- تحقیق و توسعه: سطح کیفیت و فعالیتهای تحقیق و توسعه با شاخصهای تعداد محققان در میلیون نفر، هزینههای صرف شده در تحقیق و توسعه و میانگین امتیاز سه دانشگاه برتر هر کشور اندازه گیری می شود.
- شاخص زیرساخت: زیرساختها، ارتباط خوب و سازگار محیطزیست، حمل و نقل و انرژی را با تولید و تبادل ایده ها و خدمات و کالاها تسهیل می کند و سیستم نوآوری را از طریق افزایش بهرهوری و کارایی، هزینه های کمتر معاملات، دسترسی بهتر به بازار و رشد پایدار، تغذیه می کند. این شاخص در برگیرنده سه شاخص فناوری ارتباطات و اطلاعات، زیرساختهای کلی و پایداری محیطزیست میباشد.
- فناوری ارتباطات و اطلاعات: شاخص فناوری ارتباطات و اطلاعات از چهار زیر شاخص دسترسی به فناوریهای ارتباطات و اطلاعات نظیر تعداد خطوط تلفن ثابت به ازای هر 100 نفر، سهم تلفن همراه در هر 100 نفر، پهنای باند اینترنت در ازای هر کاربر برحسب بیت بر ثانیه، درصد خانوارهای دارای رایانه و درصد خانوارهای دارای اینترنت؛ استفاده از اینترنت نظیر درصد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند خطوط اینترنت ثابت و بیسیم اشتراک گذاشته شده به ازای هر 100 نفر و اشتراک پهنای باند تلفن همراه فعال به ازای هر 100 نفر؛ و ارائه خدمات بصورت آنلاین توسط دولت و مشارکت آنلاین شهروندان تشکیل شده است.
-
-
- زیرساختهای کلی: این شاخص از زیر شاخصهای متوسط سرانه مصرف تولید برق برحسب کیلوات ساعت، عملکرد لجستیکی که یک ارزیابی چندگانه از عملکرد لجستیک با شاخص هایی نظیر کارایی روند ترخیص کالا از گمرک (سرعت، سادگی و تشریفات قابل پیشبینی) توسط سازمانهای کنترل مرزی، از جمله گمرک، کیفیت زیرساخت حمل و نقل (بنادر، راهآهن، جادهها، فنآوری اطلاعات)، سهولت تنظیم قیمت حمل و نقل رقابتی، شایستگی و کیفیت خدمات لجستیک (اپراتورهای حمل و نقل، کارگزاران گمرک)، توانایی پیگیری و ردیابی محموله و مدت زمان رسیدن محموله به گیرنده میباشد و تشکیل سرمایه ناخالص که بوسیله ارزش کل تشکیل سرمایه ثابت و تغییرات در موجودی و حصول ضایعات کمتر از مواد با ارزش برای یک بخش اندازهگیری می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- پایداری زیستمحیطی: شاخص پایداری زیستمحیطی سه شاخص تولید ناخالص داخلی به ازای هر واحد انرژی مصرفی (کارایی استفاده از انرژی)، شاخص عملکرد زیستمحیطی دانشگاه های ییل و کلمبیا[141] و تعداد گواهینامههای صادر شده منطبق با استاندارد ایزو 14001 د سیستم مدیریت زیستمحیطی را در بر میگیرد.
- شاخص پیچیدگی بازار: بحرانی مالی جهانی، اهمیت چگونگی در دسترس بودن اعتبارات، صندوقهای سرمایه گذاری و دسترسی به بازارهای بینالمللی را برای رونق بخشیدن و توسعه یک کسبوکار مورد تأکید قرار داده است. شاخص پیچیدگی بازار سه شاخص فرعی محیط ساختار یافته، شرایط بازار و سطح کلی معاملات را در بر دارد.
- اعتبارت: شامل سه زیر شاخص سهولت اخذ اعتبارات که سهولت اخذ اعتبارات را با هدف اندازه گیری درجهای از قوانین ضمانت ورشکستگی اخذ وام با حفاظت حفظ حقوق وامگیرنده وامدهنده، اندازه گیری می کند. ، اعتبار داخلی به بخش خصوصی شامل منابع مالی ارائه شده به بخش خصوصی از جمله از طریق وام، خرید اوراق بهادار غیر عدالت و اعتبارات تجاری و حسابهای دیگر دریافتنی، که ایجاد یک تعهد برای بازپرداخت ایجاد می کند، برای برخی از کشورها، این ادعا شامل اعتبار به شرکتهای دولتی نیز می شود؛ و پرتفوی وام ناخالص مؤسسات تأمین مالی خرد که عبارتست از ترکیب متوازن وام ناخالص در نهاد قرضههای کوچک (برحسب دلار فعلی امریکا)، تقسیم بر تولید ناخالص داخلی (برحسب دلار فعلی امریکا) و ضرب در 100. میباشد.
- سرمایه گذاری: شامل چهار زیر شاخص سهولت حفظ سرمایهگذار، بازار سرمایه، مجموع ارزش کل سهام معاملاتی و معاملات سرمایه گذاری میباشد. تا نشان دهد که آیا اندازه بازار با پویایی بازار یکسان و جور است و سرمایه گذاری در بازار سهام توسط ارزش کل سهام معامله شده تکمیل می شود.
- تجارت و رقابت: شاخصهای میانگین وزنی نرخ تعرفه کاربردی، دسترسی به بازارهای صادراتی غیر کشاورزی و شدت رقابت محلی را شامل می شود. شرایط بازار با دو شاخص متوسط نرخ تعرفه وزندهی بوسیله سهم واردات و اندازه گیری شرایط دسترسی به بازارهای غیر کشاورزی و بازارهای خارجی (پنج بازار عمده صادرات وزندهی بوسیله تعرفه گمرکی واقعی بکار گرفته شده) ارائه می شود و شاخص شدت رقابت محلی نیز یک شاخص نظرسنجی میباشد.
بطور کلی پیچیدگی بازار با اعمال فشار رقابتی، افزایش بهرهوری و معاملات اقتصادی و پاسخگویی عرضه به تقاضا باعث کمک به محیط نوآوری می شود.
- شاخص پیچیدگی کسبوکار: شاخص پیچیدگی کسبوکار چگونگی منجر شدن شرکتها به فعالیتهای نوآوری را ارزیابی می کند و شاخصهای کارکنان دانشی، ارتباط نوآوری و جذب دانش را شامل می شود. شاخص تحقیق و سرمایه انسانی موجب می شود که انباشت سرمایه انسانی از طریق آموزش و بویژه آموزش عالی و اولویتبندی فعالیتهای تحقیق و توسعه یک شرط ضروری برای ایجاد نوآوری باشد. این منطق با این ادعا که کسبوکار، بهرهوری، رقابت، ظرفیت نوآوری بالقوه خود را از طریق استخدام و بکار گیری تکنسین و متخصصان، بهبود میبخشد، یک گام فراتر برداشته است.
- کارکنان دانشی: این شاخص پنج شاخص کمی را در بر میگیرد که عبارتند از مجموع تعداد افراد شاغل در خدمات دانشبنیان، وجود آموزش رسمی در سطح شرکتها بر اساس درصد شرکتهایی که برنامه های آموزشی رسمی برای کارکنان تمام وقت خود ارائه میدهند، هزینه تحقیق و توسعه انجام شده توسط شرکتها به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، درصد کل هزینه های ناخالص تحقیق و توسعه که توسط شرکت تأمین مالی می شود و تعداد شرکتکنندگان در آزمونهای تحصیلات تکمیل مدیریت[142] بر مبنای جمعیت 20 تا 34 سال که به عنوان معیاری برای طرز فکر کارآفرینی فارغ التحصیلان جوان در نظر گرفته شده است.
- ارتباط نوآوری: ارتباط نوآوری و مشارکت بخش خصوصی و عمومی و دانشگاه برای نوآوری ضروری است. در بازارهای نوظهور، حبابهای سرمایه اطراف شبکه های و خوشههای فناوری و صنعتی توسعه یافته است. ارتباط نوآوری داده های کمی و کیفی را با در نظر گرفتن پنج زیر شاخص همکاری تحقیقاتی دانشگاه و صنعت، وضعیت توسعه خوشهای، هزینه های ناخالص در تحقیق و توسعه که از خارج کشور تأمین مالی شده است، سرمایه گذاری مشترک و معاملات همکاری استراتژیک و ثبت اختراعات ایجاد شده توسط حداقل سه شرکت را ترسیم می کند.
- جذب دانش: این شاخص آمارهایی در ارتباط با بخشهایی با تکنولوژی پیشرفته یا بخشهایی که به عنوان کلید نوآوری معرفی میشوند در بر میگیرد. شاخصهای این شاخص فرعی عبارتند از حق امتیاز و پرداخت هزینه های آن به عنوان درصدی از کل تجارت، واردات محصولاتی با تکنولوژی پیشرفته به عنوان درصدی از کل تجارت، واردات خدمات رایانهای و ارتباطی و خالص جریانهای ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی[143] به عنوان درصدی از درآمد ناخالص میباشند.
- شاخص خروجی دانش و تکنولوژی: این شاخص تمامی متغیرهایی که نتایج حاصل از ابداعات و اختراعات میباشد را در بر میگیرد. زیر شاخصهای آن عبارتند از دانشآفرینی، اثر دانش و انتشار دانش.
- دانشآفرینی: دانشآفرینی زیر شاخص هایی در بر میگیرد که نتایج فعالیتهای مبتکرانه و نوآورانه را نشان میدهند که عبارتند از درخواست ثبت اختراع توسط افراد مقیم یک کشور هم در اداره ثبت اختراعات محلی و هم در سطح بینالملل از طریق پیمان همکاری حق ثبت اختراع[144] ، درخواستهای ثبت مدل کاربردی در دفاتر ملی توسط افراد مقیم یک کشور، مقالات چاپ شده علمی و فنی در رشته های فیزیک، زیستشناسی، شیمی، ریاضیات، پزشکی بالینی، تحقیقات زیست پزشکی، مهندسی و فنآوری، و زمینشناسی و علوم فضا در مجلات معتبر و تعداد مقالاتی که به مقاله ارجاع دادهاند.
- اثر دانش: شامل نمایش آماری تأثیر فعالیتهای نوآوری در سطوح اقتصاد خرد و کلان و یا سطوح مربوط به آن است. زیر شاخصهای آن عبارتند از رشد نرخ تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر شاغل که میزان بهرهوری به ازای هر فرد شاغل را نشان میدهد و عبارتست از تولید ناخالص داخلی تقسیم بر تعداد افراد شاغل در یک کشور، تراکم کسبوکار جدید که عبارتست از تعداد شرکتهایی که در گزارش سال جاری به ثبت رسیده اند به ازای هر هزار نفر جمعیت با سن بین 15 تا 64 سال، مجموع هزینه های نرمافزار کامپیوتری که شامل ارزش کل نرمافزار خریداری شده و یا اجاره بستههای نرمافزاری از قبیل سیستمهای عامل، سیستمهای پایگاه داده، ابزارهای برنامهنویسی، نرمافزار، و برنامههای کاربردی میباشد و هزینههایی که برای توسعه نرمافزار داخلی و برونسپاری توسعه نرمافزار سفارشی مستثنا شده است. دادهها ترکیبی از ارقام واقعی و تخمینی میباشند و به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی گزارش شده است، گواهینامه کیفیت ایزو 9001 که تعداد گواهینامههای صادر شده منطبق با کیفیت ایزو 9001 را در سیستمهای مدیریت کیفیت نشان میدهد و آخرین شاخص، شاخص خروجی تکنولوژی پیشرفته[145] و نیمه پیشرفته[146] میباشد که به عنوان درصدی از کل تولیدات خروجی در نظر گرفته می شود.
- انتشار دانش: تصویر منعکس شده از زیر شاخصهای شاخص اصلی انتشار دانش است. زیر شاخصهای آن عبارتند از هزینه های حق امتیاز و مجوزهای دریافتی، صادرات محصولات با تکنولوژی پیشرفته به عنوان درصدی از کل معاملات، صادرات خدمات کامپیوتری، ارتباطی و اطلاعاتی به عنوان درصدی از کل معاملات و جریان خروجی خالص سرمایه گذاری خارجی به عنوان درصدی از کل تولید ناخالص داخلی.
- شاخص خروجی خلاقانه: نقش خلاقیت در نوآوری هنوز بطور گسترده در اندازه گیری نوآوری و بخشهای سیاسی در نظر گرفته نشده است. شاخص نوآوری جهانی از رمان آغاز کار خود، همواره بر اندازه گیری خلاقیت به عنوان بخشی از زیر شاخص نوآوری تأکید کرده است. این شاخص، سه زیر شاخص دارایی های نامشهود، خدمات و کالاهای خلاقانه و خلاقیت آنلاین را در بر میگیرد.
- دارایی های نامشهود: شامل آماری از زیر شاخصهای درخواستهای ثبت برند تجاری در اداره بین المللی برند تجاری توسط افراد مقیم یک کشور، درخواست علامت تجاری سیستم مادرید[147] توسط کشور مبدأ و دو سؤال نظرسنجی خلق مدل کسبوکار و فناوری ارتباط و اطلاعات به معنای اینکه تا چه اندازه فناوری ارتباطات و اطلاعات خلق کسبوکار جدید را قادر میسازد و خلق مدل سازمانی و فناوری ارتباطات و اطلاعات به معنای اینکه تا چه اندازه فناوری ارتباطات و اطلاعات خلق مدل سازمانی جدید را قادر میسازد.
- خدمات و کالاهای خلاقانه: شاخص خدمات و کالاهای خلاقانه شامل معیارهایی برای دریافت خروجیهای خلاق و ابتکاری در یک اقتصاد است. در این شاخص به منظور پوشش گسترده این شاخص، ترکیبی از خروجیهای سرگرمی و رسانهای جهانی نیز در نظر گرفته می شود و شامل زیر شاخصهای صادرات خدمات خلاقانه و فرهنگی که خود شامل خدمات اطلاعاتی، تبلیغاتی، تحقیقات بازار، رأیگیری افکار عمومی و دیگر خدمات فردی، فرهنگی و تفریحی میباشد و به عنوان درصدی از کل صادرات در نظر گرفته می شود. تعداد فیلمهای ملی تولید شده در یک کشور با مدت زمان حداقل 60 دقیقه، خروجیهای رسانهای و سرگرمی جهانی، خروجی چاپ و نشر به عنوان درصدی از کل خروجی تولیدی و صادرات کالاهای خلاقانه به عنوان درصدی از کل معاملات میباشد.
- خلاقیت آنلاین: شامل چهار زیر شاخص بر اساس جمعیت 15 تا 69 سال میباشد که عبارتند از دامنههای سطح بالای عمومی یک کشور که توسط اینترنت تعریف می شود و می تواند نامحدود (مانند com، org، info و net) و یا محدود –براساس تحقق معیار واجد شرایط- (مانند biz،name وpro) باشد، متوسط تعداد ویرایشهای ماهیانه انجام شده در ویکیپدیا[148] و تعداد تصاویر ویدئوهای بارگذاری شده در یوتیوب[149](دوتا و همکاران[150]، 2014).
6-2- پیشینه تحقیق
1-6-2- پیشینه خارجی
موضوع اوزان مشترک برای اولین بار توسط رل[151] در سال 1991 مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. بطور خلاصه هدف از این تحقیق ارائه مدلهایی است که از طریق آن تنها یک وزن برای هر یک از شاخصهای ورودی و خروجی بدست آید و کارایی واحدهای تحت بررسی با بهره گرفتن از اوزان مشترک محاسبه گردد.
کرانبلاث[152] در سال 1991 بیان کرد که مدل DEA را میتوان بصورت یک مدل خطی چند هدفه نوشت. در این مدل تابع هدف، همان تابع هدف مدل CCR است با این تفاوت که بجای اینکه کارایی یک واحد ماکزیمم شود، کارایی تمامی واحدها بطور همزمان ماکزیمم می شود.
کوک و کرس[153] (1991) مدلی برای جمعآوری رتبه بندیهای ترجیحات و اولویتهای ترتیبی از طریق معیارهای چندگانه ارائه نمودند وزن معیارها به عنوان بخشی از فرایند بهینه سازی توسعه داده می شود. این مدل از سه سطح ترجیحات ترتیبی بهره میگیرد که عبارتند از اولویتبندی گزینه ها بر اساس هر معیار، اولویتبندی معیارها بر اساس بازتاب اهمیت هر معیار و اولویتبندی معیارهایی که درجهای را که پاسخ دهنده می تواند بطور واضح میان گزینه ها تفاوت قائل شود را بیان می کند. مدل ارائه شده بر پایه ساختاری تحلیل پوششی دادهها قرار دارد. وزنهایی مشترک در این مدل با سریهای محدود شده تحلیل پوششی دادهها و به دنبال آن نزدیک کردن فاصله حدود بالا و پایین وزنها، بدست می آید.
گانلی و کوبین[154] (1992) با پیشنهاد استفاده بالقوه از وزنهای مشترک برای رتبه بندی واحدها، برای محاسبه وزنهای مشترک مدلی ارائه دادند. مدل ارائه شده محدودیتهایی مشابه به مدل CCR دارد اما تابع هدف آن بصورت حداکثر سازی مجموع نرخ کارایی تمامی واحدها میباشد.
استرن[155] و همکاران (1994) در مقالهای با مورد مطالعاتی دپارتمانهای آکادمیک دانشگاه بن گورین[156] مدل تحلیل پوششی داده های را مورد ارزیابی قرار دادند. مطالعه آنها از پنج جنبه تشکیل می شود. ابتدا دپارتمانهای دانشگاه را با مدل تحلیل پوششی دادهها مورد ارزیابی قرار میدهند واحدهای کارا و ناکارا را شناسایی می کنند. سپس مقیاسهای جدید در رابطه با مجموعه مرجع موجود در تجزیه و تحلیل دپارتمانهای مختلف پیشنهاد می کنند. آنها تعداد دفعاتی را که یک واحد در حل مدل سایر واحدها کارا می شود را به عنوان ابزاری برای رتبه بندی واحدهای کارا در معرفی می کنند و برای تحلیل واحدهای ناکارا تعداد واحدهایی که با حل مدل این واحدها کارا میشوند و همچنین تعداد واحدهایی که به منظور کارا شدن واحد ناکارا باید از مجموعه مرجع حذف شود را در نظر میگیرند. در بعد بعدی، دو مدل آماری آنالیز خوشهای و آنالیز تفکیکی مورد بررسی قرار میگیرد که مشخص می شود مدل آنالیز خوشهای نتایج مفیدی را ارائه نمیدهد از این مدل برای تقسیم واحدها به چندین مجموعه استفاده می کنند، اما مدل آنالیز تفکیکی در تطبیق با تقسیمبندی واحدها به واحدهای کارا و ناکارا توسط مدل تحلیل پوششی دادهها نتایج خوبی را ارائه میدهد. و همچنین تغییرات سازمانی که یک واحد ناکارا به سایر واحدها نزدیک و ملحق کند را با بهره گرفتن از تحلیل پوششی دادهها مورد آزمایش قرار میدهند و نهایتاً مدل تحلیل پوششی دادهها را با مدل هزینه به ازای هر دانشجو (رویکرد خالص اقتصادی) مورد مقایسه قرار میدهند.