تخصیص گر منابع
در این نقش، مدیرچگونگی بکارگیری منابع سازمان را کنترل می کند. تخصیص بودجه، نیروی انسانی و امکانات ویژه از مصادیق ایفای این نقش هستند.
۲۰ درصد
مذاکره گر
این نقش مدیریتی شامل فعالیت های مذاکراتی با سایر سازمان ها می باشد. مذاکره با مدیران زیر مجموعه و رؤسا نیز از جمله این نقش ها می باشد.
۳۰ درصد
تعریف سازمان
سازمان عبارت است از فرآیندی نظام یافته از روابط متقابل افراد برای دست یافتن به اهداف معین که دارای عناصرذیل است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف) سازمان همیشه از افراد تشکیل می شود.
ب) افراد به طریقی با یکدیگر ارتباط دارند.
ج) روابط متقابل را می توان نظام بخشید.
د) کلیه افراد در سازمان دارای هدف های مشخص هستند.
ه) روابط متقابل همچنین نیل به هدف های مشترک سازمانی را میسر می کند.
سازمان بنا به یک تعریف رسمی عبارت است از مجموعه ای از افراد که برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر کار می کنند تا خدمات یا کالاهایی را تولید یا عرضه کنند و نیازهای مشتریان یا ارباب رجوع را برآورده سازند این مجموعه هدفمند پیرو یک نظام است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا میسازد.
عده ای نیز سازمان را با داشتن جایگاه و فضای فیزیکی تطبیق نموده و آنرا دارای هیئت مدیره، بنا، جایگاه، سلسله مراتب، تقسیمبندى وظایف، ارتباطات و هماهنگى می دانند که همه براى رسیدن به هدف معینی، بهطور قانونى گرد هم آمدهاند. به عبارت دیگر، سازمان برخلاف “نهاد"، داراى محل خاص است و حال آنکه نهاد در سراسر جامعه معینى پراکنده است )میرزائیان، ۱۳۹۱).
نقش فناوری اطلاعات در سازمان
به منظور درک تأثیرات فناوری اطلاعات بر سطوح سازمانی، می توان از اثرات کمی آن بر فرایند تولید سازمان آغاز نمود. تحقیقاتِ گذشته میان بهره گیری از فناوری اطلاعات در مکانیزه کردن فرایندها، تأمین اطلاعات بهتر و تغییر شکل کل فرایند، تفاوت قائل است.
تأثیر فناوری در مرحله اول، جایگزین کردن سرمایه بجای نیروی کار انسانی است. درمرحله دوم نقش آن به عنوان فناوری هماهنگ کننده می باشد که این نقش در سازمانها از اهمیت بیشتری برخوردار است (صرافی زاده، ۱۳۸۳).
سیستم های اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی، سیستمی است مبتنی بر رایانه که تحت کنترل مستقیم مدیر یا کاربر بوده و اطلاعاتی به روز را درباره شرایط داخلی و خارجی سازمان برای آنها فراهم می سازد (واتسون به نقل از فتح الهی، ۱۳۸۵).
همانطور که گفته شد به دلیل گستردگی و پیچیدگی موجود در سازمانها، مدیران اطلاعات و متخصصان اطلاعاتی، به سیستم های اطلاعاتی، روی آورده اند. البته سیستم های اطلاعاتی به آن نقطه نرسیده اند که بتوانند فکر یا برنامه ریزی کنند و به چگونگی تغییرات واکنش نشان دهند. هنوز در هر سازمان چندین اتاق برای افرادی که این سیستم ها را اداره می کنند وجود دارد و باید توجه داشت که فقط یک اقلیت کوچک از این افراد عملاً سیستم های رایانهای یا سیستم های فنآوری اطلاعات را طراحی می کنند. تعداد زیادی از این افراد کاربر نهایی هستند مانند مدیران، کارکنان اداری و دیگران که از رایانه در زمینه های شغلی خود استفاده می کنند (کارتین[۴۵]، ۱۳۷۷).
اجزای سیستم اطلاعات سازمانی
۱- منابع ورودی
الف) منابع مالی یا سرمایه که منبع مهم ورودی است، برای تأمین سایر منابع بسیار ضروری می باشد.
ب) منابع انسانی که باید دانش، مهارت و تجربه لازم برای اجرای عملیات سازمان و فرایند تولید (دانش و خدمات مرتبط) را داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای مخاطبان تأمین خواهد شد.
ج) مواد خام و عملیاتی که روی آن انجام می گیرد اصلی ترین منبع ورودی در فرایند تولید می باشد. در فرایند آموزش و پرورش منظور از مواد خام دانش آموزانِ ورودی می باشند.
د) برخی از مواد مانند انرژی، مستقیماً در تولید خدمات مورد استقاده قرار می گیرد و برخی دیگر مانند خدمات حسابرسی، غیر مستقیم در فرایند تولید نقش دارند. این مواد و خدمات معمولاً در قبال وجه از سازمان های دیگر تهیه می شود.
ه) اطلاعات که منظور از آن اطلاعاتی است که به محیط بیرونی سازمان مربوط است. اما در عین حال سازمان به اطلاعاتی در مورد منابع مورد بحث مانند سرمایه، مواد و کارکنان و دانش آموزان و نیز افراد متخصص و هزینه لازم برای استخدام و یا آموزش آنها نیاز دارد (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰).
۲- عملیات
الف) وظایف و فعالیت های اصلی که مستقیماً به تولید و عرضه دانش یا خدمات به مخاطبان مربوط می شود، مانند عملیات تدارکات و تهیه ملزومات آموزشی، خرید، دریافت کالا، کنترل مواد و تأمین خدمات، عملیات تبدیل منابع ورودی به محصول مورد نظر، ارائه محصول نهایی به جامعه، عملیات تکمیلی مانند کنترل کیفیت و ارائه خدمات مربوطه.
ب) وظایف پشتیبانی مانند تأمین منابع (تهیه سیاست ها و روشها و رهنمودهای لازم برای پرسنل)، توسعۀ تکنولوژی و فناوری (تحقیقات، طراحی محصولات جدید، طراحی فرآیندهای تولید و سیستم های اطلاعاتی)، مدیریت منابع انسانی (تهیه سیاست ها، رویه ها و ساختارهایی برای آموزش، مدیریت و کنترل منابع انسانی در سازمان)، تهیۀ طرح های استراتژیک و سیاست های جامع برای تأمین اهداف مورد نظر، تهیۀ ساختارهای مناسب برای سازمان، تهیۀ طرح و تصمیم گیری و سیاست های کنترلی برای اجرای طرح ها و سیاست های مُصوب (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰).
۳- منابع خروجی
همان گونه که قبلاً ذکر گردید؛ هدف هر سازمان تولید محصول یا خدماتی می باشد که نوع این محصول یا خدمات و دریافت کنندگان آن به ماهیت سازمان و رسالت آن بستگی دارد. در رابطه با دریافت کنندگان منابع خروجی سازمان، چهار گروه عمده را می توان در نظر گرفت:
الف) دانش آموزان: نوعاً در قبال پرداخت هزینه تحصیلی خدمات دریافت می کنند (بدیهی است در مؤسسات خیریه و سازمان های دولتی از دریافت کننده کالا یا خدمات وجهی دریافت نمی کنند).
ب) مالکین یا سهام داران: در مورد سازمان های انتفاعی، مالکین یا سهام داران انتظار دارند، در قبال عملیات سازمان سود دریافت نمایند. در مورد سازمان های غیرانتفاعی رضایت این گروه وقتی تأمین می گردد که بدانند کمک مالی آنها در جهت آرمان سازمان صرف می شود.
ج) کارکنان: کارکنان سازمان در اِزاء کمک و نقشی که در سازمان دارند، انتظار دریافت مزد یا پاداش مالی و غیر مالی (مانند رضایت شغلی) دارند.
د) جامعه: جامعه نیز ممکن است در قبال منابع تولید شده توسط سازمان منتفع شود. این نفع ممکن است به صورت ثروتی باشد که تولید و در جامعه وارد شده باشد و یا به صورت مزایایی باشد که از طریق خدمات ارائه شده توسط سازمان به جامعه باز می گردد (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰).
صاحبنظران سیستم های اطلاعات مدیریت معتقدند، سه نوع اطلاعات برای سطوح مدیریت مورد نیاز است:
۱- اطلاعات جهت برنامه ریزی کلان
۲- اطلاعات جهت سازماندهی و اجرا
۳- اطلاعات جهت کنترل و رهبری (مک لوید[۴۶]، ۱۳۷۸).
نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت در سازمان
جایگزین کردن سرمایه بجای نیروی انسانی
بعنوان یک فناوری هماهنگ کننده
کسب اطلاعات بهنگام و به موقع
بهبود عملیات سازمان
توانایی انجام محاسباتی که قبلاً مُیسر نبوده