رفتاری زناشویی صمیمیت ۵۳
جدول ۱۳ -۴ : ضرایب رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته
خشونت روانی ۵۴
جدول ۱۴-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت روانی ۵۵
جدول ۱۵- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنا دار برای متغیر تغییر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت روانی ۵۶
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۱۶ -۴ : ضرایب رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته
خشونت جسمانی ۵۷
جدول ۱۷-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت جسمانی ۵۸
جدول ۱۸- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنا دار برای متغیر تغییر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت جسمانی ۵۸
جدول ۱۹ -۴ : ضرایب رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته
خشونت جنسی ۵۹
جدول ۲۰-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت جنسی ۵۹
جدول ۲۱- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنا دار برای متغیر تغییر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت جنسی ۶۰
جدول ۲۲ -۴ : ضرایب رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته
خشونت اقتصادی ۶۱
جدول ۲۳-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به متغیر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت اقتصادی ۶۱
جدول ۲۴- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنا دار برای متغیر تغییر خشونت دوران کودکی با متغیر وابسته خشونت اقتصادی ۶۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۱ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر ۴۳
نمودار ۲ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به مدت ازدواج آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر ۴۵
نمودار ۳ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به تحصیلات آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر ۴۶
نمودار ۴ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به تعدادفرزند آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر ۴۸
فصل اول
طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه
در افرادی که در دوران کودکی مورد خشونت قرار میگیرند، به دلیل آسیبها و جراحت روان شناختی حاصل از این سوء رفتار، طرحوارههای ذهنی شکل میگیرد که رابطه زناشویی بعدی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد به دلیل اهمیت و نقش تجریه در خشونت دوران کودکی، خشونت خانوادگی امروزه مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است. در اکثر موارد، خشونت در میان خانوادهها و در چارچوب روابط نزدیک زناشویی، گزارش شده است. و به رغم وجود صمیمیت در ارتباط زناشویی رخ میدهد که شاید واکنشی نسبت به تهدید تصور شده از کاهش صمیمیت باشد روابط صمیمی و پایدار و به دور از خشونت با کودکان و نیز شریک زندگی نقش مهمی در سلامت روانی و جسمانی دارد و جنبه مهمی از زندگی زناشویی است که مطالعه علمی آن از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است. یکی از مهم ترین عواملی که بر بقا، دوام و رشد خانواده اثر میگذارد، روابط سالم و مبتنی بر سازگاری و تفاهم بین اعضاء، به خصوص زن و شوهر است. سازگاری زناشویی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر عملکرد خانواده است(سینها و مکرجی[۱]، ۱۹۹۹).
خشونت خانگی واقعیتی است آزاردهنده در دنیای امروزه در جهانی که محیط خانه باید پناهگاهی باشد تا ساکنانش در آن بیاسایند و خستگیها و رنجهای ناشی از دشواریهای محیط بیرون خانه را به فراموشی بسپارند، متاسفانه برای بسیاری از مردم خانه به جهنمی میماند که آتش دشمنی، خشم، خشونت، کینه، و انتقام در آن هر لحظه شعله ورتر میگردد. خشونت خانگی مخصوص جامعه یا طبقه خاصی نیست. اکنون همه کشورهای دنیا و طبقات اجتماعی مختلف با آن دست به گریبانند. تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نه تنها سبب کاهش آن نگردیده بلکه در بسیاری از موارد بر دامنه آن افزوده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است که شمار زیادی از سازمآنها و موسسات بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری و مهار این پدیده، مقررات و دستورالعملهای متعددی را وضع نموده یا به اجرا نهاده اند. جای تاسف است که براساس آمارهای موجود هنوز این اقدامها هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای به بار نیاورده، اما با توجه به گستره اقدامهای ملی و بین المللی که پیوسته رو به فزونی است میتوان امیدوار بود در آینده ای نزدیک این پدیده و پیامدهای آن کاهش یابد. اما خشونت خانگی تنها زنان و مردان سازگار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بلکه به جرات میتوان گفت که بیشترین اثر را بر کودکانی دارد که پیوسته یا به تناوب شاهد این خشونت اند. این اثرگذاری چنان که خواهیم دید، نسبت به میزان تاثیر آن بر خود والدین دارای اهمیت بیشتری است(کردوانی، ۱۳۸۹).
۱-۲ بیان مساله
سالهای اولیه زندگی مهم ترین دوره تربیت و شکل پذیری شخصیت اجتماعی فرد میباشد. طرز رفتار بزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. اکثر پژوهشهای انجام شده نشان داده اند دو عامل اساسی یعنی خصوصیات خلقی کودک و رفتار والدین درتبدیل مشکلات رفتاری اولیه کودک به مشکلات رفتاری شدیدتر در آینده نقش اساسی دارند(قاسمی، ولی زاده، طولابی و ساکی، ۱۳۸۶).
بندورا[۲](۱۹۷۵)، اعتقاد دارد بخش اعظم یادگیری از طریق مشاهده رفتار دیگران است. نکته مهم در این دیدگاه عدم نیاز به تقویت فوری است، یعنی فرد رفتار را مشاهده کرده و میآموزد ولی تا زمانی که نیازی به ابراز آن نباشد و به عبارتی عامل تقویتی وجود نداشته باشد، بروز نمیکند. هر چه الگو از مقبولیت و مشروعیت بیشتری برخوردار باشد احتمال یادگیری بیشتر است. در این مورد خاص والدین بهصورت افراد صاحب قدرت از نفوذ زیادی برخوردارند و کودکان آنها را به عنوان الگوی مناسبی تلقی نموده و در طول زندگی و هنگامی که خود بخواهند با کودکانشان برخورد کنند از همان شیوههای آزارگری توأم با غفلت و مسامحه استفاده میکنند(سیف، ۱۳۷۳).
در افرادی که در دوران کودکی مورد خشونت قرار میگیرند، به دلیل آسیبها و جراحتهای روان شناختی حاصل از این سوء رفتار، طرحوارههای ذهنی شکل میگیرد که رابطه زناشویی بعدی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد(فریچ[۳]، ۲۰۰۶).
در سال ۱۹۷۵ سه تن از پژوهشگران آمریکایی به نامهای استراوس، ولس و اشتاین میتز، به تشریح نظریه هایی پرداختند که آن را وراثت اجتماعی خشونت خانگی نام نهاده بودند. معنای این نظریه در عبارتی کوتاه چنین بود: آموختن خشونت در خانواده اصلی. این پژوهشگران شوهرانی را که والدینشان نسبت به هم خشن نبودند با شوهرانی که دست کم به یک مورد خشونت میان پدر و مادر خود اشاره کرده بودند، مقایسه نمودند. در مردانی که شاهد خشونت والدین خود بودند میزان کتک زدن زن سه برابر بیش از آنانی بود که چنین چیزی را مشاهده نکرده بودند(کردوانی، ۱۳۸۹).
خشونت خانوادگی نه تنها به رشد و گسترش صمیمیت آسیب میرساند بلکه ثبات خانواده و سلامت روان شناختی و جسمانی کودکان و زوجها را نیز تهدید میکند(آمرمن[۴]، ۱۹۹۹).
اما سوالی که مطرح میشود این است که با توجه به نظریه روان کاوی فروید[۵](۱۹۷۴)، تجربه خشونت در دوران کودکی چه نقشی در الگوهای رفتاری فرد ایفا میکند و سهم هر کدام از الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری در بزرگسالی به چه میزان میباشد؟
۱-۳ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
عوامل خانوادگی به عنوان یک سری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد موثر میباشند، چرا که خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی زندگی افراد بسیار حائز اهمیت میباشد و خیلی از چیزها را افراد در سالهای اولیه حیات اجتماعی خود در آن میآموزند. خانواده میتواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهم ترین این عوامل عبارتاند از: ۱) نحوه برخورد والدین با نیازهای کودک: معمولاً کودکی که وسایل و اسباب بازی مورد علاقه خود را در دست دیگری میبیند برانگیخته میشود و در صدد گرفتن آن حتی با اعمال خشونت میشود. تجربه نشانگر آن است که چنانچه در کودکی همیشه توقعات و انتظارات فرد برآورده شده باشد او بیشتر از کسانی که توقعات و انتظاراتشان برآورده نشدهاست خشمگین وپرخاشگر میشود. ۲) وجود الگوهای نامناسب، داشتن الگوی مناسب در زندگی یکی از نیازهای انسان است زیرا انسآنها علاقه مند هستند که رفتار و کردار خود را مطابق با کسی که مورد علاقه خودشان است انجام دهند و چنین کسانی را راهنما و الگوی زندگی خود قرار دهند بررسیهای انجام شده نشان میدهد که بیشتر کودکان پرخاشگر والدین خشن و متخاصمی داشتهاند یعنی نه تنها کودک آنها از محبت لازم برخوردار نبود از الگوی پرخاشگری موجود در خانواده نیز تأثیر پذیرفته بود(شاهدی فر و همکاران، ۱۳۸۸).
یکی از دردناک ترین انواع خشونت، خشونت علیه کودکان میباشد. دوران کودکی از آسیب پذیرترین دورانهای زندگی هر فرد است. شخصیت هر انسانی در دوران کودکی اش شکل میگیرد و میتوان گفت مهم ترین دوران زندگی هر فرد، کودکی اش است. از دیگر سو، کودکان آینده و سرمایههای یک کشور به حساب میآیند و به هر میزان که مسئولین از این قشر غفلت کنند به همان اندازه از آینده کشور غفلت نموده اند. از این رو شناخت و بررسی معضل خشونت علیه کودکان ضروری به نظر میرسد(کامرانی فکور، ۱۳۸۵).
در زمانی که جامعه ایران خواستار رسیدن به پیشرفت وترقی است،لزوم توجه خاص به چگونگی تزلزل و نااستواری ارکان خانواده کاملا ضروری به نظر میرسد. در پژوهشهای گذشته بیشتر خشونت خانوادگی، خشونت مردان علیه زنان بحث شده است. تفاوتی که پژوهش حاضر با پژوهشهای انجام شده قبلی دارد، در واقع با دآن استن تجربه خشونت در دوران کودکی و نقش آن در الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری میتوان به زوجهای دانشجو کمک کرد تا در گذشته خود بنگرند و اگر تجربه خشونت داشته اند راه کارهای این پژوهش را مدنظر قرار دهند و شاید بتوانند قسمتی از اختلاف هایشان را برطرف نمایند. هم چنین نتایج این پژوهش میتواند کمک شایانی به خانوادهها و برنامه ریزان و پژوهشگران مسایل اجتماعی نماید. از نتایج این پژوهش، دانشجویان، سازمان امور جوانان، آموزش و پرورش و بهزیستی سود خواهند برد. لذا با توجه به این مطالب و مشاهده عینی اینجانب را بر آن داشت که این موضوع را جهت پژوهش انتخاب نمایم.
۱-۴ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ هدف اصلی: بررسی نقش تجربه خشونت دوران کودکی در الگوهای رفتاری خشونت و سازگاری در دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان
۱-۴-۲ اهداف جزیی:
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در الگوی رفتاری خشونت
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در الگوی رفتاری سازگاری
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در خشونت روانی دانشجویان
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در خشونت جسمانی دانشجویان
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در خشونت جنسی دانشجویان
بررسی رابطه تجربه خشونت دوران کودکی در خشونت اقتصادی دانشجویان
۱-۵ فرضیه های تحقیق
بین تجربه خشونت دوران کودکی و الگوهای رفتاری زناشویی خشونت رابطه وجود دارد.
بین تجربه خشونت دوران کودکی و الگوهای رفتاری زناشویی سازگاری رابطه وجود دارد.
بین تجربه خشونت دوران کودکی و خشونت روانی دانشجویان رابطه وجود دارد.