ویژگی
سبک و نوع آزمایش
روش کار
رویکرد
برون داد
داده شده
استقرایی
از قبل مشخص
تفسیری
فراگیر ساخته
قیاسی
نا مشخص
کاوشگری
داده شده
قیاسی
از قبل مشخص
اکتشافی
فراگیر ساخته
استقرائی
از قبل مشخص
حل مسئله
هر کدام از انواع آزمایش ذکر شده دارای ویژگی منحصر به فردی است که حاوی شاخصهای «برونداد»، «رویکرد» و «روش کار» میباشند. در آزمایشهای از نوع تفسیری که بیشتر شامل آزمایشهای از نوع تاییدی است، حجم و میزان سختی فعالتهای انجام گرفته زیاد نیست و فراگیران با انجام فعالیت بر طبق دستورکار داده شده، به نتایج مشخص شده از قبل میرسند و چون از طریق مقایسه بروندادها به یک جمعبندی و قاعده کلی میرسند، لذا رویکرد استفاده شده در این نوع آزمایشها از نوع استقرایی است.
در آزمایشهای از نوع کاوشگری که والاترین نوع فعالیتهای آزمایشگاهی محسوب میشوند، فراگیر همانند دانشمندان به کشف مسئله و ارائه طریق برای حل آن میپردازد و جوابی که به دست میآید، ممکن است هم برای معلم و هم برای فراگیر تازگی داشته باشد. این نوع آزمایشها که بر پایه رویکرد قیاسی انجام میگیرند، کاملاً با روش علمی مطابقت داشته و شامل مشاهده دقیق، ثبت اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها و سرانجام ارائه فرضیه واثبات آن از طریق یک سری فعالیتهای خلاقانه میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تفاوت آزمایشهای از نوع کاوشگری با حل مسئله این است که در نوع حل مسئله، برونداد و نتیجه آزمایش از قبل مشخص بوده و فراگیر با اتخاذ رویکرد استقرایی و طراحی روش کار، به تمرین پژوهش میپردازد و این در حالی است که در روش اکتشافی، همانند پژوهشگران واقعی عمل کرده و جواب یک مسئله نامعین را کشف میکند. در آزمایشهای از نوع اکتشافی که شباهت زیادی با آزمایشهای نوع تفسیری دارند، روش کار و بروندادهای آزمایش مشخص است و فراگیر باید با بهره گرفتن از رویکرد قیاسی به تبیین و توصیف آزمایش و متغیرهای موجود در آن بپردازد. هر چند این الگو در مقایسه با الگوی مک کوماس (جدول۲-۱)، جامعتر بوده و بر پایه رویکردهای معین و مشخصی ارائه شده است؛ اما مسیر حرکت و چگونگی پیاده کردن آن در مراکز آموزشی و همچنین نقش معلم و فراگیر به درستی مشخص نشده است.
۲-۵-۴ الگوی جدید پیشنهادی
در این مدل پیشنهادی، برای دست یابی به سطوح بالاتر حیطههای شناختی و مهارتی، پنج سطح برای انجام فعالیتهای آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است. این سطوح پنجگانه از یک سری فعالیتهای تنظیم شده از آسان به پیچیده طراحی شدهاند و با گذر از یک سطح مهارتی به سطح دیگر، بر پیچیدگی فعالیت انجام گرفته افزوده میشود. جمعبندی سطوح پنجگانه و ویژگیهای هر سطح در جدول ۲-۳ آمده است. در سطح صفر، معلم با انجام آزمایش به صورت «نمایشی» مهارتهای لازم برای کار با ابزارها، مواد، وسایل و دستگاه های آزمایشگاهی را به فراگیران آموزش میدهد. در این سطح که کاملاً معلم- محور است، فراگیران به دقت آموزههای معلم را به خاطر میسپارند.
جدول ۲-۳ جمع بندی سطوح پنجگانه و ویژگیهای هر سطح
برون داد
روشها و راه حل ها
مسئله یا موضوع
سطح