۳-۹-۷٫ آزمون معناداری کلی رگرسیون و ضرایب
به منظور بررسی معنی داری کلی رگرسیون از آمارهF و Prob. مربوط به آن و برای آزمون معناداری رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته از آمارهی t و Prob. مربوط به ضرایب متغیرهای مستقل استفاده می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۱۰٫ خلاصه فصل سوم
در این فصل ابتدا روش تحقیق، طرح مساله و فرضیات تحقیق مطرح شدند. سپس جامعه آماری و روش نمونه گیری و قلمرو تحقیق بیان شدند و در نهایت پس از معرفی مدل اصلی تحقیق نحوه محاسبه متغیر ها، آزمون های لازم برای ارزیابی نتایج رگرسیونی و همچنین روش های تخمین، مدل بحث قرار گرفت. با این توضیحات در فصل چهارم به آزمون فرضیات تحقیق و ارائه تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های پژوهش پرداخته می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه
نتیجه گیری مطلوب، حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعاتی است که بر مبنای سؤال اصلی پژوهش گردآوری شده است. بنابراین تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی، یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. هدف از تجزیه و تحلیل، تبدیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است. در فصل سوم ضمن ارائه فرضیه ها، مدلها و متغیرهای تحقیق، شیوه گردآوری داده ها و روشهای آماری مناسب جهت آزمون فرضیه های تحقیق مطرح گردید. اکنون نوبت آن است که داده های موردنیاز برای آزمون فرضیه پژوهش جمعآوری شود و با بهره گرفتن از روشهای آماری متناسب با روش پژوهش و نوع متغیرها، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی گردد. پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد تأیید یا رد فرضیه یا فرضیه های پژوهش، از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. در این فصل ابتدا آمارهای توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق بیان میگردد. سپس به بررسی مانایی متغیرهای پژوهش پرداخته و سپس از آزمونهای مختلف جهت مشخص نمودن روش تخمین مدلها استفاده میگردد. بعد از تخمین مدلها، به تجزیه و تحلیل حاصل از آنها پرداخته می شود.
۴-۱٫ آمار توصیفی
آمار توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که برای جمعآوری، تلخیص، طبقه بندی و توصیف حقایق عددی به کار میرود. در واقع این آمار، داده ها و اطلاعات پژوهش را توصیف می کند و طرح یا الگوی کلی از داده ها برای استفاده سریع و بهتر از آنها به دست میدهد. در یک جمعبندی با استفادهی مناسب از آمار توصیفی میتوان ویژگیهای یک دسته از اطلاعات را بیان کرد. پارامترهای مرکزی و پراکندگی به همین منظور به کار میروند. کارکردهای این معیارها این است که خصوصیات اصلی مجموعه ای از داده ها را به صورت یک عدد بیان می کنند و به این ترتیب افزون بر آنکه به فهم بهتر نتایج یک آزمون کمک می کنند، مقایسه نتایج آن آزمون را با آزمونها و مشاهدات دیگر نیز تسهیل مینمایند.
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در جدول زیر آورده شده است. کمیتهای آماری توصیفی شامل حداقل، حداکثر، دامنه تغییرات، میانه و میانگین است. دسته دوم اطلاعات شامل پارامترهای پراکندگی نظیر انحراف معیار، چولگی و کشیدگی است که بیانگر پراکنش داده ها حول محور میانگین میباشد. با توجه به اینکه روش داده های تابلویی برای آزمون فرضیات استفاده می شود، لذا تعداد مطالعات سال- شرکت بر اساس داده های ترکیبی، ۱۳۸ شرکت طی دوره مالی ۵ سالهی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ بررسی شده است و تعداد مشاهدات تابلویی ۶۹۰ مورد بوده است.
جدول (۴-۱): آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش
متغیر | مشاهدات | میانگین | میانه | حداکثر | حداقل | انحراف معیار |
لگاریتم نرخ رشد هزینه های عملیاتی (ΔlnOCit) | ۶۹۰ | ۰٫۱۲۶۸۱۸ | ۰٫۱۴۸۰۳۶ | ۰٫۹۸۱۵۷۵ | ۰٫۹۳۴۵۵۵- | ۰٫۲۶۴۴۰۷ |
لگاریتم نرخ رشد درآمد فروش (ΔlnREVit) |
۶۹۰ | ۰٫۱۳۰۱۴۷ | ۰٫۱۴۳۳۴۷ | ۰٫۹۹۴۵۳۷ | ۰٫۹۳۵۶۰۵- | ۰٫۲۸۴۴۴۸ |
متغیر ساختگی کاهش فروش (REVDECit) | ۶۹۰ | ۰٫۲۳۳۳۳۳ | ۰ | ۱ | ۰ |