۷٫۹
۳۹۵
۹۰
۷
۱٫۹۴
۹٫۷
۹
۱۷٫۲
۴۶۲٫۹
۹۱
۸
۱٫۶
-۱۱٫۱۱
۸
۸
۵۰۰
۹۲
۹
در سال های ۹۰۸۴تا۱۳۹۲تولید ایران از متوسط رشد ۲۶٫۶درصدی و تولید شرکت صنایع کاشی الوند از متوسط رشد-۲٫۴درصدی برخوردار است.
شکل ۲۱-۴٫نمودار مقایسه ای مقدار فروش کاشی و سرامیک ایران و شرکت صنایع کاشی الوند
شکل ۲۲-۴٫نمودار سهم بازار شرکت صنایع کاشی الوند طی سال های۱۳۸۴تا۱۳۹۲
۸-۴- بیانیه ماموریت شرکت کاشی الوند
تدوین بیانیه مأموریت، چشمانداز و ارزشهای شرکت کاشی الوند: بهمنظور ترسیم دقیق حوزه کسب و کار، آینده سازمان و آنچه که سازمان باید به آن پایببند باشد، در سال ۸۶ پس از ارزیابی تیم مشاورین هولدینگ صدر تأمین از شرکت الوند و تعیین نیاز به استقرار نظام راهبردی در آن سال رهبران شرکت به کمک مشاور (شرکت حامی سیستم) با مفاهیم مأموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمانی آشنایی بیشتری پیدا کرده و از آن هنگام برنامه ریزیهای لازم را برای توسعه بیانیههای مذکور آغاز نمودند. در این سال حوزه مأموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمانی کاشی الوند تعریف گردید. در سال ۹۰ پس از برگزاری آموزش دو روزه در زمینه برنامه ریزی استراتژیک و همچنین توسعه ارکان راهبردی توسط مدرس مورد تأیید Palladium، با توجه به نظرات تیمی متشکل از مدیریت عامل، رئیس هیئت مدیره، معاونت مالی اداری، مدیریت کارخانه، مدیرتعالی سازمانی و مدیریت برنامه ریزی استراتژیک هولدینگ بهعنوان نماینده سهامدار عمده، بیانیه مأموریت بر اساس تطابقدهی با ۹ مؤلفه مطرح شده توسط David و چشمانداز شرکت در قالب چارچوبی نظام یافته مستند و در سازمان اعلام گردید. همچنین ارزشهای سازمانی تعیین گردیدند. این مستند برای بررسی و تصویب به هیئت مدیره شرکت تقدیم و تأیید شد. از آن زمان هر ساله در جلسات هیئت مدیره، بیانیههای مذکور مورد ارزیابی و اصلاح قرار میگیرند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در سال ۹۲ بدین منظور که کارکنان بتوانند با سهولت بیشتری مفاهیم را درک نمایند، بیانیههای مأموریت، چشمانداز و ارزشهای سازمان با دیدگاه خلاصهسازی مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت. آنچه در قسمت «اطلاعات اصلی سازمان و موارد مندرج در اظهارنامه» آمده است، ویرایش نهایی بیانیه مأموریت، چشمانداز و ارزشهای شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند است.
ارزشهای سازمانی نیز در سال ۹۱ با توجه به بررسی مشکلات موجود و یا نکات مورد توجه در کسب و کار، تدوین و بههمراه بیانیه مأموریت و چشمانداز در محلهایی چون ورودی سالن اداری قرار داده شده اند. متن ارزشهای سازمانی در قسمت «فهرست و اطلاعات اصلی سازمان» در این گزارش درج شده است. اثربخشی و مناسب بودن مأموریت و چشمانداز در کمیته استراتژی شرکت مورد بازنگری و اصلاح قرار میگیرد. یکی از ورودی ها برای این منظور، نتایج نظرسنجی از کارکنان است. در تدوین بیانیه مأموریت، چشمانداز و ارزشها به نیازها و انتظارات سهامداران، مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان توجه شده و این امر در ID Card (فرم تشریح ابزارهای اداره شرکت کاشی الوند) مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۹-۴- استراتژی شرکت کاشی الوند
به گفته مدیران شرکت استراتژی شرکت، افزایش فروش و سودآوری، کاهش بهای تمام شده محصولات، تقویت حوزه طراحی و تکوین محصولات، حفظ و توسعه سبد محصول و افزایش کیفیت محصول میباشد که این استراتژی ها با توجه به فعالیتهای صورت گرفته ذیل طراحی گردیده است. لذا ضمن مطالعه بررسی های صورت گرفته محقق اقدام به برگزاری جلسه طوفان مغزی با حضور ده نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت و استفاده از ماتریس آنسف بعنوان چارچوب و ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با تفهیم موضوع، گزینه های مناسب بعنوان استراتژی های شرکت بر مبنای اهداف و با توجه به نقاط قوت شرکت و ارزیابی با بهره گرفتن از ماتریس تجزیه و تحلیل نقاط قوت وضعف، فرصتها و تهدیدها تعیین شده و مبنای برنامه بازاریابی قرار داده شده است. براین اساس جمع بندی نتایج نظرات ارائه شده در رابطه با هر یک از استراتژی ها به صورت زیر بیان می شود.:
استراتژی نفوذ در بازار : افزایش تولید محصولات فعلی برای شرکت امکان پذیر بوده و کانالهای فروش نیز ظرفیت جذب محصول بیشتر را دارند. شرکت نیز با بهره گرفتن از فعالیتهای بازاریابی سهم بیشتری در بازار بدست خواهد آورد که افزایش فروش و سودآوری را به دنبال خواهد داشت.
استراتژی توسعه بازار: علی رغم انجام صادرات بدون بازاریابی حرفه ای، شرکت تاکنون عملکرد نسبتا موفقی داشته که این موضوع خود نشانگر توانمندی شرکت می باشد. بنابراین با تمرکز بر روی اهداف جدی صادراتی و سازماندهی فعالیتهای بازاریابی و فروش شرکت قادر خواهد بود سهم خود از صادرات کاشی و سرامیک ایران را ارتقا داده و به تقویت این روند رو به رشد بپردازد. البته مطلوبیت نام تجاری شرکت صنایع کاشی الوند و کیفیت قابل قبول به همراه کاهش بهای تمام شده محصولات این اجازه را به شرکت می دهد که ضمن تثبیت موقعیت خود در بازارهای منطقه ای به توسعه بازار خود در سطح جهانی، مخصوصا بازارهای اروپایی بپردازد.
استراتژی توسعه محصول: توسعه محصول برای شرکت صنایع کاشی الوند به معنای بکارگیری تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری در حفظ و توسعه سبد محصول می باشد. که مستلزم کسب تواناهایی لازم از نظر تحقیق و توسعه و آشنایی عمیق با تکنولوژی های بالا و جدید و تقویت حوزه طراحی و تکوین محصولات می باشد.
با توجه به مهارتهای کسب شده و تجربه طولانی در زمینه تولیدات فعلی، الویت بندی های زیر به عنوان استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت شرکت صنایع کاشی الوند که مورد توافق بیش از هفتاد درصد افراد حاضر در جلسه قرار گرفته شده است:
استراتژی بازاریابی شرکت در کوتاه مدت: نفوذ در بازار و ارائه محصولات موجود به مشتریان فعلی میباشد.
استراتژی بازاریابی شرکت در میان مدت و بلند مدت: توسعه بازار و ارائه محصولات موجود به بازارهای جدید میباشد.
در سالهای ۹۱ و ۹۲ با توجه به اهداف استراتژیک تعیین شده، نقشه استراتژی شرکت توسط تیم مشتمل بر مدیرعامل، معاونین و مدیرتعالی سازمانی تهیه و مستند شده است. نقشه سال ۹۲ در برگیرنده ۲۲ هدف استراتژیک Objectives میباشد. روابط علی و معلولی نیز بر مبنای نظرات رهبران شرکت تدوین شده است.
تعیین سنجههای استراتژیک و اندازه گیری آنها: در سالهای ۹۱ و ۹۲ با توجه به اهداف کلان سازمان، سنجههای استراتژیک شناسایی شده و مورد اندازه گیری قرار گرفتهاند. از جمله این اهداف میتوان به «تعداد شکایات در ماه»، «تعداد RPNهای بالای ۳۰۰» و «نسبت حاشیه فروش» اشاره کرد.
تدوین برنامه های عملیاتی: پس از تعیین اهداف استراتژیک و سنجههای استراتژیک، مدیران واحدها نسبت به تعیین برنامه های عملیاتی خود برای تحقق استراتژیها اقدام نمودند؛ تا از این طریق بتوانند اهداف سنجههای استراتژیک را محقق نمایند. بهعنوان نمونه «استقرار CRM». تدوین گزارش بودجه که در ۴-ب توضیح داده شده است و ارتباطدهی آن با استراتژیها، مبنایی برای تأمین منابع بهمنظور جاریسازی برنامه های عملیاتی استراتژیک در شرکت کاشی الوند است. هر ساله فعالیتهای هر یک از برنامه های عملیاتی توسط مدیران مربوط، مشخص گردیده و توسط واحد تضمین کیفیت گانت چارت ترسیم و کنترل می شود.
اطلاعرسانی در رابطه با استراتژیها: علاوه بر برگزاری آموزشها در سالهای ۸۶، ۸۹، ۹۰ و ۹۲ و پس از تدوین استراتژیها برای سطوح مدیریتی، در سال ۹۱، سه کارگاه آموزشی توسط دو مدرس خارجی در سطوح مدیران، رووسا، سرپرستان، کارشناسان و کارگران برگزار گردید تا همراه با یادآوری مجدد مفهوم BSC، استراتژیها و نقشه استراتژیک شرکت مورد بررسی و کندوکاو قرار گیرد. بنابراین موردکاویهای آموزشی بر روی خود نقشه کاشی الوند انجام شد. این راهکار موجب اطلاعرسانی در رابطه با ارکان راهبردی، استراتژیها و نقشه استراتژی در سطح شرکت گردید. همچنین فایلهای مربوط به این اسناد بر روی شبکه قرار داده شده است. آزمون نیز در سال ۹۱ برگزار شده است. هولدینگ با حضور نماینده و بقیه سهامداران در مجمع از برنامه های استراتژیک شرکت برای سال بعد آگاه میشوند. مدیران در ارتباطات، استراتژیها را به سایر ذینفعان اطلاع می دهند. کنترل و ارزیابی جاریسازی استراتژیها از طریق کنترل شاخص های استراتژیک و روند پیشرفت برنامه های عملیاتی، صورت میگیرد. در تجارب اول شرکت مقدار شاخص درصد پیشرفت شاخص ها و برنامه های عملیاتی حدود ۵۷ درصد بوده که هم اکنون بهبود یافته است.
با هدف تدوین استراتژی های شرکت بر اساس فرصتها و تهدیدها، قوتها و ضعفها از سال ۸۶ شرکت نسبت به تدوین استراتژی های خود اقدام نموده است. در سال ۹۱ و ۹۲ طی برنامه زمانی مشخص، با توجه به دستورالعمل هولدینگ، استراتژیها بر اساس فرصتها و تهدیدها و قوتها و ضعفها استخراج گردید.
جمعبندی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها: در سال ۹۲ ماتریسهای IFE و EFE در شرکت کاشی الوند تهیه و بر اساس آنها نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتها اولویت بندی گردیدهاند. این عمل پیشنیازی برای تدوین استراتژی سطح شرکت و استراتژی سطح عملیات بوده است.
تدوین استراتژی های سطح شرکت: پس از استخراج و اولویت بندی S، W، O، T، در سال ۹۲، مدیریت عامل، مدیرکارخانه و مدیران به تعیین استراتژی سطح شرکت با بهره گرفتن از ماتریس عوامل داخلی و خارجی پرداخته و استراتژی «تهاجمی» را برگزیدند. این استراتژی راه را برای رشد و توسعه باز می کند. لازم بهذکر است که نمره نهایی عوامل داخلی برابر با ۸۴/۲ و نمره نهایی عوامل خارجی ۶/۲ بوده است.
تعیین استراتژی های سطح کسب و کار: بدین منظور در سال ۹۲ در کمیته متشکل از مدیرعامل و معاونین ماتریس SWOT تشکیل و ۹ استراتژی ناشی از برخورد WS ،SWT، WO و SWO، WO تدوین گردید. این استراتژیها شامل «کاهش بهای تمام شده W3S7»، «افزایش سرمایه فروش نقدی W7S9T5»، «تقویت مکانیزم زنجیره تأمین W6O2S8,5»، «افزایش کیفیت و نوآوری محصولات T1,2,3S6,7O4»، «افزایش صادرات T4O1,2»، «استقرار نظامهای انگیزشی کارکنان W5S1,5,8»، «ارتقای تکنولوژیکی و فنی تجهیزات تولیدی W2O3» و «تقویت حوزه طراحی و تکوین محصولات W1S8» و «طراحی و استقرار سامانههای مدیریتی و تعالی سازمانی W4O3» میباشد. استراتژی های فوق مطابق با نظرات کمیته تدوین استراتژی شرکت، بر اساس امتیازدهی در ماتریس QSPM مورد اولویت بندی قرار گرفتهاند.
تعیین اهداف کلان: پس از شناسایی استراتژیها، اهداف استراتژیک شرکت کاشی الوند تدوین شده اند. این اهداف برای سال ۹۲ طی بازنگری صورت گرفته ۲۲ عدد در چهار وجه BSC هستند.