تعریف عملیاتی سلامت سازمانی: در این تحقیق، سلامت سازمانی از طریق امتیازی که به ابعاد آن -یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تاکید علمی- داده می شود، مورد سنجش قرار می گیرد.
تعهد: به تمایل کارمند برای باقی ماندن به عنوان عضوی از شرکت گفته میشود (فیضی و دیگران، ۱۳۹۰، ۵۳).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تعریف عملیاتی تعهد: در تحقیق حاضر این متغیر از طریق پاسخ هایی که افراد به ابعاد آن –عاطفی، مستمر و هنجاری- در پرسشنامه مربوط می دهند، سنجیده می شود.
یگانگی نهادی: عبارت است ازتوانایی سازمان برای تطابق بامحیط وسازش باروش هایی است که سلامت برنامه آموزشی راحفظ کندودربرابرتقاضای غیرمعقول مراجعان ومحیط درامان باشد (آهنچیان و منیدری، ۱۳۸۳، ۴۵).
تعریف عملیاتی یگانگی نهادی: منظور توانایی شرکتهای تعاونی مسکن مهر شهرستان شوشتر در تطابق با محیط خود به طریقی که انسجام و تمامیت برنامه های آموزشی خود را حفظ نماید و از طریق پاسخ هایی که افراد بدان می دهند، مورد سنجش قرار می گیرد.
نفوذ مدیر: فراگرد اثر گذاری بر افکار، رفتار یا عواطف افراد دیگر را نفوذ می نامند (رضائیان، ۱۳۹۰، ۷)، به عبارتی دیگر نفوذمدیربه توانایی مدیردرتحت تأثیرقراردادن عملی فرادستان خوداشاره دارد.
تعریف عملیاتی نفوذ مدیر: در این تحقیق منظور از نفوذ، تأیثرگذاری مدیران بر رؤسا و افراد مافوق خود، ترغیب آنها برای توجه بیشتر به مسائل شرکت، مواجه نشدن با موانع اداری سلسله مراتبی و وابسته نشدن به مافوق می باشد.
ملاحظه گری: ملاحظه گری هم رفتاری است که مدیررادوست، حامی وهمکارکارکنان نشان می دهد. چنین مدیری به نتایج کارکنان توجه داردوپذیرای پیشنهادات آنها می باشد (Mehmat, 2007, 28).
تعریف عملیاتی ملاحظه گری: در این تحقیق منظور رفتار رهبری مدیران که باز، دوستانه، حمایتی و همکارانه می باشد و با پرسش های مورد نظر سنجیده می شود.
ساخت دهی: رفتاری است که مدیربه طورواضح انتظارات کار، استانداردهای عملکردورویه هاراصراحتاًتعیین می کندو به رفتاری ازمدیراشاره می کندکه وظیفه مدارو موفقیت مداراست (Ibid, 29).
تعریف عملیاتی ساخت دهی: در این تحقیق منظور رفتار مدیر در مشخص کردن روابط و مناسبات کاری با کارکنان می باشد.
پشتیبانی منابع: به سازمانی اشاره می نماید که دارای موادووسایل لازم وتجهیزات کافی بوده واین موادووسایل به راحتی قابل حصول است (ناظم، ۱۳۹۰، ۱۵).
تعریف عملیاتی پشتیبانی منابع: منظور فراهم نمودن مواد و لوازم اساسی کادر اداری شرکت مورد پژوهش به منظور انجام مؤثر وظایف و مسئولیت های محوله.
روحیه:روحیه مناسب در سازمان به وسیله یک جو دوستانه درجایی که کارکنان عمدتاً همدیگر و شغلشان را دوست دارند و رویهمرفته هم به طور شخصی و هم به خاطر سازمــــان برانگیخته می شوند، نمایش داده می شود(جعفری و همکاران، ۱۳۹۱، ۴۳).
تعریف عملیاتی روحیه: در این تحقیق منظور همان احساس اطمینان،اعتماد، همدردی ودوستی که دربین افرادشرکتهای تعاونی مسکن مهر شهرستان شوشتر وجوددارد،می باشد.
تاکید علمی: تأکیدعلمی به تأکیدسازمان برای ارتقای سطح تخصص ومهارت های فنی کارکنان اشاره دارد (Mehmat, 2007, 29).
تعریف عملیاتی تاکید علمی: حدی است که شرکت های مورد پژوهش برای ارتقای سطح دانش و تخصص افراد طالب بوده و برای نیل بدان تلاش می نماید.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحقیق
مقدمه
”کارکنان ارزشمندترین دارایی ما هستند“این ادعا بارها و بارها توسط مدیران و رهبران مطرح شده است، برای اثربخشتر کردن کارکنان بایستی تدابیری انجام شود، زیرا اکثر مواقع در سازمانها همواره فاصله و شکافی بین آنچه میدانیم و آنچه انجام میدهیم (رفتار میکنیم) وجود دارد و برای از بین بردن و یا کاهش این شکاف توجه به مهارتها و نگرشهای کارکنان، مدلهای ذهنی آنها، نظام ارزیابی عملکرد و پاداش سازمان و بالاخره فرهنگ و ارزشهای افراد الزامی است. تمامی این موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی میباشد. (ابوالعلایی، ۱۳۸۵: ۱۱۲)تعهد به عنوان یکی از نگرشهای کارکنان (مجیدی،۱۳۷۶: ۳۲)، مولد دارائیهای نامشهودی است، و به تعبیری میتوان آن را یک هدف (نه یک وسیله)، تلقی کرد، کارکنانی که تعهد بیشتری دارند موفقیتهای حرفهای بیشتری دارند (Poon,2004:375).سازمانی که سطوح بالاتری از تعهد کارکنان را دارد در مقایسه با سازمانی که دارای سطوح پایینتری از تعهد است، کارکنان بیشتر به هم کمک میکنند، خوشحالترند، در زمان آمدن به شرکت هیجان و اشتیاق بیشتری دارند، تشریک مساعی بیشتری میکنند و با هم رفیقترند. در کنار این نتیجه و محصول مثبت اجتماعی، تعهد مدیران ابزاری برای نیل به مقاصد مهم دیگر نیز به شمار میرود. (ابوالعلایی، ۱۳۸۵: ۷۹)راههای زیادی برای افزایش تعهد وجود دارد، اگر مدیر سازمان به سلامت سازمان تحت مدیریتش توجه خاصی داشته باشد این توجه باعث میشود که کارمندان متعهدتر و وظیفهشناستر باشند، سازمان سالم جایی است که افراد دوست دارند به محل کارشان بیایند و به اینکه در این محل کار کنند، افتخار می کنند.
سلامت سازمانی در تبیین یکی از متغیرهای مهم در زندگی سازمانییعنی تعهد نقش بسزایی را ایفا می نماید. پویایی های سازمان سالم نشان گر مبادله منصفانه بین سازمان و اعضای آن است. آن چنان که هوی، تارتر و کاتکمپ (۲۰۰۰) از بارنارد نقل می کنند، اعتبار سازمان ها بستگی به تمایل افراد به صرف انرژی و توان خویش در یک نظام همیاری دارد. تعهد شاخصی از تعادل میان رضایت کسب شده و فداکاری هزینه شده است (علاقه بند، ۱۳۷۸، ۱۷).
در پژوهش حاضر سوال اصلیعبارت است از اینکه آیا رابطه معناداری بین هر یک از مولفه های سلامت سازمانی با تعهد مدیران وجود دارد؟
تعاریف تعهد
تعهد کارکنان از جمله مفاهیم مهم رفتار سازمانی است ( مولایی،۱۳۸۵: ۱). تئوری تقابل [۲] زیر بنای تئوری تعهد است، یعنی وقتی که شخصی با شخص دیگری به طور مطلوبی رفتار کند متقابلا رفتار مطلوبی به طور همزمان دریافت میکند.((Biggs&etl, 2006:131
تعهد میتواند تفکر به عنوان تعلق یک شخص به چیزی، یا جائیکه، چیزی به طور عمومی رفتار میشود، باشد. (مثل: من متعهد به ارائه رفتار بهتری هستم) یا (من متعهد به عملم هستم). تعهد احساس شناختی و اجزای رفتاری دارد.((Karsh,2010:458
دانشمندان تعاریف مختلفی از تعهد بیان کردهاند: شلدون[۳](۱۹۷۱) آن را ”نوعی تمایل و جهتگیری نسبت به سازمان“، کانتر (۱۹۶۸) ”تمایل افراد به در اختیار گذاشتن انرژی و وفاداری خویش به نظام اجتماعی “، هربینیاک و همکارانش[۴](۱۹۷۲)” پدیده ساختاری که نتیجه کنشها و واکنشهای متقابل فرد و سازمان است میدانند“. سالانسیک[۵]”حالتی از شخصیت که فرد محدود و مقید شده و پیگیری موثر خویش را در انجام کارها حفظ مینماید“، چلپی (۱۳۷۵)، ”آن را یکی از عناصر محوری هرگونه اجتماع میداند.” شهید مطهری (۱۳۶۸) نیز آن را”به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قرارداد میداند“. (نوروزی، ۱۳۸۸: ۱۰)
دو دیدگاه در تعهد سازمانی وجود دارد، دیدگاه رفتاری و نگرشی. (Kansinoverton, 2008:61)
از نظر رفتارگرایان، تعهد عبارت از” مجموعهای از مفاهیم رفتاری است“ و موضوع تعهد نگرشی، تعیین هویت کارکنان با سازمان است. (رهنورد،۱۳۸۲: ۳)
مکتب روانشناسی اجتماعی نیز تعهد را ”نیرویی تلقی میکند که کارکنان را به سازمان پیوند میدهد و بر مفهوم سرمایهگذاری و عوامل موقعیتی تاکید میکند“. (همان: ۴)
ایجاد و تقویت تعهد
در آغاز سده بیستم میلادی، مدیران سازمانها مایل بودند تا نوعی مساوات و برابری را در پرداختهای کارکنان، بر اساس ارشدیت یا بر اساس عناوین شغلی، برقرار کنند، اما در رویکردهای نوین، کارکنانی که ارزش بیشتری برای سازمان خلق میکنند باید امتیازات و دریافتیهای بیشتری هم داشته باشند. به عبارت دیگر در این رویکرد، انصاف[۶] جای مساوات[۷] را میگیرد. حال سوال مهم در این بین آن است که با چه اقدامات و تدابیری میتوان تعهد کارکنان را افزایش داد؟
براساس تجارب و تئوریهای موجود ۷ عامل موثر در ایجاد و تقویت تعهد کارکنان به صورت جدول زیر پیشنهاد میشود.
عوامل ایجاد و تقویت تعهد
عوامل ایجاد و تقویت تعهد | توضیحات |
چشم انداز | بسیاری از کارکنان در جستجوی معنا و ارزشمندی در کارشان هستند و مایلند در سازمانی کار کنند که به اهداف و رسالت آن افتخار نمایند. آرمان و دورنمای مطلوب سازمانی چیزی بیش از شعار است و باید بتواند کار را برای کارکنان، با ارزش و معنیدار کند. |
فرصت | بسیاری از کارکنان وقتی با تعهد بیشتر کار میکنند که بتوانند مهارتها و توانایی های خود را توسعه و پرورش دهند. مدیران از طریق سرمایهگذاریهای آموزشی میتوانند بر تعهد کارکنانشان بیفزایند. |
محرکها | کارکنان سازمانها وقتی در منافع و درآمدهای سازمان شریک میشوند تعهد بیشتری پیدا میکنند. |
تاثیر | بسیاری از کارکنان زمانی متعهدانهتر کار میکنند که روی پروژه های با ارزش کار کنند، در تصمیمگیریهای موثر بر زندگی کاری خود مشارکت داشته باشند و بتوانند حس کنند که کارشان چگونه زندگی دیگران را بهبود میبخشد. به همین دلیل فرآیندهایی که مشارکت فعال کارکنان و تفویض قدرت و اختیار به آنها را دنبال میکنند، میتواند تقویت کننده تعهد کارکنان باشد. |
جماعت |