تحلیل همبستگی ابزاری آماری است که به وسیله آن میتوان درجهای که یک متغیر به متغیری دیگر، از نظر خطی مرتبط است را اندازه گیری کرد. همبستگی معیاری برای تعیین میزان ارتباط دو متغیر بوده و معمولاً با تحلیل رگرسیون به کار برده می شود. موضوع همبستگی با بحث درباره دو معیار ضریب تعیین (R2) و ضریب همبستگی ® به صورت زیر دنبال می شود.(آذر و مؤمنی،۱۳۸۵: ۱۸۲)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ضریب همبستگی( r ) ریشه دوم ضریب تعیین است که می تواند مقادیر بین ۱- و ۱+ ، را به خود بگیرد. علامت آن همان علامت شیب خط رگرسیون(b) است یعنی اگر شیب خط رگرسیون مثبت باشد ضریب همبستگی نیز مثبت، و اگر شیب خط رگرسیون منفی باشد ضریب همبستگی نیز منفی خواهد بود. همچنین اگر شیب خط رگرسیون صفر باشد ضریب همبستگی صفر می گردد. ضریب همبستگی، شدت رابطه و همچنین نوع رابطه، را نیز نشان می دهد. لازم به ذکر است که ضریب تعیین در مقایسه با ضریب همبستگی معیار گویاتری است.
(۷)
ضریب تعیین (R2) مهمترین معیاری است که با آن میتوان رابطه بین دو متغیر xوy را توضیح داد که میزان انحراف مشاهدات (y) را با برآورد خط رگرسیون اندازه میگیرد. این ضریب، بین صفر تا یک در نوسان بوده بطوریکه مقدار صفر بیانگر آن است که خط رگرسیون هرگز نتوانسته است تغییرات y را به تغییرات متغیر مستقلx نسبت دهد. مقدار یک نیز بیانگر آن است که خط رگرسیون به طور دقیق توانسته است تغییرات y را به x نسبت دهد. این ضریب به صورت زیر قابل محاسبه است.
(۸)
در رگرسیون به دنبال برآورد رابطهای ریاضی و تحلیل آن هستیم، به طوری که با آن بتوان کمیت متغیری مجهول را با بهره گرفتن از متغیرهای معلوم تعیین کرد. (آذر و مؤمنی،۱۳۸۵: ۶۳) مدلهای رگرسیون، انواع مختلفی دارند که متداولترین آنها نوع ساده و مرکباند. رگرسیون ساده شامل ارتباط بین دو متغیر و رگرسیون مرکب، ارتباط یک متغیر را با دو یا تعداد متغیر بیشتر نشان میدهد. رگرسیون مرکب رابطه بین متغیر وابسته را با یکی از متغیرهای مستقل، در شرایط ثابت بودن دیگر متغیرهای مستقل، نشان میدهد. استفاده از مدلهای رگرسیون متضمن پیش فرضهایی است که در ادامه مورد بحث قرار میگیرد (آذر و مؤمنی،۱۳۸۵: ۷۳).
(۹)
۳-۹ پایایی و روایی
۳-۹-۱ سنجش پایایی پرسشنامه
قابلیت پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است که نشان دهنده این است که ابزار اندازهگیری تا چه اندازه نتایج یکسانی در شرایط مشابه به دست میدهد. به منظور سنجش پایایی، پرسشنامه به صورت پیش آزمون به ۳۰ نفر از مدیران و کارکنان شرکت قند اسلام آباد غرب ارائه شد.
میزان ضریب آلفای کرونباخ برای ۳۰ پرسشنامه در مرحله پیش آزمون، برای سؤالات مربوط به هر یک از متغیرها به ترتیب، ۹۳۹/۰ برای بازاریابی رابطهمند و ۸۴۳/۰ برای پیشبرد فروش و ۹۳۵/۰ (۹۳%) برای کل سوالات به دست آمد. با توجه بالاتر بودن ضرایب مذکور از ۷/۰ (۷۰ درصد) میتوان ادعا کرد که پرسشنامه از پایایی(در مرحله پیش آزمون) مطلوبی برخوردار است.
جدول۳ -۲ نتایج آلفای کرونباخ(پیش آزمون)
متغیرها تحقیق | تعداد سوالات | تعداد مشاهدات | آلفای کرونباخ |
بازاریابی رابطهمند | ۲۰ | ۳۰ | ۹۳۹/۰ |
پیشبرد فروش | ۱۰ | ۳۰ | ۸۴۳/۰ |
کل سوالات | ۳۰ | ۳۰ | ۹۳۵/۰ |
در نهایت میزان ضریب آلفای کرونباخ برای ۹۱ پرسشنامه عودت داده شده برای سؤالات مربوط به هر یک از متغیرها به ترتیب، ۸۸۰/۰ برای بازاریابی رابطهمند و ۸۳۰/۰ برای پیشبرد فروش و ۹۰۱/۰ (۹۰%) برای کل سوالات پرسشنامه به دست آمد. با توجه بالاتر بودن ضرایب مذکور از ۷/۰ (۷۰ درصد) میتوان ادعا کرد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است.
جدول۳ -۳ نتایج آلفای کرونباخ(نهایی)