).
ب- تعریف عملیاتی:
مقیاس های زیادی برای سنجش این متغیر ایجاد شده است، پرکاربردترین این مقیاس ها شاخص اجتماعی- اقتصادی دانکن است که عموماً در اکثر پیمایش های بزرگ از آن استفاده می شود. این مقیاس درآمد، تحصیلات و وجهه شغلی را به حساب می آورد(میلر،۱۳۸۰: ۳۸۴) برای رتبه بندی مشاغل از شاخص(HI) هولینگ شید[۱۳۱] استاندارد استفاده شده است. بنابراین سنجه های این متغیر عبارت اند از: میزان تحصیلات، شغل فرد و سرپرست خانوار و میزان درآمد و هزینه ماهیانه خانواده.
۳-۲-۱-۲- برخورداری از ماهواره
الف - تعریف نظری
به دسترسی پاسخگو به تلویزیون های ماهواره ای گفته می شود.
ب - تعریف عملیاتی
در این پژوهش، میزان دسترسی پاسخگویان به تلویزیون های ماهواره ای به پنج طبقه زیر تقسیم می شود:۱- اصلاً، ۲- گاهی اوقات، ۳- تا حدودی، ۴- اکثر اوقات، ۵- همیشه. که برای تعیین برخورداری آن را به یک متغیر دو شقی برخوردار و غیر برخوردار تبدیل می کنیم
متغیر | گویه | دامنه پاسخ | سطح سنجش |
برخورداری | چقدر برنامه های شبکه های ماهوارهای را تماشا میکنم | ۱( اصلاً)، ۲(گاهی اوقات)، ۳(تا حدودی)، ۴(اکثر اوقات)، ۵( همیشه) | ترتیبی |
۳-۲-۱-۳- میزان استفاده (مواجهه) از تلویزیون های ماهواره ای
الف - تعریف نظری
عبارت است از مدت زمانی است که پاسخگو به تلویزیون های ماهواره ای دسترسی دارد و از آن استفاده می کند.
ب - تعریف عملیاتی
در این پژوهش، مدت زمان دسترسی و استفاده پاسخگویان به تلویزیون های ماهواره ای رد کل و در شبانه روز طی سه سوال سنجیده می شود؟ که میزان استفاده را در طولانی مدت، کوتاه مدت و بصورت کلی اندازه می گیرد
متغیر | گویه | دامنه پاسخ | سطح سنجش |