5
فروشگاه به عنوان تصوری از خود،فروشگاه به عنوان من کی هستم،سازنده تصور من از خودم،فروشگاه تصویری از من است،شباهت به مشتریان فروشگاه.
تجانس و سازگاری
3
3-5-2) بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات تحقیق
یکی از مهمترین جنبههای هر تحقیق، مناسب بودن ابزار اندازهگیری آن است. هر نوع ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند دادههای متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این دادهها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیههای مورد نظر را بیازماید و به سؤال تحقیق پاسخ دهد. بررسی روایی و پایایی ابزار اندازهگیری بسیار مهم میباشد که به شرح آنها پرداخته میشود.
الف) روایی[59]: مفهوم روایی یا اعتبار به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حدی خصیصه مورد نظر را میسنجد. در واقع، روایی آن است که ابزار اندازهگیری برای اهداف مورد نظر یعنی اندازهگیری متغیر تحقیق از کارآیی لازم برخوردار باشد. روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش قصد اندازهگیری آن را دارد (پاشا شریفی و شریفی، 1383) بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. روشهای متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازهگیری وجود دارد. در این پایاننامه از اعتبار محتوا [60] بهره گرفته شده است، زیرا اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیلدهنده یک ابزار اندازهگیری بهکاربرده میشود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازهگیری، به سؤالهای تشکیلدهنده آن بستگی دارد (سرمد و دیگران، 1380) با وجود اینکه در تحقیق حاضر از پرسشنامه استاندارد ارائهشده توسط داس (34) استفاده شده است، طبيعتاً مورد تأييد و استفاده صاحبنظران مديريت در سطح بینالمللی میباشد؛ با این حال، جهت اطمينان از روايي، پرسشنامه در اختيار متخصصین و صاحبنظران از جمله اساتید راهنما قرار گرفت که نظر آنان نيز مؤيد روايي پرسشنامه بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ب) پایایی[61] : پایایی ابزار یکی از ویژگیهای فنّی ابزار اندازهگیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. همچنین پایایی باثبات، صحت و قابلیت پیشبینی یافتههای تحقیق سر و کار دارد. ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازهگیری ویژگیهای باثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی آن را می سنجد (سرمد و دیگران، 1380). برای محاسبه پایایی، شیوههای مختلفی بهکاربرده میشود، که در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفادهشده که به وسیله نرمافزار SPSS برای مجموعه سؤالات مربوط به هر متغیر محاسبه گردیده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه میان افراد نمونه توزیع و پس از گردآوری، از طریق نرمافزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ آن محاسبه گردید.برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود.سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد:
که در آن :
= ضریب پایایی کل آزمون
= k تعداد سوال های پرسشنامه
= واریانس مربوط به سوال i ام.
= واریانس کل سوالات آزمون
جهت سنجش پایایی پرسشنامه در بین 40 نفر از مشتریان شرکت پخش رازی استان گیلان توزیع گردید و پرسشنامه ها جمع آوری گردید.آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS به ترتیبی که در جدول 1-3 مشاهده می نمایید به دست آمده است.دامنه آلفای کرونباخ از 0 ( عدم پایداری) تا 1+ (پایایی کامل) قرار می گیرد.که هر چه مقدار به دست آمده به 1+ نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر است. با توجّه به اين كه حداقل ضريب پايايي براي پرسشنامههای پژوهشي70/0 میباشد، ملاحظه میگردد كه ضرايب آلفاي كرونباخ بدست آمده برای تمامی متغیرها از اين مقدار بالاتر است. بنابراین میتوان ادعا نمود که پایایی و اعتبار پرسشنامه تحقیق مطلوب بوده است.
جدول3-3) جدول پایایی مربوط به سؤالات پرسشنامه
ضریب آلفای کرونباخ
تعداد سؤالات
متغیر
914/0
16
شخصیت برند
897/0
6
وفاداری به فروشگاه
854/0
5
تجانس و سازگاری