همچنین در بخشی از وارسی بدنی و تنفس با حضور ذهن، برای جلوگیری از ورود چرخههای معیوب فکری ذهن همواره متمرکز بر بدن و تنفس باقی میماند و بازدم ابزار طبیعی است که برای رها سازی[۴۵۴] بکار میرود (کابات زین، ۲۰۰۳).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از مفاهیم دیگری که در مداخلات ذهن آگاهی به آن توجه می شود حضور داشتن[۴۵۵] به جای دست به کار شدن[۴۵۶] میباشد. هدفمند نبودن و دنبال یک حالت خاصی نبودن (آرمیدگی، شادی، آرامش و…) همه الگوهای غیر کمکی و به نوعی مربوط به این است که افراد میخواهند کارکنند و نگران آن هستند که دست آوردهایی داشته و وضعیت خود را با توجه به آنچه که میخواهند یا فکر می کنند بهتر است که این طور باشد زیر نظر میگیرند. در حالیکه تمرین ذهن آگاهی به حضور داشتن بدون پرداختن به هدف و یا داشتن حالت خاص به آنها کمک می کند مانع پردازش خودکار شوند (سگال و همکاران، ۲۰۰۲، ترجمه محمد خانی،۱۳۸۴).
وضعیتهای ذهنی مثبت یکی از سازههای قوی هستند که عبارتند از نگرشهایی که فرد نسبت به موارد مختلف دارد به عنوان مثال آگاهی بدون قضاوت و پذیرش (کابات زین، ۱۹۹۵؛ به نقل از ون دم و همکاران، ۲۰۱۱). اگرچه بسیاری از مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی وضعیتهای ذهنی مثبت را پرورش می دهند، اما وضعیتهای ذهنی مثبتی مانند، مهربانی ، محبت، لذت، شفقت، متانت و خودداری تنها اخیرا توجهها را به خود جلب کرده اند زیرا دارای قابلیت افزایش رضایت از زندگی، بهبود تابآوری وزندگی خوب میباشند (گیلبرت، ۲۰۰۹، به نقل از ون دام و همکاران، ۲۰۱۱).
همچنین آموزش مهارت های اجتماعی با رویکرد فراشناخت با چندین میانجی به فرد امکان میدهد که حالات روانی خود و دیگران را بشناسد. نامگذاری درست هیجانات، شناسایی عواطف دیگران از طریق نشانه های رفتار غیر کلامی مانند چهره و حرکات، سوال کردن، پذیرش و تجدید نظر در اعتقادی که داشته اند از جمله این میانجیها میباشند (لیسکر[۴۵۷] و همکاران، ۲۰۰۵).
ماین[۴۵۸](۱۹۹۱) تاکید کرد که فراشناخت ظرفیت شناختی است که ما را قادر میسازد رفتار دیگران را با توجه به حالات ذهنی آنها درک کنیم. لیسکر و همکاران (۲۰۰۹) به دو مولفه اصلی فراشناخت برای شناخت اجتماعی اشاره می کنند. مولفه اول خود انعکاسی[۴۵۹] میباشد. خود انعکاسی اشاره دارد به اینکه افراد به چه میزان میتوانند به روشهای پیچیده در مورد خود، در مورد احساسات و افکار خود، روابط متقابل بین آنها و در مورد نقش این روابط درزمینه بزرگتر در زندگیشان آگاه شوند. شکل دوم از فراشناخت که متفاوت از خود انعکاسی است تسلط فراشناختی[۴۶۰] میباشد. تسلط فراشناختی به استفاده از دانش حالات ذهنی برای حل مشکلات روحی و روانی اشاره دارد. لیسکر و همکاران (۲۰۰۹) بین فراشناخت و بینش اجتماعی افراد رابطه معنادار بدست آوردند. بینش ضعیف با عملکرد اجتماعی ضعیف ارتباط دارد (فرانسیس و پن[۴۶۱]، ۲۰۰۱). اعتقاد بر این است که بینش ضعیف در روابط میان فردی تداخل ایجاد می کند در حالیکه برای ایجاد صمیمیت توافق دوطرفه در روابط لازم است (لیسکر و همکاران ، ۲۰۰۹).
چنانچه مطرح شد هم ذهن آگاهی و هم فراشناخت با چندین متغییر میانجی میتوانند بر درک اجتماعی، قضاوت وتصمیم درست در موقعیتهای اجتماعی به افراد کمک کنند. بنابراین همچنان که در این پژوهش بررسی کردیم، باعث نگرشهای زیست محیطی بهتر، رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی بیشتر میشوند. پس اگر بتوانیم آموزشهای ذهن آگاهی و فراشناخت را در سطوح پایه برای دانش آموزان ومعلمان در زمینه های مورد نیاز گسترش دهیم میتوانیم نتایج بهتر و مطلوب تری در جامعه بدست آوریم. و افرادی با آگاهی اجتماعی بالاتری داشته باشیم که بتوانند در موقعیتهای مختلف واکنشهای مثبت و مفید اجتماعی داشته باشند و در جنبه های مختلف زندگی اجتماعی مانند؛ حفاظت از محیط زیست، رفتارهای سازمانی مثبت و حس تعلق اجتماعی عملکرد بهتری داشته باشند.
۵-۲- محدودیتها
عدم کنترل عوامل تاثیر گذار فرهنگی مانند: خانواده، محل زندگی و سطح تحصیلات والدین بر متغییر های وابسته تحقیق از محدودیتهای روششناختی می باشد.
عوامل شخصیتی نیز می توانند در بروز رفتارهای مثبت یا منفی اجتماعی نقش داشته باشند که در این پژوهش با محدودیت کنترل آنها مواجه بودیم.
با توجه به اینکه نمونه گیری در این تحقیق به صورت تصادفی خوشهای بود، امکان کنترل بررسی اثر رشته تحصیلی بر متغییرهای وابسته کمتر وجود داشت.
محقق مجبور بود برای جلب همکاری آزمودنیها برگزاری کلاسها آموزشی را در دانشگاه محل تحصیل آنها برگزار کند امکانات کافی سمعی و بصری در اختیار محقق نبود.
عدم همکاری بعضی از آزمودنیها در اجرای فعالیتهای طول دوره باعث اختلال در اجرای درست آنها از سوی سایر آزمودنیها میشد.
یکی از متغییرهای وابسته تحقیق رفتار شهروندی سازمانی بود که سابقه و تجربیات افراد شرکت کننده در دوره آموزشی به علت دامنه تغییرات سنی آنها تفاوت زیادی با هم داشت.
ویژگیهای فردی و شخصیتی و یا میزان جامعه پسندی آزمودنیها از مواردی بود که کنترل آنها برای محقق امکان پذیر نبود.
۵-۳- پیشنهادات
لازم است پژوهشهایی در زمینه های مختلف اجتماعی مانند مساله اعتیاد و آسیبهای اجتماعی با بهره گرفتن از رویکردهای آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی انجام شود.
با توجه به اینکه در این پژوهش نتایج مثبتی در مورد رفتارهای مختلف اجتماعی بدست آمد توصیه می شود از آموزشهای فراشناخت و ذهن آگاهی در زمینه های بزهکاری و جنایی هم مورد پژوهش قرار گیرد.
این پژوهش در بین معلمان انجام شدهاست که لازم است این آموزشها دربین سایر گروه های شغلی مانند کارمندان، کارگران، ومدیران انجام شود.
پژوهشهایی با محوریت ذهن آگاهی در مورد گروه های سنی مختلف و یا جوامع مختلف برای بهتر شناختن اثرات آن ضروری است.
بررسی رابطه بین شخصیت ومتغییرهایی مانند نگرشهای زیست محیطی وبهزیستی اجتماعی مفید خواهد بود.
توصیه می شود محققان به تهیه پرسشنامه هایی در زمینه بهزیستی اجتماعی و مولفههای آن بپردازند.
مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی میتوانند در عرصه های اقتصادی و فرهنگی نیز مورد پژوهش قرار گیرد.
در پژوهشهای بعدی اگر به بررسی همپوشی بین متغییرهای شخصیتی و ذهن آگاهی افراد در گروه های مختلف شغلی پرداخته شود نتایج مفیدی بدست خواهد آمد.
آموزشهای فراشناخت بر روی دانش آموزان با رویکرد اجتماعی انجام شود.
با پژوهشهایی در زمینه اثر فراشناخت و ذهن آگاهی بر ناهنجاریهای اجتماعی میتوانیم جنبه های بیشتری از فایدههای این آموزشها را روشن کنیم.
منابع:
آذربایجانی، مسعود (۱۳۸۷). روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی چاپ سوم، تهران: سمت.
ابولقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (۱۳۸۸). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان؛ مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۱۰(۳):۵-۲۰٫
احمدوند، زهرا. حیدری نسب،لیلا. شعیری، محمد رضا (۱۳۹۱). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس مؤلفه های ذهن آگاهی روانشناسی سلامت، ، دوره ۱، شماره ۲، ، صفحه ۶۰-۶۹٫
ارونسون، الیوت (۱۳۸۶). روانشناسی اجتماعی، حسین شکرکن، تهران، رشد، ، چاپ چهارم، ص ۱۳۹ تا ۱۴۵٫
اسلامی، حمید (۱۳۸۷). رفتار شهروندی سازمانی. تدبیر شماره ۱۸۷ آذر ماه..
افشار، زهرا (۱۳۸۰). مقایسه میزان استفاده از راهبردهای فراشناختی در دانش آموزان پسر نارساخوان و عادی در دوره ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .
برک، لورای (۱۳۸۶). روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ترجمه یحیی سید محمدی. جلد اول. تهران. نشر ارسباران.
بری، جان (۱۳۸۰). محیط زیست و نظریه اجتماعی، حسن پویان و نیره توکلی، چاپ اول، زیبا.
توسلی، غلامعباس (۱۳۸۲). مشارکت اجتماعی در شرایط جامعه آنومیک، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
تلخابی، محمود (۱۳۸۵). شیوه های تدریس حافظه دانش آموزان، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره ۵ ،صص(۱۰-۸) .
جلالی، داریوش. آقایی، اصغر. طالبی، هوشنگ و مظاهری، محمدعلی (۱۳۹۳). اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی و آموزش شناختی رفتاری بر استرس شغلی کارکنان شرکتهای خدمات رسان ، شماره ۱۸٫
جونز، ادواردئی (۱۹۸۵). تحولات عمده در روانشناسی اجتماعی در خلال پنج دهه گذشته، روانشناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، ترجمه محمد تقی منشی طوسی، آستان قدس، ۱۳۷۱، ص ۲۴۱٫
جین، کات (۱۳۸۴). ارتقا سلامت. ترجمه، داوود شجاعی، تهران: شهراب.
حاج حسینی، حمیده، شبیری، محمد، فرج الهی، مهران، (۱۳۸۹)، نیازسنجی و تعیین اولویتهای آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار، فصلنامه، علمی و پژوهشی، علوم و تکنولوژی در محیط زیست، دوره دوازدهم، شماره یک، بهار، صفحات ۱۷۹ تا ۱۹۴٫
حیدری، غلام حسین. غنایی، زیبا (۱۳۸۷). “هنجاریابی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی"، روانشناسی و علوم تربیتی» اندیشه و رفتار شماره ۷ ، ص۳۱ تا ۴۰٫
حبیبی ، مجتبی (۱۳۹۲). اثر بخشی درمان ذهن آگاهی بر ارتقاء کیفیت زندگی سوء مصرفکنندگان مواد مخدر، دوره ۲، شماره ۵، ، صفحه ۶۳-۸۱٫٫
خدایاری، زهرا (۱۳۸۶). فراشناخت چیست، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره ۲، ص(۹-۶) .
خرازی، کمال (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت، خود کارآمدی و راهبردهای فراشناختی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ۳۸(۳) ۸۷-۶۹٫
دیره، عزت؛ بنی جمالی، شکوه السادات (۱۳۸۸). بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری؛ مطالعات روانشناختی؛ دوره پنجم(۳).۴۷-۶۲٫
رجبی،غلامرضا .ستوده ناور(۱۳۹۰).تأثیر شناخت درمانی گروهی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متأهل مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان،، دوره بیستم شماره ۸۰، صفحات:۹۱-۸۰٫٫
رحمانی، خدامراد (۱۳۸۰). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی باپیشرفت تحصیلی در درس تاریخ و ریاضی در میان دانش آموزان نابینا و بینا مقطع راهنمایی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد.
رشیدی، آیدا. گنجی، حمزه (۱۳۹۲). اصول ومبانی مایندفولنس، نشر ساولان، تهران.
زمانی مقدم، افسانه. سعیدی، مهدیه (۱۳۹۲). بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر ارتقای دانش، نگرش و مهارت معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۲ آموزش و پرورش تهران، محیط زیست وتوسعه پایدار. دوره ۱، شماره ۳، صفحه ۱۹-۳۰٫
سامآرام، عزت الله (۱۳۸۸). بررسی بهزیستی اجتماعی وامنیت اجتماعی. انتظام اجتماعی، اول۹-۲۲٫