در ادامه جدول سوات برای نشان دادن موقعیت استراتژیک دفاتر پیشخوان ترسیم شده است :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ردیف | عوامل | نمره |
۱ | عوامل خارجی | ۲٫۶ |
۲ | عوامل داخلی | ۲٫۴ |
شکل۹ – موقعیت استراتژیک سازمان
۴-۳-۳-۱) تحلیل موقعیت استراتژیک سازمان :
همانطور که از نمودار فوق پیداست موقعیت سازمان در وضعیت محافظه کارانه قرار دارد. هنگامی که مختصات ارزیابی در منطقه محافظه کارانه قرار گیرد، سازمان می بایست با بهره گیری از مزیت های بالقوه ای که در فرصت های محیطی نهفته است، حداکثر تلاش خود را برای جبران نقاط ضعف موجود بکارگیرد. به عبارتی سازمان هایی که در این موقعیت قرار می گیرند، از وضعیت خارجی مناسبی برخوردارند، ولی وضع داخلی خوبی ندارند. لذا در اینجا استراتژی هایی باید اولویت یابند که در راستای تحقق این هدف قرار داشته باشند. استراتژی هایی که در این وضعیت توصیه می شوند عبارتند از : رسوخ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول، تنوع همگون. همانطور که در فصول قبل بیان شد وضعیت صنعت کسب و کار دفاتر پیشخوان تا حدودی حالت انحصاری به خود گرفته، و به غیر سازمان پست جمهوری اسلامی، شرکت های پست خصوصی و شهرداری و چند سازمان دیگر، رقیب جدی که همپای دفاتر، رسالت آن را به دوش بکشد وجود ندارد. حال سوال اینجاست که چرا جایگاه سازمان در ناحیه محافظه کارانه قرار گرفته است. در توضیح این مسئله می توان این وضعیت را با چرخه عمر سازمان مرتبط دانست. وجود برخی خصوصیات سازمانی گویای این موضوع است که این جایگاه بیشتر متاثر از موقعیتیست که سازمان در طول چرخه حیات خود در حال سپری کردن است. وجود سطوح تصمیم گیری متعدد، تلاش برای معرفی خدمات جدید، تلاش برای حضور در عرصه های مختلف زمینه کسب و کار، نقدینگی اندک، پائین بودن سطح حقوق و دستمزد، در حال توسعه بودن سازمان ها و شرکت های تابعه زیر مجموعه، ناکامل بودن سیستم های سازمانی و غیره نشان می دهد که سازمان همچنان در حال سپری کردن مرحله معرفی چرحه حیات سازمانی خود می باشد.
(شکل۱۰)
۴-۳-۴) مرحله چهارم : ترسیم نقشه استراتژی
با هدف تعیین عوامل مرتبط با وجوه کارت امتیازی متوازن در ترسیم نقشه استراتژی دفاتر پیشخوان؛ ضمن مطالعه کلی شاخص های مرتبط با این وجوه در متون علمی، از نتایج حاصل از مرحله اول (تحلیل سوات) نیز بهره گرفته شد. در نهایت تعداد ۳۱ شاخص، مرتبط با ابعاد چهارگانه کارت امتیازی شناسایی شد، که پس از تائید اساتید محترم در قالب پرسشنامه شماره ۲، میان نمونه آماری تحقیق توزیع گردید. لذا تعداد ۸۵ پرسشنامه میان نمونه آماری توزیع گردید که در نهایت به تعداد ۶۵ مورد پاسخ داده شد. از آنجا که این مقدار از حجم نمونه اصلی کمتر می باشد لذا به منظور در نظر گرفتن اصول آماری مقدار خطای محاسبه در این مرحله ۰٫۰۸ در نظر گرفته شد که برای آن مقدار حجم نمونه ۶۳ بدست آمد که با توجه به تعداد پرسشنامه های عودت داده شده قابل قبول می باشد. در این پرسشنامه به هر یک از عوامل مقادیری از ۱ تا ۵، و بر حسب اهمیت و تاثیر آن عامل بر جنبه مورد نظر، امتیازی اختصاص داده شده است. برای آزمون فرض سوالات پرسشنامه از آزمون T-test استفاده شده است. فرضیه صفر و یک آزمون به صورت زیر تعریف می شود :
H0 : µ > 3
H1 : µ ≤ ۳
پیوست شماره۷ انتهای پایان نامه، خروجی محاسبات را در نرم افزار نشان می دهد. با توجه به مقادیر P-Value بدست آمده برای پرسشها که کمتر از ۰٫۰۵ می باشد، فرض صفر رد می شود و میانگین محاسبه شده در این قسمت موید نتیجه آزمون می باشد. به منظور تعیین ترتیب و اولویت قرارگیری هر یک از عوامل نیز، مقادیر میانگین برای هر کدام از شاخص ها(سوالات) محاسبه، و در ترسیم نقشه استراتژی لحاظ گردید. جداول زیر مقادیر میانگین بدست آمده برای هر عامل را نشان می دهد. در ادامه نیز نقشه استراتژی دفاتر پیشخوان ارائه می گردد.
میانگین نمره عوامل منظر فرایندهای داخلی
میانگین نمره عوامل منظر رشد و یادگیری
میانگین نمره عوامل منظر مالی
میانگین نمره عوامل منظر مشتری
شکل۱۱- نقشه استراتژی سازمان
۴-۳-۵) مرحله پنجم :
همانطور که در مدل پیشنهادی برایسون آمده است، پس از شناسایی مسائل استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی، اقداماتی چون اجرا، توصیف آینده سازمان، بازنگری و انتخاب برنامه استراتژیک و بازنگری مجدد برنامه می بایست انجام گیرد. این موضوع در مدل مفهومی تحقیق و در قالب مرحله پنج اشاره شده است، و یکی از مهم ترین گام های مدل می باشد و عدم انجام آن بی شک منجر به عدم موفقیت در برنامه و حصول نتایج مورد نظر خواهد شد. ولیکن از آنجا که اجرای این مرحله مستلزم در نظر گرفتن بازه زمانی، چه از جهت اجرا، چه از جهت ارزیابی نتایج و چه از جهت بازنگری در برنامه می باشد، لذا خارج از مسئولیت این تحقیق می باشد و انجام آن به استفاده کنندگان از آن واگذار می گردد.
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد
۵-۱) مقدمه :
در ابتدا اشاره ای به چرایی انجام تحقیق ضروری به نظر می رسد :
در هر تحقیق به منظور شناخت مسئله، در پی جمع آوری دانش در خصوص مسئله هستیم تا با توجه به سوالات پیش روی، و با بهره گرفتن از روش های انجام کار، روشی مناسب برای دستیابی به اهداف یا حل مشکل بیابیم. در این تحقیق، همانطور که در فصول مربوطه به
آن اشاره شد، بدنبال بررسی و تحلیل مسائل استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی برای دفاتر پیشخوان می باشیم. در فصل گذشته، به بیان یافته های تحقیق پرداخته شد و در مورد ویژگی ها نمونه آماری، تبیین مراحل انجام تحقیق بر اساس گام های مدل مفهومی و …. بحث شد. در این فصل با توجه به شرایط موضوع تحقیق، سوالات و اهداف تحقیق و نتایج بدست آمده از فصول قبل؛ به بحث و تحلیل یافته های تحقیق پرداخته خواهد شد و نتیجه گیری های لازم به عمل خواهد آمد. در انتها نیز پیشنهادهای لازم پیرامون موضوع ارائه می گردد.
۵-۲) نتیجه گیری :
در این تحقیق اهدافی پیش بینی شده بود که به شرح زیر می باشد :
الف) شناسایی و مطالعه الزامات، ماموریتها وارزشها، و ذینفعان مرتبط با دفاترخدمات پیشخوان
در این راستا با مطالعه اسناد و منابع موجود در کانون دفاتر و کمیته راهبری دفاتر پیشخوان و نیز انجام مصاحبه با مدیران مربوطه، ماموریت ها، اهداف و ارزش های دفاتر پیشخوان شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت که در فصل دوم به آن اشاره گردید.
ب) شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی دفاتر پیشخوان
هدف فوق نیز در قالب انجام مرحله دوم مدل مفهومی تحقیق برآورده شده است و در فصل چهارم ارائه گردیده است.
ج) تجزیه و تحلیل عوامل به منظور دستیابی به گزینه های استراتژیک