که ممکن است مرکزی[۳۴] ، ایالتی[۳۵] یا محلی[۳۶] باشد. تامین مالی ممکن است تحت شرایط خاصی ایجاد شود مثل تطابق با الزامات سیاسی خاص یا فعالیت درون چارچوب قانونی.
۲-۱۸-۱-۲-وام ها و قرض ها[۳۷]
که ممکن است کوتاه مدت باشند.( تا یک سال ) یا بلند مدت باشند( تا ۲۰ سال) وام ها یاقرض ها ممکن است به عنوان تامین مالی بدهی[۳۸] شناخته شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آن پول نقد آماده ایی را برای سرمایه گذاری بر روی تسهیلات فراهم می کند و درآمدی برای تولیدکردن دارایی هاست. از طرفی دیگر ، آن ممکن است بار بهره [۳۹]را موجب شود. و ممکن نیست همیشه درآمد زایی داشته باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱۸-۱-۳- انتشار سهام جدید[۴۰]
یا یک شناوری عمومی[۴۱] که به عنوان تامین مالی صاحبان سهام [۴۲]شناخته می شود.برعکس قرض گرفتن پرداخت بار بهره یا بازپرداخت اصل پول را به قرض دهند تحمیل نمی کند. به هر حال ، کنترل را به سهامدار تحویل می دهد و یک انتظاری وجود دارد که یک سودی باید پرداخت شود.
۲-۱۸-۱-۴- درآمدهای تقسیم نشده ( د رآمدهای نگهداری شده ) [۴۳]
پولی است که دومرتبه سرمایه گذاری در سازمان ورزشی شده است. نکته ای که باید به آن توجه کرداین است که پرداخت بهره ای ندارد و کنترل در زمانی که سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد، حفظ می شود. برای سازمان های ورزشی غیر انتفاعی[۴۴] ، نگهداری درآمدها واجب و ضروری است، ازآنجایی که آن یک الزام قانونی است.
۲-۱۸-۲- تامین مالی بازگشتی [۴۵]
شامل پولی است که فعالیت های روزانه را تامین مالی می کند. که از منابع متعددی می آید که وابسته به نوع سازمان ورزشی است.
۲-۱۸-۲-۱- حق عضویت[۴۶]
که ممکن است جوان بالغ[۴۷] ، عضو پیوسته[۴۸] ، فامیل یا دسته بندی های مشابه باشد. نکته ای که اینجا باید به آن توجه کرد این است که آنها اغلب صادقانه خویشاوند پایدار محسوب می شوند و بنابراین یک منبع نقد فوری محسوب می شوند. اعضا همچنین یک عملکرد بازاریابی را بوسیله ی ایجاد کردن یک پایگاه مشتری مرکزی[۴۹] ارائه می کنند.
۲-۱۸-۲-۲- هزینه ی ورود تماشاچیان[۵۰]
شامل دسته هایی از جوانان بالغ ، فامیلان ، گروه های خاص ، حق بیمه [۵۱]، می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد، زمانیکه درجه ی بالایی از انعطاف وجود دارد، بدلیل تغییر الگوی حضور[۵۲] و تفاوت هایی در برنامه های بازی ها مجبور می شویم تنوع زیادی هم وجود داشته باشد.
۲-۱۸-۲-۳- تسهیلات شرکتی[۵۳]
شامل صندوق ها[۵۴] و میزبانی ها(مهمانوازی)[۵۵].نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سرمایه زیادی نیاز است اما نقاط قوتی وجود دارد که ارتباطات تجاری ایجاد می شود و می تواندحق اجاره ایی بیمه[۵۶] هزینه شده باشد.
۲-۱۸-۲-۴- حق الزحمه ی بازیکنان [۵۷]و هزینه هایی شامل حق وردی ها[۵۸] ( ورودی ها ) ، اجاره ی تجهیزات[۵۹]
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که درآمد وابسته به تقاضا است و کاربر به خاطر تجربه اجرت می گیرد.
۲-۱۸-۲-۵- اقدامات افزایش سرمایه ایی خاص [۶۰]
از دیگر منابع تامین مالی بازگشتی است که ممکن است شامل حراج[۶۱] ، فروش چیزها ی بی اهمیت و…باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بار بر روی کارمند و اعضایی است که ترتیباتی می دهند و به امور رسیدگی می کنند.به هر حال ، این دسته از وقایع ممکن است از طریق بالابردن نرخ اجناس[۶۲] درآمد زا و سودآور باشد.
۲-۱۸-۲-۶- لاتاری و قمار[۶۳]
مثل بخت آزمایی، شراب خواری، ماشین های قمار و…نکته ی مهم این است که اجازه نیاز است و اغلب الزام است. حاشیه سود پایین است و رقابت سخت از دیگر طرف های دعاوی وجود دارد.
۲-۱۸-۲-۷- تجارت [۶۴]
مثل خاطرات [۶۵]، شال گردن ، تی شرت ها ، ژاکت ها ، تجهیزات چاپ[۶۶] . نکته ی مهم این است در حالیکه می تواند یک افزایش کوتاه مدتی بر درآمد داشته باشد آن می تواند غیر مسطح[۶۷] همراه با افت[۶۸] در زمینه ی موفقیت باشد.
۲-۱۸-۲-۸- حامیان مالی و پشت نویسی [۶۹]
از دیگر منابع خوب هستند که ممکن شامل اسم شب ها ، شرکا، نشان ها ، پشت نویسی محصولات، معاملات مخالف باشد. به هر حال ممکن است سازمان کنترل خود را از دست بدهد و وابسته به درآمد حامیان مالی باشد و بوسیله ی تقاضا های شرکا متفاوت است.
۲-۱۸-۲-۹-کترینگ [۷۰]
ممکن ست شامل غذا ها یا نوشیدنی هایی می شود که همان جا سرو می شود و یا برده می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آن کاربر[۷۱] است اما به خاطر اینکه یک محیط غیر رقابتی ارائه می کند، حاشیه سود بالایی را حفظ خواهدکرد.
۲-۱۸-۲-۱۰- حق پخش رسانه[۷۲]
مثل تلویزیون و رادیو و اخیرا بیشتر اینترنت و حق جریان تلفن[۷۳] همراه است. نکته ایی که باید توجه شود این است که آن را به بر ورزش های حرفه ای بر مبنای شنوندگان زیاد متمرکز شود و ممکن است با بیشتر موسسات ورزشی و باشگاه ها غیر مرتبط باشد.در همین زمان آن ممکن است منبع درآمدی بزرگ و منحصر به فردی برای لیگ های ورزشی حرفه ای باشد.
۲-۱۸-۲-۱۱- درآمد سرمایه ای[۷۴]
مثل بهره بدست آمده و سودهای سهام : به هر حال نکته این است که قیمت های سهام می تواند در کوتاه مدت تغییر کند، و زیان می تواند به خاطر سطح ریسک ایجاد شود . بعلاوه نرخ سود ممکن است پایین باشد.
۲-۱۸-۲-۱۲- بخشش های دولت[۷۵]
ممکن مرکزی ، یا ایالتی یا محلی باشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اغلب در ورزش های مختلف متفاوت است و سال به سال متفاوت است و مثل بودجه ی سرمایه ایی دولت باید شرایط خاص ایجاد شود. (استوارد[۷۶]،۲۰۰۷ : ۲۵-۲۰)
۲-۱۹- تامین مالی باشگاه های فوتبال
هر سازمان ورزشی برای پیشبرد برنامه ها و پروژه های خودنیاز به حمایت مالی دارد؛ این حمایت ها موجب می شود تا سازمان ورزشی به آرمانهایش نایل شود. بخش مهم این منابع از محل منابع دولتی تأمین می گردد. درآمدهای دیگری نیز از سوی سازمان های بین المللی و درآمدهای بازاریابی، حق عضویت ها، اعانات، قابل حصول است. امروزه بسیاری از سازمان های ورزشی برای تأمین منابع مالــی موردنیاز خود به سوی شرکت هایی می روند که علاقمندهستند به صورت داوطلبانه و برای تبلیغ نام شرکت خودشان به ورزش کمک کنند.(حسینی،۱۳۸۶ :۱۰) علاوه براین توانمندی باشگاه ها برای تولید ارزش و ساختار درآمدی آنها برای خرید و فروش بازیکنان، فروش محصولات فرعی ( پیراهن ، لوازم ورزشی و…) حمایت های مالی هواداران ، حق پخش تلویزیونی ،بلیت فروشی و تبلیغات به گونه ای است که می تواند تامین کننده ی منابع مالی آن ها باشد.
۲-۲۰- تامین مالی باشگاه های فوتبال اروپا
در بیشتر موارد تبدیل به اوراق بهادار کردن مورد استفاده قرار می گرفت،درمراحل بعدی توسعه ی استادیوم های فوتبال درالویت تامین مالی قرار داشت. فرایند تیدیل به اوراق بهادار کردن می تواند با اوراق قرضه شهرداری ها مقایسه گردد که به منظور تامین مالی پروژه ها مورد استفاده قرار می گرفت.تبدیل به اوراق بهادارکردن به باشگاه ها در بلند مدت سود خوبی می دهد .مدیران مالی و باشگا ها باید به خوبی تفکر کنند زمانی که بخواهند تبدیل به اوراق بهادار کردن را آغاز کنند.به خاطر اینکه این فرایند احتمال دارد بسیار خطرناک باشد.تبدیل به اوراق بهادار کردن باید بوسیله ی دارایی ها برگردانده شود.امروزه ، لیورپول در فکر ساختن استادیوم جدیدی بوسیله ی تبدیل به اوراق بهادار کردن است. آرسنال هم اکنون این کار را انجام داده است و ۳۵۷ میلیون پوند از این طریق تامین مالی شده است. (Deloitte&Touche Annual, 2002:45)
۲-۲۰-۱- فوتبال حرفه ایی در غرب اروپا بر چهار منبع تامین مالی اصلی تاکید می کند
درآمد های روز مسابقه ( قبض ها ی ورودی و فروش بلیط های تمام فصلی)
حق پخش تلویزیونی
حامیان مالی ( اسم گذاری برند بر روی لباس ها و دور استادیوم)
دیگر درآمدهای تجاری – بازرگانی ( تجارت های پروانه دار، خدمات کنفرانس ، کترینگ ) (دلویتی[۷۷]، ۲۰۰۸: ۱۲)
۲-۲۱- منابع مالی و هزینه های سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال ژاپن
حق عضویت
حق پخش تلویزیونی
حامیان مالی
صدور مجوز