برای بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با هوش فرهنگی و تعهد سازمانی از این آزمون استفاده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرایند آزمون با دسته بندی یک متغیر در تعدادی طبقات، به محاسبه آماره کای اسکوار می پردازد.
فرمول محاسبه خی دو
آزمون فریدمن[۱۹۰]:
برای تشخیص وضعیت بهترین مؤلفه در بین مؤلفه های هوش فرهنگی و برجسته ترین بعد بین ابعاد تعهد سازمانی در بین معلمان از این آزمون استفاده شده است.
از این آزمون برای مقایسه میانگین رتبه ها در بین متغیر (گروه) استفاده میکنیم.
همچنین برای تجزیه تحلیل دادهها از روشهای ذیل استفاده شده است:
از سیستم نرمافزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است.
از روشهای آماری توصیفی برای تجزیه وتحلیل سؤالات عمومی پرسشنامه استفاده شده است.
فصل چهارم
توصیف و استنباط آماری دادهها
مقدمه
در این قسمت از گزارش، یافته های تحقیق ارائه خواهند شد. فصل چهارم گزارش در سه بخش تنظیم گردیده است. در بخش اول ابتدا سیمای آماری پاسخگویان (مشخصات دموگرافیک یا جمعیت شناختی) ارائه شده است تا پیش از ارائه نتایج، معلوم شود که اطلاعات تحقیق از چه کسانی گردآوری شده است. بالطبع، سیمای آماری پاسخگویان باید با نمونه آماری تحقیق مطابقت داشته باشد. که به منظور ارائه یافتههای این بخش به خلاصه کردن اطلاعات در قالب جداول توزیع فراوانی، نمایش نمودارهای میلهای و شاخصهای آماری مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار و دامنه تغییرات) با توجه به مقیاس سؤالات پرسشنامه پرداخته شده است.
در بخش دوم از این فصل، داده های توصیفی راجع به پارامترهای اصلی یا همان مؤلفههای مورد اندازهگیری در این تحقیق، ارائه شده اند تا زمینهای باشند برای ارائه نتایج تحلیلی و به نوعی خواننده، این آمادگی را پیدا کند که نتایج ارائه شده در بخش سوم- که بخش اصلی این فصل تلقی می شود- را به درستی درک کند و با پایه اطلاعات تحلیلی بخش سوم در این بخش آشنا گردد. در این بخش محقق ابتدا شاخصهای تحقیق را به کمک دستور کامپیوت که از ترکیب سؤالات سازنده ساخته شده است، مشخص کرده. پس از ارائه یافتههای توصیفی شاخصهای تحقیق، به گزارش یافتههای سؤالات (گویههای) سازنده شاخصهای پژوهش در قالب جداول توزیع فراوانی پرداخته است.
و در نهایت، همانطور که اشاره شد، بخش سوم این فصل به ارائه داده های تحلیلی و بررسی قبول یا رد فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از روشهای آماری پرداخته خواهد شد. در بخش یافتههای تحلیلی (استنباطی) نیز با توجه به سطوح سنجش متغیرها و نوع فرضیات تحقیق، به کمک آزمون همبستگی اسپیرمن به بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق پرداخته شده است تا مشخص شود که آیا بین آنها رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟
۴-۱ دادههای توصیفی
در ابتدای بحث توضیحاتی در مورد مشخصات عمومی پاسخگویان خواهد آمد و در ادامه به نتایج مربوط به نگرش آنها در ارتباط با هر یک از شاخصها و گویههای تحقیق پرداخته میشود.
۴-۱-۱ سیمای آماری جمعیت نمونه تحقیق
۴-۱-۱-۱ ناحیه
بر طبق اطلاعات جدول زیر بیش از یک سوم پاسخگویان مورد مطالعه (۳۶ درصد) از ناحیه چهار میباشند. (۳۱ درصد) در ناحیه پنج و (۳۳ درصد) نیز در ناحیه شش میباشند.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ناحیه
شرح | فراوانی | درصد |
چهار | ۱۲۳ | ۳۶٫۴ |
پنج | ۱۰۵ | ۳۱٫۱ |
شش | ۱۱۰ | ۳۲٫۵ |
جمع | ۳۳۸ | ۱۰۰ |