منابع ذخایر و سرمایه های متعلق به شرکت و یا کنترل شده توسط شرکت می باشند و تواناییها ظرفیت سازمان برای استقرار منابع می باشند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶- مزیت رقابتی به چه معناست
مزیت رقابتی می تواند کسب شود اگر استراتژی جاری، خلق ارزش باشد و توسط رقبا در حال حاضر و آینده اجرا نشود. اگر چه مزیت رقابتی توانایی برای پایدار شدن می باشد اما لزوماً این مورد نمی باشد.
شرکتهای رقیب می توانند وارد بازار شوند با منابعی که توانایی دارند مزیت رقابتی قبلی را باطل کنند که در نهایت منافع را برای شرکتهای قبلی کاهش می دهد.
اساساً در زمینه رقابت پایدار سود و منافع از زمان مستقل است. در عوض مزیت رقابتی پایدار است هنگامی که تلاش رقبا برای ارائه مزایای رقابتی تکراری باشد. هنگامی که اعمال تقلیدی بدون اخلال در مزیت رقابتی شرکت به پایان رسید استراتژی شرکت را می توان پایدار نامید. این دیدگاه در تضاد با دیدگاه های دیگر می باشد که بیان می کنند مزیت رقابتی زمانی پایدار است که بتواند سود باز گشت سرمایه را در دراز مدت فراهم کند.
۳-۷- طبقه بندی منابع
در بررسی مجموع منابع یک شرکت barney 1991 و panadian وmahoney در سال ۱۹۹۲ چندین طبقه بندی را پیشنهاد کردند که ما در اینجا از آنها اقتباس کرده ایم:
منابع فیزیکی مانند گیاهان، مراکز توزیع، موجودیها و…
منابع انسانی مانند اپراتور دستگاه ها، مدیران تولید، دانشمندان و …
منابع مالی مانند پول نقد، حجم بدهی، در دسترس بودن سهام و …
منابع تکنولوژی اطلاعات مانند سیستم مدیریت موجودی، شبکه ارتباطات، سیستم مدل سازی زنجیره تامین و …
منابع بازاریابی مانند سهم بازار، شناخت نام های تجاری ، حسن نیت و …
منابع سازمانی مانند سیستمهای آموزش، فرهنگ سازمانی و …
منابع حقوقی مانند اختراعات، کپی رایت، قراردادها و .
به جز منابع حقوقی این دسته بندیها در ادبیات RBV مورد توجه بوده اند که کتابها و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شده است. بدیهی است بسیاری از منابع مانند گیاهان ، اپراتور ماشین و نقدینگی ملموس و دارای کاراکترهایی برای اندازه گیری می باشند ولی منابع دیگر مانند دانشمندان و فرهنگ سازمانی ناملموس بوده و دارای خصوصیانی هستند که حداقل به طور مستقیم قابل اندازه گیری نمی باشند. یک چالش برای مدلسازی این است که رویکردی توصیفی برای اندازه گیری تاثیر منابع ناملموس بر روی استراتژی های شرکت در نظر بگیریم.
شناخت و ارزیابی نقش منابع تکنولوژی اطلاعات در شکل گیری استراتژیهای شرکتها اثبات شده است. تجزیه و تحلیل های اخیر با بهره گرفتن از اصول RBV نشان می دهد که منابع IT لازم هستند اما کافی نمی باشند. منابع IT از انواع دیگر منابع متقاوت هستند به دلیل اینکه آنها برای مدیریت منابع دیکر به خدمت گرفته شده اند و ارزش ذاتی ندارند.
به دلیل تاثیر زیادی که منابع ارزشمند شرکتها در محیط امروزی با تغییرات جدید تکنولوژی برموقعیت رقابتی شرکتها گذاشته است RBV چنین دسته بندی و کلیه الگو ها و قراردادهای مربوط به حفاظت منابع را پذیرفته است.
۳-۸- موانع تقلید از منابع
منابع و یا عوامل و فاکتورهای موجود به شرکت در انجام فعالیت هاو عملکردهایش کمک می کند، و چنانچه این عوامل و منابع به صورت فاکتور های جدا و تفکیک شده در نظر گرفته شوند به بهره وری نخواهند انجامید در نتیجه هماهنگی منابع بسیار مهم است.
روشی را که از طریق آن یک شرکت مانعی برای ایجاد تقلید بوجود می آوردبه عنوان “مکانیزم منزوی” شناخته می شود و بازتاب آن بر جنبه هایی چون فرهنگ سازمانی، امکانات و ظرفیت های مدیریتی، اطلاعات و حقوق مالکیت خواهد بود.
King اشاره به این دارد که ابهامات علی شرکت ممکن است منجر به مزیت رقابتی پایداری برای برخی شرکت ها شود. ابهام علی زنجیره ای است که به توضیح درجه ای که تصمیم گیرندگان به درک ارتباط ورودی و خروجی های سازمانی می رسند می پردازد. استدلال آنها این است که ناتوانی رقبا در فهمیدن دلیل عملکرد برتر دیگری به سازمانی که در حال حاضر عملکرد بهتری دارد کمک می کند تا به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابد.
چه چیزی سبب ناتوانی در درک علت عملکرد برتر سازمان می شود؟ آیا این مربوط به نتیجه عملکرد شرکت است؟ holly and Greely اشاره می کنند که وضعیت اجتماعی برخی منابع خاص به عنوان عنصر بوجود آورنده مکانیزم تفکیکی است و علاوه بر این اشاره دارد به سه ویژگی منابع خاص به عنوان عنصر پشتیبان سناریو ابهام علی که tacitness پیچیدگی ( مورد استفاده قرار گرفتن تعداد زیادی از منابع مربوط به هم ) و منحصر بودن ( ارتباط منابع خاص به فعالیت های خاص) که در نهایت این سه ویژگی در سد رقابتی نتیجه بخش خواهد بود.
با توجه به تعریف قبلی مزیت رقابتی که به عملکرد برتر نظر دارد و وابسته به منابع سازمان است و نوشته های تکمیلی King ما به این نتیجه می رسیم که ابهامات علی درون سازمانی مربوط به منابع به ایجاد مزیت رقابتی در سطح پایدار می انجامد. علاوه بر این توضیح می دهد تا چه حدی رقبا متوجه می شوند که منابع، پشتیبان عملکرد برتر تعیین کننده پایداری قدرت مزیت رقابتی خواهند بود.
حتی پس از شناسایی منابع با ارزش، ممکن است یک شرکت بر اساس وضعیت اجتماعی آن منابع و یا بیشتر در دسترس بودن جایگزین، از این اصل پیروی نکنند. منابع مشخص همچون شهرت کمپانی بسته به راهی است که در طی زمان کسب شده و این از مواردی است که شاید رقیب قادر به تقلید از آن نباشد. و بر سر این موضوع بحث می باشد که شاید برخی از منابع که حتی مورد پیروی و تقلید هم قرار گرفته است همان تاثیر را نداشته باشد چنانچه بیشترین نتیجه و تاثیر از همان منابع مشابه طی مدت زمان بیشتری بدست آمده است و از اینرو این گونه تقلید ها موفق نخواهد بود. با در نظر گرفتن شهرت به عنوان یکی از این منابع آیا توجیهی است که یک شرکت در اولین جنبش در بازار یک مزیت رقابتی را در دست داشته باشد؟ آیا یک تازه وارد موقعیت و شانس کسب این مزیت رقابتی را می تواند داشته باشد؟ kin and Park سه عامل را به عنوان امکان برتری کهنه کاران نسبت به تازه واردین به بازار معرفی می کنند. اول اینکه آنها تکنولوژی و علم چگونه عمل کردن برای عملکردی در سطح برتر را دارند. دوم اینکه این گروه ظرفیت ها و قابلیت هایی را بر اثر گذر زمان کسب کرده اند که از این رو دارای قدرت عملکرد و برتری نسبت به تازه واردین هستند. سوم اینکه هزینه های احتمالی ناشی از تعویض، که مشتری باید بپردازد در صورتیکه خواهان انتخابی دیگر باشد سبب می شود که شانس تسلط بر بازار از تازه واردین گرفته شود و در نتیجه سازمانها و شرکتهایی با قدمت بیشتر را بر بازار مسلط خواهد کرد. شناخت و وفاداری مشتریان سود معنوی است که این گروه از سازمانهای کهنه کار از آن سود می برند.
با این وجود تازه واردین از مزیت تحول تکنولوژی بصورت تکاملی که همان نوآوری ها بر اساس پیشرفتهای دوره گذشته است بر خوردارند و اگر چه کهنه کاران از مزیت منابعی خاص به موجب طول زمان در بازار سود می برند ولی تغییرات و تحولات سریع محیط از نظر تکنولوژی و فناوری ممکن است منجر به منسوخ شدن و محدود کردن سلطه شرکتها شود. تازه واردین ممکن است با مطابقت کردن با دستاوردهای فن آوری و بالا بردن فشار رقابت به دنبال کسب مزیت رقابتی از طریق منسوخ کردن و بی اعتبار کردن منابع و قابلیت های سازمانهای قدیمی باشند.
به طور خلاصه دستاوردها و نوآوریهای تکنولوژی با به حداقل رساندن مزایای قدیمی باعث تغییر چشم انداز و افق صنعت و بازار می شود. اگر چه در بازاری که تکنولوژی نقش فعال و داینامیکی را بازی نمی کند سود پیشگامان غلبه خواهد کرد.
با تحلیل پیشرفته ذکر شده در دیدگاه منبع محور به مشخصه استثنایی می رسیم که مزیت رقابت پایدار در محیطی که در آن رقابتی وجود ندارد بدست می آید. با توجه به ویژگیهای دیدگاه منبع محور، رقابت سازمانها به منظور عملکرد در سطحی که به صورت رقابتی قابل ملاحظه مطرح شود برای متصدیان بازار، تا زمانی که منابع مورد نیاز برای عملکرد در سطحی که تهدید و در نتیجه رقابت را ایجاد می کند، نداشته باشد ممکن نخواهد بود.
از طریق موانع تقلید، متصدیان متوجه خواهند شد که شرکت های رقیب به سطحی برای عملکرد در یک مسیر مشابه نخواهند رسید. به عبارت دیگر، پایداری در حفظ برتری با فاصله کنم از طریق اجازه ندادن به دیگر سازمانها در رقابت در سطحی مشابه است. در زمانی که رقابت فعال شود، مزیت رقابتی تا زمانی که دو یا چند شرکت شروع به عملکرد در سطحی برتر برای از بین بردن امکان تسلط یک شرکت دیگر نکنند، بی اثر خواهد بود و در نتیجه هیچ سازمانی از مزیت رقابتی برخوردار نخواهد شد.
۳-۹- توسعه منابع برای آینده
بر اساس نوشته های ذکر شده در بالا RBV درکی راجع به منابع منحصر به فرد ایجاد می کندکه موجب عملکرد بهتر شرکت و در نهایت به ایجاد مزیت رقابتی منجر می گردد.
توسعه پایدار چنین مزیت رقابتی توسط توانایی رقبا در تقلید از چنین منابعی تعیین می شود. به دلیل نوسانات در بازارممکن است منابع موجود در یک شرکت برای تسهیل نیازمندیها و بازار آینده کافی نباشند در چنین شرایطی یک نیاز حیاتی برای اصلاح و توسعه منابع، بر خورداری از رقابت در بازار آینده می باشد.
یک سازمان باید از فرصتهای کسب و کار با بهره گرفتن از منابع موجود بهره برداری کند در حالی که به تولید و توسعه یک مجموعه جدید از منابع برای حفظ رقابت در بازار آینده می پردازد از این رو یک سازمان باید به مدیریت و توسعه منابع توجه داشته باشد.
این نوشته ها توضیح می دهد که به منظور حفظ مزیت رقابتی، توسعه منابع ضروری است و این ما را ملزم می کند تا توانایی خود را برای پایدار کردن عملکرد بهتر بالا ببریم.
صنایع مختلف و بازارهای گوناگون نشان می دهد که در عدم اطمینان بالا و به منظور باقی ماندن در آستانه رقابت، وجود منابع جدید بسیار ضروری و نیاز به بروز رسانی منابع یک اصل و حرفه مدیریتی است.
فصل چهارم - مدل ریاضی
۴-۱- برنامه ریزی ریاضی
برنامه ریزی ریاضی به انتخاب عناصر بهینه از یک مجموعه از آلترناتیوهای قابلدستیابی میپردازد. به عبارت بهتر، به دنبال یافتن بهترین مقدار قابل دستیابی از یک تابع هدف تعریف شده بر یک دامنه معین از مقادیر است. در سادهترین حالت، هدف، حداقل یا حداکثرسازی یک تابع حقیقی، با انتخاب نظاممند مقادیر حقیقی یا اعداد صحیح از یک مجموعه از مقادیر ممکن است. سادهترین مثال، استفاده از یک تابع هدف حقیقی مقدار است.
تعمیم تئوری بهینهسازی و تکنیکهای فرمولبندی بخش بزرگی از ریاضیات کاربردی را شکل میدهد. تحقیق در عملیات، برنامه ریزی با اعداد صحیح و مختلط، مدلهای شبکهای، تئوری کنترل، برنامهریزی غیرخطی، نظریه صف و برنامه ریزی پویا برخی شاخههای ریاضیات کاربردی مرتبط با بهینهسازی هستند که امروزه در مدیریت و اقتصاد کاربرد وسیعی دارند.
۴-۲- تاریخچه
اولین تکنیک بهینهسازی را کارل فردریش گاوس ابداع کرد. اما عمده اصطلاحات مورد استفاده در این حوزه به دوره معاصر برمیگردد. اصطلاح برنامه ریزی خطی را نخستین بار جرج دانتزیگ در ۱۹۴۰ میلادی بهکاربرد. اصطلاح برنامهریزی در حوزه بهینهسازی به معنای برنامهنویسی برای کامپیوتر نیست، با این همه، رایانهها، امروزه به شکل گستردهای در حل مسائل ریاضی مورد استفاده قرار میگیرند. ریشه این اصطلاح به کاربرد واژه «برنامه» در ارتش ایالات متحده برمیگردد که در اشاره به طرحهای لجستیک و آموزشی به کار میرفت که دانتزیگ آن را مورد مطالعه قرار میداد.
۴-۳- شاخه های اصلی برنامه ریزی ریاضی
برنامهریزی محدب به بررسی حالتی میپردازد که تابع هدف محدب است و قیودی اگر وجود داشته باشند یک مجموعه محدب را شکل میدهند. میتوان آن را حالت خاصی از برنامهریزی غیرخطی یا تعمیمی از برنامهریزی درجه دوم محدب دانست.
برنامهریزی خطی نوعی از برنامه ریزی محدب است که به بررسی مواردی میپردازد که در آن تابع هدف خطی است و مجموعه قیود با بهره گرفتن از معادلات و نامعادلات خطی مشخص میشود. چنین مجموعهای اگر کراندار باشد چندوجهی یا کثیرالوجوه خوانده میشود.
برنامهریزی مخروط مرتبه دوم نوعی از برنامه ریزی محدب است که شامل انواع خاصی از برنامههای درجه دوم است.
برنامه ریزی شبهمعین نوعی از برنامه ریزی محدب و تعمیمی است از برنامهریزی خطی و درجه دوم که متغیرهای تحت بررسی آن، ماتریسهای شبهمعین است.
برنامهریزی مخروطی شکل عمومی برنامهریزی محدب است. برنامهریزی خطی، برنامهریزی مخروط مرتبه دوم و برنامه ریزی شبهمعین را میتوان بهعنوان حالت خاصی از این نوع برنامه ریزی دانست.
برنامهریزی عدد صحیح به بررسی آن دسته از برنامهریزیهای خطی میپردازد که در آن همه و یا برخی از متغیرها، تنها مقادیر صحیح اتخاذ میکنند.
برنامه ریزی درجه دوم در تابع هدف آن جملات از مرتبه دو ظاهر میشوند، درحالیکه مجموعه مقادیر ممکن بهوسیله معادلات و نامعادلات خطی مشخصنمایی میشود. حالات خاصی از تابع هدف را میتوان تحت برنامه ریزی محدب بررسی کرد.
برنامهریزی غیرخطی به بررسی مواردی میپردازد که در آن تابع هدف یا قیود و یا هردوی آنها حاوی بخشی غیرخطی هستند.
برنامهریزی تصادفی به بررسی مواردی میپردازد که در آن برخی قیود یا پارامترها به متغیرهای تصادفی بستگی دارند.