ذیلاً مدل منطقی سامانه داشبورد به نمایش گذاشته شده است.
شکل ۳-۸ مدل منطقی سامانه داشبورد مدیریتی
مطابق آنچه در مدل منطقی آمده این سامانه با دیگر سامانه های شرکت در ارتباط است و اطلاعات مورد نیاز را از سامانه هایی چون CRM، ERP، OSS و سیستم مالی دریافت و در پایگاه داده خود ذخیره کرده و در هنگام نیاز نمایش می دهد.
نمای ساده شده نحوه تعامل سامانه داشبورد با دیگر سیستم های شرکت
برای درک بهتر نحوه کارکرد و تعامل سامانه با دیگر سیستم ها و چگونگی جمع اوری اطلاعات یک نمای گرافیکی ساده سازی شده از ارتباطات بین داشبورد و دیگر سیستم های شرکت نمایش داده شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۳-۹ نمایی از تعاملات سیستم داشبورد با دیگر سیستم های شرکت
نمایه مستندات طراحی
مستندات تولید شده در راستای انجام این پروژه، بر طبق متدولوژی RUP تهیه و تنظیم شده و هر یک حاوی اطلاعاتی از سامانه مورد نظر هستند که فهم کامل ویژگی های آن را ممکن می سازند. پیشنهاد می شود برای درک صحیح سامانه، مستندات به ترتیب آورده شده در زیر مطالعه شوند.
۱ - سند مورد کاربرد
این سند شامل نمودار مورد کاربرد و مشخصات هر یک از موارد کاربرد است. نمودار مورد کاربرد نمایانگر وظیفه مندی سامانه از دید یک کاربر بیرونی است و نحوه تعامل عوامل را با موارد کاربرد نشان می دهد. از آنجا که متدولوژی RUP یک متدولوژی مبتنی بر نیازمندی ها است، نمودار مورد کاربرد یکی از مهمترین نمودارهای به کار رفته در طراحی و تحلیل، و در درک نیازمندی ها، محسوب می شود. نمودار مورد کاربرد باید تا حد امکان ساده و قابل فهم توسط مشتری باشد.
۲ - سند نمودار فعالیت
در این مستند نمودارهای مربوط به مدل کردن موارد کاربرد آورده شده است. نمودار فعالیت برای مدل کردن فرآیندهای تجاری و جریانهای کاری، و همچنین مدلسازی هر فرایند وابسته به توالی فعالیت ها به کار می رود. نمودار های فعالیت با نشان دادن ترتیب کارهای لازم الاجرای مربوط به هر مورد کاربرد، بیانگر روند و چگونگی تحقق مورد کاربرد است. بدین ترتیب مطالعه مستند نمودارهای فعالیت در کنار سند موارد کاربرد، درک بهتری از نحوه کار سامانه را نتیجه می دهد. به طور کلی، از جمله مزایای این نمودارها مدل کردن فرایند، بدون مشخص کردن ساختار کلاس ها و اشیاء برای فهم فرآیندها است.
۳ - سند نمودار کلاس
این مستند شامل نمودار کلاس های مورد نیاز برای تحقق موارد کاربرد و نیازهای سامانه است. نمودار کلاس نشان دهنده مجموعه کلاس های تشخیص داده شده به همراه ساختار کلی آنها است. همچنین روابط موجود بین کلاس های سامانه نمایش داده میشوند. این نمودار در طول فازهای تحلیل و طراحی با مشخص شدن نقش ها و مسئولیت ها، به صورت تکراری، تکمیل می شود.
۴ - سند نمودار توالی
نمودار توالی، تعامل را تحت توالی زمان بندی شده ی رویدادها به نمایش در می آورد. این نمودار قوی ترین و منعطف ترین گونه ی نمودارهای تعاملی است. در این نمودار، ترتیب زمانی پیام ها نسبت به بقیه نمودارهای تعاملی ارجحیت دارد. این نمودار، یک وسیله اساسی برای تشخیص وظیفه مندی ها و واسط ها و برای محقق کردن موردهای کاربرد به شمار می روند.
۵ - سند معماری نرم افزار
سند معماری نرم افزار به منظور ارائه یک دید کلی از معماری سامانه تهیه و تنظیم می گردد. این سند به بررسی جنبه های مختلف سامانه از دید های متفاوتی می پردازد تا در جهت فهم و تصمیم گیری های مرتبط با مسائل معماری یاری دهد.
چون در این تحقیق تنها طراحی را مد نظر داریم و وارد فاز پیاده سازی نخواهیم شد اسنادی را که در فاز پیاده سازی و استقرار نرم افزار در RUP تولید می شوند در این تحقیق درج نخواهیم کرد.
شروع طراحی
سند مورد کاربرد
در این قسمت، نمودار مورد کاربرد و مشخصات هر یک از موارد کاربرد برای سامانه داشبورد مدیریتی آورده شده است. تمامی وظیفه مندی های سامانه از دید کاربر در یک نمودار مورد کاربرد نشان داده شده است. در این نمودار عملگرهای سامانه، رابطه آنها با موارد کاربرد نمایش داده شده است.
در تمام مشخصات موارد کاربرد فرض شده است که کاربر می تواند در هر مرحله ازکار، عملیات جاری را لغو کند. لذا این مسیر جایگزین هر جا که اطلاعاتی به مدل اضافه نکند، حذف شده است.
شرح سامانه
این سامانه برای مدیران شرکت به ویژه مدیر عامل طراحی شده و کلیه نیازهای اطلاعاتی مدیران برای تصمیم گیری و اطلاع از آخرین وضعیت جاری شرکت را با بهره گرفتن از داده های سامانه های عملیاتی شرکت، نظیر سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان CRM، سامانه پشتیبانی عملکرد OSS، سامانه برنامه ریزی منابع ERP و در نهایت سامانه مالی و حسابداری، برطرف می نماید. این امر از طریق اتصال به پایگاه داده سامانه های موجود و جمع آوری، ذخیره و نمایش داده ها به صورت نمودارهای گرافیکی تحقق می یابد.
نمودار مورد کاربرد
شکل ۳-۱۰ نمودار مورد کاربرد ساماهنه داشبورد مدیریتی
مشخصات موارد کاربرد
مورد کاربرد: ورود |
شماره: ۱ |
توصیف اجمالی: به کاربران امکان می دهد از امکانات سامانه تا سطح اختیارات خود استفاده کنند. |
عامل : کاربر، مدیر سامانه |
شرایط اولیه: کاربر قبلا در سامانه تعریف شده باشد |
روند اصلی: ۱. این موردکاربرد وقتی آغاز می شودکه کاربر درخواست ورود به سامانه را داشته باشد. ۲. سامانه درخواست اطلاعات لازم برای احراز هویت می کند. ۳. کاربر اطلاعات لازم را وارد می کند. ۴. سامانه اطلاعات وارد شده را اعتبار سنجی می کند. ۵. سامانه به کاربر اجازه ورود می دهد. |