صدمات/بیماریهای روانی
(افسردگی، اضطراب، فرسودگی، فشار عاطفی، خودکشی)
صدمات/بیماریهای جسمی
(بیماریهای قلبی عروقی، اختلالهای اسکلتی عضلانی، نقص سیستم ایمنی، اختلالهای گوارشی)
نمودار ۲- ۱٫عوامل استرسزای سازمانی و تأثیر آنها بر استرس شغلی
عوامل محیطی: استرسزاهای محیطی از قبیل عوامل فیزیکی، شیمیایی، یا زیستی میتوانند بر روی عملکرد فرد در محیط کار تأثیرگذار باشند و ممکن است باعث ایجاد استرس در فرد شوند. این عوامل خود میتوانند باعث استرس شوند، اما غالباً استرس فرد را در مقابل یک عامل استرسزای دیگر تشدید میبخشند. انواع عوامل استرسزای محیطی شامل موارد زیر می شود:
سر و صدا
دما و رطوبت
نور
ارتعاش و لرزش
کیفیت هوا
تجهیزات و ماشینآلات بدون محافظ
عوامل فردی: افراد در محیط کار به شیوه های مختلفی به عوامل استرس زا پاسخ می دهند. در مواردی این امر می تواند به ویژگیهای روانشناختی یا شخصیتی فرد مرتبط باشد. در این مورد باید به ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی افراد، برای هماهنگی میان کار و وظیفه ای که به فرد سپرده می شود و تواناییهایی که او دارد، توجه کرد. هرچند این امر نمیتواند باعث کاهش توجه به وظیفهی قانونی فرد برای به حداقل رساندن فشار شاغلان در مقابل خطر عوامل استرسزای شغلی شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۴-۲-۴٫ استرس شغلی در کتابداران
همانطور که ذکر شد، در سازمانها عوامل زیادی میتوانند باعث ایجاد استرس شوند، که نوع شغل (مانند مدیریت تولید، کتابداری، دانشمند زیباییشناسی، آتشنشانی، خلبانی، مشاور، تدریس در دانشگاه) یکی از مهمترین این عاملها است. پیدایش فناوریهای جدید، تغییرات سریع تکنولوژیکی، انفجار اطلاعات، کمبود منابع مالی، فقدان نیروی متخصص، تغییر کادر اجرایی- به خصوص مدیران کتابخانه ها- و استفاده نکردن از افراد مجرب در کتابخانه ها ممکن است که باعث ایجاد استرس در کارمندان کتابخانه و در نتیجه کاهش عملکرد آنها شود (صیامیان[۸۹] و دیگران، ۲۰۰۶). طبق گزارش بانگ در سال ۱۹۸۷، که از تعداد ۸۵۰ کتابدار در پستهای متعدد و همچنین انواع مختلف کتابخانه ها بدست آمده بود، عوامل استرس زا در محیط کتابخانه شباهتهای بسیاری با دیگر سازمانها دارند (بانگ، ۱۹۸۹). این سؤال که کتابداری تا چه اندازه یک شغل بدون استرس محسوب می شود توسط برخی از محققان مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال صدیق و بورک[۹۰] در سال ۲۰۰۶ ارتباط میان غیبت کاری، سلامت روانی، رضایت شغلی، و استرس شغلی را در پنج گروه شغلی (کتابداران، معلمان مدارس، پلیسها، کارکنان راهآهن، و آتشنشانها) مورد بررسی قراردادند که در این میان کتابداران بیشترین میزان استرس شغلی در محیط کار را گزارش دادهاند (صدیق و بورک، ۲۰۰۶).
کتابداری شغلی است که همانند شغلهای دیگر از ویژگیها و موقعیتهای استرسزای خاصی برخوردار است. از جمله این موقعیتها میتوان به مواردی از قبیل پاسخگویی به نیاز کاربران، وجود تهدیداتی واقعی چون آتشسوزی در کتابخانه، نحوه برخورد طبقات مختلف اجتماعی با کتابداران، خطر عدم حمایت مالی و معنوی از افراد کتابدار، برخوردهای مختلف از سوی مدیران، خطمشیهای کلان سازمانی و امکان تغییر آنها، وجود عدم اطمینان میان کتابدار با مدیران مافوق، تغییرات اجتماعی، سیاسی، و … و اثرات آنها بر سازمان، موقعیتهای شغلی تعریفنشده در سازمانها و راههای دستیابی به آن، مسائل مالی از قبیل حقوق و مزایا، بروز امکان قدرنشناسی از سوی سازمان، فقدان فرصتهای مناسب ارتقاء شغلی کتابداران و … (بابالحوائجی و پاشازاده، ۱۳۸۹ به نقل از قماشچی، ۱۳۸۳).
شغل کتابداری و اطلاعرسانی یکی از کارهایی است که همیشه از وجود مسائل تنشزا میان متخصصان و غیرمتخصصان این رشته رنج برده است. ساختار شغلی نامشخصی که در نتیجه عدم توافق میان شاغلان و آموزشدهندگان این رشته در مورد شناسایی مهارت های مورد نیاز و تطابق سرفصلهای درسی با این مهارت ها و همچنین سطح مهارت های مورد نیاز به وجود آمده است، احتمالاً عامل اصلی این مسئله است؛ و این امر با مطالعات متعددی که در دهههای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به انجام رسیده تأیید شده است (ناوی[۹۱]، ۱۹۹۵). عدم وجود نیروی کافی و متخصص در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی دومین عامل مهم استرس زا در این محیطها به شمار می آید. از این رو، احتمالاً افراد شاغل در کتابخانه ها وقت کافی برای رسیدگی به انجام امور جاری کتابخانه و همچنین پاسخگویی به نیاز کاربران ندارند (بار کاری نقش).
مطمئناً کتابخانه- مخصوصاً کتابخانههای عمومی- جهت پاسخگویی به نیاز کاربرانش به وجود آمده است و عدم توانایی و شکست در جهت برآوردن این نیازها می تواند استرس زا باشد. ناوی به نقل از بانگ[۹۲] خاطرنشان می کند که شکست در پاسخگویی به نیازهای کاربران، دیر پاسخ دادن به یک سؤال یا ندانستن یک منبع عامل سوم استرس زا در میان کتابداران کتابخانه های عمومی به شمار می آید (ناوی، ۱۹۹۵). به علاوه، هر نوع تغییری، مخصوصاً تغییرات عمده یا غیرمعمول، می تواند برای کارکنان استرس زا باشد. در سبز فایل تکنولوژی در حال تغییر ماهیت کتابداری است، و در نتیجه متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی با رشد تخصصها در این رشته مواجه شده اند. تعاملات بین فردی کتابداران در محیط کار نیز می تواند به عنوان یک منبع استرس تلقی شود. این تعاملات هم می تواند شامل تعادل با کاربران کتابخانه، هم تعامل با همکاران، و هم تعامل با مدیران مافوق شود. کتابداران ممکن است که با میزان قابل قبول احترام از جانب کاربران کتابخانه- مخصوصاً کتابخانه های عمومی- مواجه نشوند و این خود می تواند یک منبع استرس برای آنها باشد (بانگ، ۱۹۸۹).
۲-۵٫ پیشینه پژوهش
۲-۵-۱٫ روش جستجوی پیشینهها
برای دستیابی به نتایج دقیق و مرتبط استفاده از کلیدواژههای بکار رفته در دستور جستجو و همچنین پایگاهی که در آن جستجو انجام می شود از اهمیت زیادی برخوردار است. برای بازیابی مقالات، پایان نامه ها، کتابها و سایر منابع مرتبط با موضوع مورد بحث در این پژوهش ابتدا فهرستی از پایگاههای اطلاعاتی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی تنظیم شد و سپس کلیدواژههای مورد نیاز جهت انجام جستجو در این پایگاهها دستهبندی شد. جداول زیر فهرست پایگاههای مذکور را نشان می دهند (، ، و ).
جدول ۲- ۸٫ فهرست پایگاههای عمومی و تخصصی داخلی مورد جستجو
عنوان پایگاه های عمومی و تخصصی داخلی | عنوان پایگاه های عمومی و تخصصی داخلی |
ایران داک | پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران |
مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری | نما متن |
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) | کتابخانه ملی |
پرتال جامع علوم انسانی | کتابخانه مجلس |
پرتال علوم انسانی و اسلامی | کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران |
کنسرسیوم محتوای ملی |