نوع۱: خوداظهاری توسط کلانتریها؛
نوع۲: سنجش رضایت اربابرجوع توسط معاونت اجتماعی؛
نوع۳: بازرسی محسوس و نامحسوس توسط بازرسی؛
نوع۴: ارزیابی تخصصی توسط ردهها؛
نوع۵: ممیزی توسط طرح و برنامه و بودجه ناجا؛
برگزاری جشنواره مکنا؛
طراحی و اجرای ممیزی؛
ارائه مشاوره به کلیه کمیته های تخصصی و اجرایی (در زمینه استانداردسازی فرآیندها، زیرساختها و انجام ارزیابیها)؛
طراحی سامانه جامع اطلاعات مدیریت مکنا شامل:
سامانه داشبورد واحدهای متقاضی؛
سامانه اطلاعرسانی؛
سامانه نظام پیشنهادها؛
سامانه تسهیل در ارتباطات و تعاملات؛
سامانه داشبورد مدیریتی طرح مکنا؛
مدیریت و راهبردی سامانه جامع مکنا؛
اجرای سیستم آموزش مدیریتی مکنا (فرماندهان، معاونین و مدیران، ممیزان، مربیان، دبیران کمیتهها و افسران مکنا)؛
تهیه و ارائه گزارش نهایی از نظارت بر انطباق اقدامات انجامشده در ردهها با اقدامات مصوب در کمیته های اجرایی؛
ارائه پیشنهادها و دستورالعملهای تکمیلی به شورای راهبری؛
جمعبندی نتایج حاصل از ارزیابیها و اعلام رتبه بندی نهایی؛
دبیرخانه شورای اجرایی و راهبری مکنا؛
پیگیری مصوبات شورای اجرایی.
- واحدهای متقاضی استقرار مکنا
واحدهایی که میتوانند متقاضی استقرار مکنا باشند، به صورت زیر قابل طبقه بندیاند:
واحدهای دارای مراجعین مردمی شامل کلانتریها، پاسگاهها، پلیس راهور، سازمان وظیفه عمومی و مراکز آموزشی نظامی و دانشگاه علوم انتظامی امین؛
پلیس و ردههای مأموریتی در سه سطح شهرستانی، استانی و ستاد ناجا؛
ردههای پشتیبانی در سه سطح شهرستانی، استانی و ستاد ناجا؛
فرماندهی انتظامی استانها و شهرستانها.
۳- مدل کیفیت و تعالی مکنا
مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا از ۱۱ معیار تشکیل شده است. این معیارها، هسته و قلب این مدل هستند و مبنای ارزیابی یک واحد متقاضی قرار میگیرند. مفاهیم بنیادین تعالی که مبنای این معیارها هستند، اهدافی را نشان می دهند که یک واحد سرآمد باید به آنها دست یابد و لذا از طریق معیارهای متناظر میتوان در بازههای زمانی مختلف چگونگی دستیابی به اهداف تعیینشده را رصد و ارزیابی نمود. معیارهای مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا به دو دسته بهشرح زیر تقسیم میشوند:
دسته اول؛ توانمندسازها:
هفت معیار اول این مدل توانمندساز هستند؛ اینها عواملی میباشند که ناجا را برای رسیدن به نتایج عالی، توانمند مینمایند. این معیارها عبارتند از؛ فرماندهی، خطمشی و راهبرد، سرمایه انسانی، فرآیندها، الگوهای محیطی، الگوهای رفتاری و منابع سازمان.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
دسته دوم؛ نتایج:
چهار معیار دوم این مدل نتایجی هستند که واحدهای سرآمد در حوزه های مختلف به آنها دست پیدا می کنند و بیانکننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند، این موارد عبارتند از؛ نتایج امور انتظامی، نتایج کارکنان، نتایج مراجعین و نتایج کلیدی عملکرد.
همانطور که گفته شد معیارهای توانمندساز شامل مواردی میشوند که یک واحد متقاضی انجام میدهد تا به نتایج مورد انتظارش دست یابد و معیارهای نتایج شامل آن چیزهایی است که یک واحد به دست می آورد و حاکی از اثربخشی توانمندسازها میباشند. نتایج، ماحصل توانمندسازها بوده و توانمندسازها به کمک بازخوردهای دریافتی از نتایج بهبود مییابند. شکل (۲۶-۲) ساختار مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا را نشان میدهد.
الگوهای خطمشی و
محیطی راهبرد
سرمایه الگوهای
انسانی رفتاری
فرآیندها
شکل ۲۶-۲: مدل مدیریت کیفیت و تعالی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
(دفتر تحقیقات معاونت طرح وبرنامه ناجا ، ۱۳۹۰)
۴- ابعاد و مؤلفه های مکنا
اجرای طرح مکنا در ردههای مختلف ناجا، باید منجر به تغییرات عمده در نیروی انتظامی شود که مردم و کارکنان این تغییرات را به شکلی ملموس احساس نموده و در نهایت با ایجاد فضای رقابتی منتج به کسب اعتماد، احساس رضایت و امنیت عمومی، ارتقای سلامت اداری و حقوق شهروندی شود. در این راستا مکنا در چهار بُعد؛ الگوهای محیطی، الگوهای رفتاری، فرآیندها و ایجاد فضای رقابتی، محورهای تغییر و تحول را تعریف مینماید. هر یک از این ابعاد دارای مؤلفه هایی است که در شکل (۲۷-۲) آمده است (دفتر تحقیقات معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا، ۱۳۹۰).
مؤلفه ها:
* ارتقاء رفتارها و مهارت اجتماعی
* ارتقاء آگاهی های تخصصی و حرفهای
* آموزش و تربیت
* حفظ و تقویت سلامت اداری
مؤلفه ها: