**۵٫۳۵
**۵٫۴۰
**P<0.01
فرضیه ۱: مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۲، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور مستقیم به میزان ۰٫۳۴ روی شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه ۲: مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۳، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور مستقیم به میزان ۰٫۵۱ روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه ۳: رضایت مشتری بر شهرت شرکت تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۴، رضایت مشتری با اطمینان ۹۹% بطور مستقیم به میزان ۰٫۶۲ روی شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه ۴: رضایت مشتری بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۵، رضایت مشتری با اطمینان ۹۹% بطور مستقیم به میزان ۰٫۵۷ روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معنادار دارد.
فرضیه ۵: مسئولیت اجتماعی شرکت، از طریق رضایت مشتری، بر شهرت شرکت تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۶، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور غیرمستقیم و از طریق رضایت مشتری (مسیر مسئولیت اجتماعی شرکت - رضایت مشتری - شهرت شرکت) به میزان ۰٫۴۶ روی شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنی داری دارد. بنابراین فرضیه فوق تائید می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه ۶: مسئولیت اجتماعی شرکت، از طریق رضایت مشتری، بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از جدول ۴-۱۷، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور غیرمستقیم و از طریق رضایت مشتری (مسیر مسئولیت اجتماعی شرکت - رضایت مشتری - ارزش ویژه برند) به میزان ۰٫۴۲ روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معنی داری دارد. بنابراین فرضیه فوق نیز تائید می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-١ نتاج فرضیه ها
- طبق فرضیه اول بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱%، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت، رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و مقدار این رابطه ۵۵۰٫ می باشد. بررسی میزان اثر دو متغیر که با بهره گرفتن از مدل ساختاری صورت پذیرفت، نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% به طور مستقیم و به میزان ۳۴٫ روی شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات گنادی (٢٠١٢) و اسمیرنوا (٢٠١٢) و ماریاس (٢٠١٢) و جرمی (٢٠١٠) و آلوارز (٢٠١٠) و هوچائو (٢٠١٠) و پارک (٢٠١٢) و عبدالعزیز (٢٠١٢) نشان داد بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت رایطه مثبت وجود دارد.
- طبق فرضیه دوم، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱%، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش وِیژه برند، رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و مقدار این رابطه ۶۳۶٫ میباشد. بررسی میزان اثر دو متغیر که با بهره گرفتن از مدل ساختاری صورت پذیرفت، نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% به طور مستقیم و به میزان ۵۱٫ روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات ترانگ تاون (٢٠١٢) و هوی دانگ مینگ (٢٠١٠) و چون یان (٢٠١٠)، نشان داد بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند رابطه مثبت وجود دارد.
- طبق فرضیه سوم، بین رضایت مشتری و شهرت شرکت رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱%، بین رضایت مشتری و شهرت شرکت، رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و مقدار این رابطه ۵۹۷٫ می باشد. بررسی میزان اثر دو متغیر که با بهره گرفتن از مدل ساختاری صورت پذیرفت، نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% به طور مستقیم و به میزان ۶۲٫ روی شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات دنی و همکاران (٢٠١٠) و لی (٢٠١٢) و موناری و همکاران (٢٠١٢) نشان داد بین رضایت مشتری و شهرت شرکت رابطه مثبت وجود دارد.
- طبق فرضیه چهارم، بین رضایت مشتری و ارزش ویژه برند رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱%، بین رضایت مشتری و ارزش وِیژه برند، رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و مقدار این رابطه ۶۵۷٫ می باشد. بررسی میزان اثر دو متغیر که با بهره گرفتن از مدل ساختاری صورت پذیرفت، نشان می دهد که رضایت مشتری با اطمینان ۹۹% به طور مستقیم و به میزان ۵۷٫ روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات ریوکلم (٢٠١٠) و هالبرتون (٢٠١٢) و کورتان و همکاران (٢٠١٠) نشان داد بین رضایت مشتری و ارزش ویژه برند رابطه مثبت وجود دارد.
- طبق فرضیه پنجم، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت از طریق رضایت مشتری رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق از آزمون همبستگی جزئی (تفکیکی) استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱% بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت از طریق رضایت مشتری، رابطه معنادار مثبت وجود دارد که مقدار این رابطه برابر ۳۰۵٫ می باشد. برای بررسی میزان اثر متغیرها با بهره گرفتن از مدل ساختاری، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور غیرمستقیم و از طریق رضایت مشتری به میزان ۴۶٫ بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات جرمی (٢٠١٠) و ویلیامز (٢٠١٢)نشان داد بین مسئولیت اجتماعی شرکت و شهرت شرکت از طریق رضایت مشتری رابطه مثبت وجود دارد.
- طبق فرضیه ششم، بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند از طریق رضایت مشتری رابطه مثبت وجود دارد. به منظور بررسی فرضیه فوق از آزمون همبستگی جزئی (تفکیکی) استفاده شد که با اطمینان ۹۹% و سطح خطای کوچکتر از ۱% بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند از طریق رضایت مشتری، رابطه معنادار مثبت وجود دارد که مقدار این رابطه برابر ۴۰۸٫ می باشد. برای بررسی میزان اثر متغیرها با بهره گرفتن از مدل ساختاری، مسئولیت اجتماعی شرکت با اطمینان ۹۹% بطور غیرمستقیم و از طریق رضایت مشتری به میزان ۴۲٫ بر ارزش وِیژه برند تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، همانند تحقیقات جرمی (٢٠١٠)و ویلیلمز (٢٠١٢) نشان داد بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش ویژه برند از طریق رضایت مشتری رابطه مثبت وجود دارد.
۵-٢ پیشنهادات کاربردی برای فرضیه های پژوهش
شرکت می تواند با گسترش فعالیتهای مسئولیت اجتماعی خود و افزایش حجم تبلیغاتش درحین انجام مداوم فعالیتهایی مانند حفاظت از محیط زیست،حضور فعال در کمک به قشر ضعیف و فقیر جامعه، به شهرت و اعتبار قابل قبولی دست یابد.
شرکت می تواند با انجام فعالیتهای خیرخواهانه و بشردوستانه، در عین قانونی بودن فعالیتهایش، قابل اطمینان بودن خود را نیز به مشتریان نشان دهد و در پس ارزش و احترامی که از این راه کسب می کند، به شهرت و اعتبار قابل توجهی دست یابد.
شرکت می تواند در راستای فعالیتهای اجتماعی بشردوستانه خود، با معرفیه ویژگی های برترش و افزایش آگاهی و شناخت مشتریان از خدمات خود، خود را متفاوت از شرکتهای دیگر به مردم معرفی کرده و بر ارزش ویژه نام تجاریه خود بیفزاید.
در برنامه های تبلیغاتیه شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی، می توان از آرم شرکت نیز استفاده کرده و آن را به عنوان نماد شرکت در ذهن مردم حک کرد.
با توجه به آنکه نتایج این پژوهش حاکی از وجود رابطهای قوی بین رضایتمندی مشتریان و شهرت شرکت میباشد، به مدیران بیمه توصیه میگردد با پوشش بیشتر هزینه های درمانی، مخصوصا برای بیماران خاص و بیماریهای شایع مانند پوسیدگی دندان، اقداماتی اساسی جهت افزایش رضایتمندی مشتریان اتخاذ نمایند و همچنین شرکت با پرداخت سریعتر هزینه های درمانی و سایر خدمات تعریف شده خود، میتواند رضایت هرچه بیشتر مشتریان را کسب کند.
تبلیغات اثر گذار و نوآورانه از فعالیتهای شرکت میتواند تا حد زیادی به خوشنودیه مشتریان منتهی گشته و باعث افزایش شهرت و اعتبار شرکت گردد. مشتریان راضی از طریق تبلیغات دهان به دهان مثبت، (توصیه به دیگران) می توانند مشتری جدید جذب کنند و باعث افزایش تعداد مشتریان و خرید مکرر خدمات شوند، و بدین ترتیب باعث افزایش ارزش ویژه برند می گردند.
شرکت می تواند با شناسایی دغدغه های عمومی مانند محرومان، معلولان، خانواده های بی سرپرست و…، اقدامات لازم را برای رفع مشکلات آنها انجام داده، تا از این طریق نظر مثبت مردم را به خود جلب کرده و برای خود ارزش و اعتبار بیافریند.
ادراک مشتریان از سودمند بودن شرکت برای جامعه، باعث رضایت و خرسندیه مشتریان می شود. بنابراین شرکت بااختصاص دادن بخشی از سود خود به خیریه ها و کمک به طرح های انسان دوستانه، باعث خوشنودیه مردم از شرکت شده و ارزش و اعتبار زیادی برای شرکت به همراه خواهد داشت.
ازآنجا که مشتریان راضی، شرکت را به دیگران نیز معرفی می کنند، و جنبه تبلیغاتیه وسیعی برای شرکت دارند، می توان با معرفی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت در راستای فعالیتهای اجتماعی بشردوستانه، با معرفیه ویژگی های برترشرکت، نظر مثبت مشتریان را به خود جلب کرده و ارزش ویژه نام تجاری خود را ارتقا داد.
۵-٣ پیشنهاد برای تحقیقات آتی:
میتوان از متغیرهای دیگری از جمله وفاداری و رضایت مشتری به عنوان متغیر مستقل استفاده کرد.
اثر تبلیغات مسئولیت اجتماعی را روی متغیرهای وابسته می توان مورد بررسی قرار داد.
برای افزایش تعمیم پذیری پژوهش می توان از نمونه گیری احتمالی استفاده کرد.
پژوهش را می توان در سایر موسسات از جمله بانک و یا شرکتهای تولیدی خدماتی مورد بررسی قرار داد.
اجرای تحقیق در سایر استانها
انجام تحقیق در محدوده زمانی بلند مدت
۵-۴ محدودیت های پژوهش:
پژوهش حاضر در بازه زمانی محدودی صورت گرفته و قابلیت تعمیم به زمانهای دیگر را ندارد
در دسترس نبودن پاسخ دهندگان
عدم همکاری پاسخ دهندگان در تکمیل پرسشنامه ها
امکان عدم پاسخگویی صحیح برخی نمونهها به پرسشنامه
عدم همکاری برخی دفاتر بیمه
عدم اطلاع اکثر مشتریان از جزئیات فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت