هر تحقیق دارای هدفی است. تحقیقات علمی را میتوان براساس هدف به سه دسته تقسیم کرد که عبارتند از تحقیقات بنیادی، کاربردی و علمی (حافظنیا، ۱۳۸۷). تحقیقات پایهای یا بنیادی در جستجوی کشف حقایق و واقعیتها و شناخت پدیده ها و اشیاء بوده که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می دهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگیها و صفات یک واقعیت میپردازند. در این تحقیقات ممکن است نظریهای کشف شود یا اصول، فرضیه ها یا قضایای نظریهای مورد آزمایش قرار بگیرد.تحقیقات کاربردی، با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینهسازی ابزارها و روشها و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار میگیرند (حافظنیا، ۱۳۸۷). هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی، به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشوند (سرمد و همکاران، ۱۳۷۷). تحقیقات علمی، تحقیقات حل مسأله یا حل مشکل نامیده میشوند و باید آنها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسأله خاص به کار گرفته میشوند. تحقیقات علمی، نوعاً خصلت محلی و موضعی دارد و معمولاً خاصیت تعمیمپذیری زیادی ندارد تحقیق موجود از نظر هدف، کاربردی بوده که به شیوه تحقیقات میدانی به جمعآوری داده ها پرداخته است و از نظر روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است، مطالعه توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود و یا روندهای در حال گسترش توجه دارد و توجه آن به زمان حال است، هرچند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد توجه قرار میدهد. نکته مهم در روش تحقیق همبستگی بین آن است که این تحقیق هرگز رابطه علت و معلولی را تبیین نمیکند؛ بلکه صرفا یک رابطه را توصیف می کند (حافظنیا، ۱۳۸۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و توسعه ای و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. در این تحقیق همبستگی بین مدیریت ارتباط با مشتری و حافظه بازاریابی و عملکرد بازاریابی سنجیده می شود، بنابراین تحقیق از نوع همبستگی است.
۳-۳ فرایند تحقیق
مهمترین ویژگی یک تحقیق و بررسی علمی، فرایند تحقیق و به عبارت دیگر نحوه گردآوری و تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها میباشد. به طور کلی فرایند تحقیق شامل مجموعه ای از شیوه ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و دوری از لغزش به کار برده می شود و به طور دقیقتر به مجموع طرقی که انسان را به کشف مجهولات و حل مشکلات هدایت می کنند و مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش واقعیات به کار میروند، اطلاق میشوند (ایراننژاد، ۱۳۷۸). به منظور انجام این پژوهش مراحل متعددی مطابق نمودار ذیل صورت گرفته است.فرایند تحقیق این پژوهش از هشت گام تشکیل شده است که عبارتند از:
پرسشآغازین
گام اول
مطالعاتی اکتشافاتی و مقدماتی، مطالعه و مصاحبه باخبرگان
گام دوم
تدوین مدل نظری تحقیق
گام سوم
گام جهارم
تدوین مدل تحلیلی تحقیق
گام پنجم
تعیین ابزار جمعآوری داده ها و تعیین روایی و اعتبار سنجش داده ها
جمعآوری داده ها از طریق از پرسشنامه
گام ششم
تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزارSPSSوLISREL
گام هفتم
بحث، بررسی و نتیجه گیری
گام هشتم
۳-۴ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی یا منطقهای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظنیا، ۱۳۸۷). هدف تحقیق، شناسایی جامعه و تعیین پارامترهای مربوط به آن است برای این کار یا باید به کل افراد جامعه مراجعه کند و صفت یا ویژگی مورد نظر تحقیق خود را در آنها جویا شود یا باید تعدادی از افراد جامعه را مورد مطالعه قرار دهد و از طریق جمع کوچکتری و با روش معینی، پی به صفات و ویژگیهای جامعه ببرد. بدیهی است اگر جامعه مورد نظر کوچک و حجم و تعداد افراد آن، کم باشد، می تواند آن را به طور کامل مطالعه نماید، ولی اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات وی اجازه ندهد، ناچار است از بین افراد جامعه، تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود، ویژگیها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ها و اندازه های آماری آن را محاسبه کند (حافظنیا، ۱۳۸۷).در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. معمولا جامعه آماری را با N نمایش میدهند. تعریف جامعه باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در ضمن، با توجه به آن، از شمول واحدهایی که نباید به مطاله آنها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید (سرمد و همکاران، ۱۳۷۷). جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان اداره گمرک در شهرستان مهران میباشد که برابر با ۱۵۰ نفر است.
۳-۵ روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه گیری فرآیندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ای برگزیده میشوند که معرف جامعه بزرگتری که از آن انتخاب شده اند باشند. این گزینش می تواند به سه گونه زیر صورت پذیرد: (خاکی، ۱۳۹۰).
نمونه انباشته یا کومهای: این نوع نمونهها از لحاظ علمی بیارزش هستند زیرا شواهدی در دست نیست که نشان دهد چنین نمونه ای معرف جامعه است.
-
- نمونه نظری یا قضاوتی: گزینش بخشی از جامعه که اعضای آن بر پایه داوری شخص پژوهنده مشخص می شود.
-
- نمونه گیری تصادفی: روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل، به گونه ای که همه نمونههای ممکن که دارای تعداد ثابت n هستندبرای انتخاب شدن احتمال یکسان داشته باشند. گاهی نمونه گیری تصادفی را نمونه گیری احتمالی میگویند و هرگاه در این نوع نمونه گیری عنصر انتخاب شده، دوباره به جامعه برگردانده شود، نمونه گیری را با جایگزینی مینامند.
در پژوهش حاضر با توجه به اینکه حجم جامعه محدود و کم میباشد، حجم نمونه برابر با حجم جامعه یعنی ۱۵۰ نفر در نظر گرفته شده است. بنابراین با مشخص شدن حجم نمونه تعداد ۱۵۰ پرسشنامه در سازمان مربوطه توزیع گردید که از این تعداد ۱۴۶ پرسشنامه جمعآوری و ۱۴۲ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۶ روایی و پایایی ابزار و جمعآوری اطلاعات
ابزار سنجش به دو طبقه تقسیم می شود:
۱- استاندارد و میزان شده،
۲- محقق ساخته،
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه وتحلیل آنها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سئوال تحقیق پاسخ دهد. ابزار سنجش و آزمونهای استاندارد و میزان شده معمولا از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند؛ از اینرو، محققان میتوانند آنها را با اطمینان بهکار گیرند؛ ولی ابزار محقق ساخته فاقد چنین اطمینانی هستند و محقق باید از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل کند (حافظنیا، ۱۳۸۹).
۳-۶-۱ ابزار جمعآوری اطلاعات
برای جمعآوری اطلاعات از جامعه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق حاضر، داده ها با بهره گرفتن از سه پرسشنامه، یکی پرسشنامه فرسودگی شغلی که حاوی ۲۲ سئوال در سه بعد فرسودگی هیجانی، فرسودگی شخصیتزدایی و فرسودگی نقصان تحقق شخصی است، دیگری پرسشنامه جو سازمانی با ۳۲ سوال و پرسشنامه تعارض در محیط کار با تعداد ۲۱ سوال جمعآوری شدهاست. پرسشنامه تحقیق متشکل از دو دسته سؤال است. دسته اول؛ که با حروف الفبا کدگذاری شده است، به منظور تعیین و مشخص شدن مشخصات دموگرافیک جامعه آماری از لحاظ جنسیت، سن و میزانتحصیلات و دسته دوم؛ به منظور آزمون فرضیه های تحقیق حاضر تنظیم گردیده است.
جدول ۳-۱ تقسیم بندی سؤالات پرسشنامه
شماره سؤال | ابعاد | متغیر |
۲۱-۱ |