متغیر وابسته برای فرضیه های تحقیق عملکرد اموزشی است که از دو متغیر معدل و نسبت دانش اموز به کلاس تشکیل شده است. به منظور بررسی عملکرد آموزشی اطلاعات مربوط به منابع مالی هر سال در طول دوره تحقیق موردنیاز بود که این اطلاعات از طریق ارشیو اداره کل اموزش و پرورش استان گیلان جمعآوری شده و بین سالهای ۸۸-۹۲ استخراج شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همانگونه که در فصل قبل توضیح داده شده متغیر های مسقل مدل، متغیر های مربوط به فرضیات تحقیق هستند که در صورت قبول یا رد ضرایب انها فرضیات تحقیق رد یا قبول می شوند. متغیر مستقل در این تحقیق منابع مالی (سرانه، کمک مردمی، کمک دولتی) می باشد. ضریب چولگی در رابطه با اغلب متغیرهای پژوهش به جز نسبت دانش اموز به کلاس مثبت است .این موضوع بیانگر وجود چوله به راست و تمایل متغیر ها به مقادیر کو چکتر است ولی در متغیر نسبت دانش اموز به کلاس چوله به چپ است و همچنین مثبت بودن ضریب کشیدگی حکایت از این مطلب دارد که توزیع متغیر ها از توزیع نرمال بلندتر است و داده ها حول میانگین متمرکز شده است. در نهایت نتایج با توجه به اینکه سطح خطای محاسبهشده کوچکتر از۵ ۰/ ۰ است نشان دهنده عدم توزیع نرمال برای کلیه متغیر های پژوهش است و لیکن با توجه به زیاد بودن داده ها ی تلفیقی و با استناد به قضیه حد مرکزی عدم نرمال بودن توجیه می گردد. زیرا این قضیه میگوید که توزیع میانگین تعداد زیادی از متغیر ها ی تصادفی نرمال است حتی اگر توزیع خود متغیر ها نرمال نباشد.
۴-۳ نتایج آزمون های اولیه و تخمین ها
در این پژوهش به منظور آزمون فرضیات از روش داده های تلفیقی ایستا استفاده شده است در روش مذبور ابتدا باید ببینیم
استفاده از مدل pooled بهتر است یا مدل اثرات ثابت که این مورد با آزمون چاو صورت میگیرد. اگر مدل pooled ارجح بود کار تمام است ولی اگر مدل اثرات ثابت ارجح نبود باید انرا در مقابل مدل اثرات تصادفی آزمون کنیم تا از میان این دو مدل مناسب جهت براورد معین شود که این کار با آزمون هاسمن صورت میگیرد به منظور ارائه دید بهتر و جامع تر نسبت به نتایج تخمینها این نتایج در قالب جداول مربوط خلاصه و درج شده است. در ادامه به تشریح بررسیهای انجام شده و جداول نتایج اجرای مدل از نرم افزار Eviews نسخه ۸ پرداخته میشود.
فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه بین منابع مالی مدارس دولتی استان گیلان و عملکرد آموزشی رابطه معناداری وجود دارد .که این فرضیه اصلی به شش فرضیه فرعی تقسیم میشود. بدین معنا که:
۴-۳-۱ فرضیه فرعی اول
بین منابع مالی سرانه و معدل دانش اموزان رابطه معنا داری وجود دارد .
H0: بین منابع مالی سرانه و معدل دانش اموزان رابطه معنا داری وجود ندارد.
H1: بین منابع مالی سرانه و معدل دانش اموزان رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۳-۱-۱ آزمون چاو فرضیه فرعی اول
برای اینکه مشاهده شود عرض از مبدا ها از لحاظ اماری تفاوت معنا داری دارد یا خیر از آزمون چاو استفاده میشود .
آزمون چاو برای بررسی وجود اثرات ثابت به شکل زیر است :
H0: عدم وجود اثرات ثابت (pooled)
H1: وجود اثرات ثابت مدل اثرات ثابت
نتیجه آزمون فرضیه اول در جدول ۴-۳ امده است
جدول ۴-۳ خروجی آزمون چاو فرضیه فرعی اول
Redundant fixed effects HAUSMAN tests | |||
Model1 : | |||
ave it = o + ۱ rxsit +£it | |||
اثر تست | آماره | درجه آزادی | p-value |
Cross—section F | ۳٫۳۱۵۰۹ | ۱۶۲ و ۱ | ۰٫۰۰۰ |
همان طور که ملاحظه میشود با توجه به مقدار بدست امده فرضیه صفر مبنی بر برابری عرض از مبدا رد می شود.
بنابراین در این مرحله مدل اثرات ثابت به عنوان مدل ارجح انتخاب می گردد.
۴-۳-۱-۲ آزمون هاسمن فرضیه فرعی اول
همانطور که ملاحظه می گردد نتایج آزمون چاو مبنی بر انتخاب مدل اثرات ثابت میباشد حال میبایست مدل اثرات ثابت در مقابل مدل اثرات تصادفی آزمون گردد. برای این کار از آزمون هاسمن استفاده میشود.
برای انجام آزمون هاسمن ابتدا میبایست مدل اثرات تصادفی – زمانی را براورد کنیم. آزمون هاسمن برای بررسی وجود اثرات تصادفی به شکل زیر است.
H0: مدل اثرات تصادفی
H1: مدل اثرات ثابت
نتایج آزمون فرضیه فرعی اول در جدول ۴-۴ امده است .